مدیر کل یونسکو با اشاره به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در سال‌های 2001 تا 2010 در فعالیت‌های یونسکو گفت: در ده سال گذشته جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار موثری در گفتگوی تمدن‌ها داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "ایرینابوکوآ" مدیرکل یونسکو امروز (شنبه) با حضور در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه به مناسبت مراسم رونمایی از نقشه‌های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو اظهار داشت: برای من باعث افتخار است که به مناسبت جشن میراث جمهوری اسلامی ایران در این کشور حضور داشته باشم.
 
وی ادامه داد: این میراث شامل نقشه‌هایی از فلات ایران، بخشی از جاده ابریشم و هم چنین نقشه‌هایی در دوره قاجاریه است هر کدام از این اسناد داستانی را روایت می‌کند درباره این که از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم و تمامی آن‌ها نشان دهنده فرهنگ غنی ایران است.
 
بوکاوآ تصریح کرد: صلح تنها نبود جنگ نیست بلکه صلح بر پایه احترام، تحمل و ارزش‌های مشترک و هم چنین احترام به زنان و مردان باید بنا شود.
 
مدیر کل یونسکو افزود: حفظ و انتقال ارزش‌های تاریخی امری بسیار حیاتی است در جهت انسجام جوامع، تفاهم و گفتمان تا صلح برپا شود.
 
بوکوآ ادامه داد: یونسکو برای حفظ اسناد تاریخی و اسناد فرهنگی تلاش می‌کند اما متاسفانه بسیاری از میراث‌ها از بین رفته است هدف ما آن است که تلاش کنیم میراث انسان را مشخص کنیم و به نسل آینده انتقال دهیم.
 
وی بیان کرد: موسیقی، چاپ‌های سنگی و... هر کدام ثبت کننده یک لحظه تاریخی و از جمله برنامه‌های و ترجمه آن به تاریخ جهانی این میراث هستند.
 
وی تصریح کرد: کتابی که در حوزه نجوم نوشته شده گنجینه‌ای از میراث بشریت است، فردوسی و شاهنامه آن نماینده ارزش‌های ادبی منطقه است که ارتباط خاصی را با غرب در زمان هند و عثمانی ایجاد کرده است.  
 
مدیر کل یونسکو هم چنین افزود: از ظریف به عنوان نماینده جمهوری اسلامی برای محافظت از این میراث تشکر می‌کنم، به خاطر دارم که وی سخنی را در آخرین جلسه کنفرانس یونسکو بیان کرد مبنی بر تلاش جمعی برای حل مشکلات مشترک که باید بیش از گذشته انجام شود.
 
بوکوآ تصریح کرد: باید به فرهنگی که در برگیرنده تمام کشورهاست و پایه مشترکات بین‌المللی است توجه شود تلاش کنیم که این امر به همه فرهنگ‌ها انتقال یابد.  
 
وی ادامه داد: در گفتمان برنامه‌ای که از سال 2001 تا 2010 انجام شد ایران نقش بسیار خوبی را ایفا کرد؛ همچنین در ده سال گذشته جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار موثری در گفتگوی تمدن‌ها داشته است همان طور که دکتر روحانی نیز اعلام کرده سازمان ملل باید در قبال افراط گری و به اسم خشونت نیز بایستد ما امروز بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با مشکلات به همدلی احتیاج داریم.
 
مدیر کل یونسکو در پایان خاطرنشان کرد: امروز میراث ایران را جشن می‌گیریم؛ میراثی که تنها متعلق به ایران نیست بلکه یک صلح جهانی به شمار می‌رود و من امروز آمده‌ام تا گواهی نامه یونسکو را به ایران تقدیم کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: مدیر ، کل ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار