در حالی که سلاح های شیمیایی سوریه توسط سازمان ملل گرفته شده تا تخریب شود درگیری ها و کشتارهای خونین توسط تروریستها در شهرهای این کشور ادامه دارد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری سازمان رسانه عمومیOPB  ؛ یکشنبه آخرین روزی است که دولت بشار اسد انبار تسلیحات شیمیایی خود را در اختیار بازرسان و نمایندگان سازمان ملل متحد قرار می دهد تا ذخایر شیمیایی آن را نابودکنند . اسد متعهد شده است حجم اساسی از مواد زرادخانه های خود را تحیول سازمان ملل داده تا منهدم شوند . 

برخی از کارشناسان معتقدند این نوعی پیروزی به شمار می آید . برخی دیگر این اقدام را خریدزمان توسط بشار اسد می دانند تا بتواند تجدیدقوا کرده و به ادامه مقابله در برابر حجم گسترده ای از تروریستهای داخلی و خارجی بپردازد . 

در تازه ترین حمله شیمیایی در سوریه از گاز کلر در یکی از روستاهای این کشور استفاده شده است . مسکو اعلام کرده است که بر اساس شواهد دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده نکرده اما دولت های غربی در این باره ابراز نگرانی کرده و مدعی شده اند که در حال بررسی این موضوع هستند . 

بر  اثر استفاده تروریستها ازگاز شیمیایی سارین در سال گذشته در حومه دمشق صدها تن از جمله دهها کودک کشته شدند . در حالی که از سوی تروریستها ادعا می شود که این حمله علیه نظامیان انجام گرفته اما تعداد زیادی غیرنظامی در ان کشته شده اند . حتی فیلمی از کودکان سوری منتشر شده که پس از شلیک بمب های شیمیایی دچار مشکلات شدید تنفسی شده اند .

بر اساس قرارداد منعقد شده پس ازتهدید آمریکا برای حمله به سوریه ، بشار اسد موافقت کرد تا 1300 تن از مواد شیمیایی خود را منهدم کند . 

میشل لوهان ، عضو سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و یکی از اعضای تیم دریافت و انهدام سلاح های شیمیایی سوریه در این باره اظهار داشت : این اقدام در قبال سوریه در سطحی بی سابقه انجام گرفت . تاکنون هیچ کشوری حین درگیری در یک جنگ مسلحانه در این سطح گسترده مورد تخلیه انبارهای شیمیایی خود قرار نگرفته بود . 

به گفته لوهان ،‌ تاکنون بیش از 90 درصد از ذخایر شیمیایی سوریه از این کشور خارج شده است . 

جوشا لاندیس ،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه اوکلاهما و کارشناس امور سوریه در این باره اظهار داشت : در واقع این حرکت از سوی "بشار اسد"‌نوعی پیروزی برای وی به شمار می آید . وی هوشمندانه پیشنهاد روسیه برای پذیرش تحویل تسلیحات شیمیایی خود در ازای توقف تهدید واشنگتن برای حمله به دمشق  او قرارداد مهمی را با ایلات متحده به امضا رساند و در حالی که واشنگتن را در سطح یک شریک با خود همراه ساخت ،‌بیشترین بهره را در این معامله بدست آورد. 

ارتش سوریه نیز موفق شده است طی ماه های گذشته مناطق بیشتری از شهرها و روستاها را از کنترل تروریستها خارج و تحت سلطه خود بگیرد . قرارداد منعقد شده برای تحویل تسلیحات شیمیایی سوریه شاید یکی از اهداف آمریکا در سوریه محسوب میشده است که در حال انجام شدن بوده اما از کمک های مالی و تسلیحاتی واشنگتن به تروریستهای مسلح و شورشیان کم نشده است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: شیمیایی ، سوریه ، اتخاذ ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار