قالیبافان به علت استفاده نامناسب از مفصل مانند حرکات تکراری دست‌ها و فشار بیش از حد به آن مانند قرار دادن زانو در زوایای بسته، مستعد ابتلا به «آستئوآرتریت» هستند.

دکتر فاطمه خدارحمی ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: "استئوآرتریت" که نوعی بیماری مزمن است و در آن غضروف مفصلی دچار آسیب می‌شود، در نتیجه استخوان‌ها به راحتی بر روی یکدیگر لغزیده و با هم تماس می‌یابند و منجر به سفتی، درد و کاهش حرکت مفصلی می‌شوند.

وی ادامه دارد: این عارضه بیشتر مفاصل انگشتان دست، آرنج، پا، زانو، ران و ستون فقرات را در افراد بالای 45 سال درگیر می‌سازد قالیبافان به علت استفاده نامناسب از مفصل مانند حرکات تکراری دست‌ها و فشار بیش از حد به آن مانند قرار دادن زانو در زوایای بسته، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

خدارحمی تصریح کرد: در مچ دست فضای لوله‌ای شکلی است که عصب میانی در آن قرار دارد و سیگنال‌ها را از شصت، انگشت اشاره، انگشت وسطی و نیمی از انگشت سوم مخابره می‌کند که به این فضا "تونل کارپال" گفته می‌شود.

وی افزود: وقتی این لوله آسیب ببیند و ملتهب شود به عصب صدمه وارد می‌شود و باعث سوزش و خارش،‌ کرخ شدن و ضعف یا درد انگشت‌ها می‌شود، قالیبافان به دلیل خم شدن مکرر دست‌ها و انگشتان در معرض این بیماری هستند.

خدارحمی اذعان داشت: برای پیشگیری از عوارض قالیبافی توصیه می‌شود از ابزار اصلاح شده و مناسب به نحوی که به آسانی در دست قرارگرفته و نیاز به کمترین حرکت در ناحیه مچ دست داشته باشد استفاده شود، عرض تخته حداقل 30 سانتی‌متر بوده و برای نشستن روی آن از سطوح نرم مثل بالش و تشک استفاده کنید و به جای چهارزانو پاها را آویزان کنید ضمنا استفاده از دارهای عمودی نسبت به دارهای افقی ترجیح داده می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: پس از هر دو ساعت کار، یک ربع استراحت مورد نیاز است، در زمان استراحت فرد می‌بایست از محل کار خارج شده و به نرمش بپردازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار