اقداماتی که وزاری اطلاعات عربستان و اسرائیل از آغازین روزهای درگیری و جنگ در سوریه انجام دادند ،‌ نادرست و محکم به شکست بوده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دبکا فایل ؛‌ پایگاه اینترنتی نزدیک به رژیم صهیونیستی در مقاله ای با اشاره به برکناری بندر بن سلطان ،‌ وزیر اطلاعات عربستان سعودی نوشت :‌ روز جمعه گذشته ژنرال "آویو کوچاوی" مدیر بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی بعنوان فرمانده نیروهای نظامی اسرائیل در شمال سرزمین های اشغالی منصوب شد . 

وی به مدت حدود سه سال در سمت مدیریت ارشد سرویس های اطلاعاتی اسرائیل فعالیت داشته و بیشترین عملیات نظامی ارتش در تاریخ این رژیم را به نام خود ثبت کرده است . 

با این حال وی در دوران ریاست خود در این سمت دارای اشتباهات فراوانی بود . یکی از این اشتباهات محاسبات نادرست وی درباره مصر و موفقیت "محمد مرسی"‌ نماینده اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بوده است . 

کوچاوی با پیش بینی های غلط درباره وضعیت مصر به مخالفان و معترضان اخوان المسلمین کمک کرد تا کودتایی علیه مرسی اجرا و وی را از سمت ریاست جمهوری کشور برکنار کنند . این اتفاق افتاد اما روی کار آمدن "عبدالفتاح السیسی"‌ فرمانده نظامی ارتش مصر شرایط را نه تنها  بهبود نداد بلکه بدتر نیز کرد . 

نقش مداخله جویانه تل آویو و سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در جریان های رخ داده در مصر در سال 2012 همواره مورد انتقاد تعدادی از سران و ملت های عرب می باشد .

در ادامه این مقاله آمده است :‌ اشتباه دیگری که کوچاوی مرتکب شد ،‌ برآوردهای سهل انگارانه درباره توان نظامی و دفاعی "بشار اسد "‌در سوریه بود . همین اشتباه توسط "بندر بن سلطان"‌ رییس سرویس اطلاعات عربستان نیز تکرار شد . این اشتباه در مورد بن سلطان به از دست دادن سمت وزارت وی در 15 آوریل منجر شد . 

از نخستین روزهای آغاز جنگ سوریه در سال 2011 کوچاوی اظهار داشت که نظام سوریه در حال سقوط است و حکومت "بشار اسد" تا ماه های آینده از قدرت ساقط می شود . اما این پیش بینی نیز اشتباه از آب درآمد و کوچاوی در 2013 باید اذعان می کرد که نه تنها حکومت "اسد" سرنگون نشده بلکه در برابر تروریستها و شورشیان مسلح در موضع پیروزی و برتر قرار دارد . 

دبکافایل افزود : یکی دیگر از نقاط ضعف رییس سابق سرویس های اطلاعاتی اسرائیل ناتوانی برای مقابله با نظامیان حزب الله لبنان هم در سوریه و هم در مرزهای لبنان با سرزمین های اشغالی است . کوچاوی حضور و قدرت نیروهای حزب الله در سوریه را نتوانست خنثی کند . 

یکی از استراژیت های برجسته اسرائیلی اظهار می کند که تئوری نظامی کوچاوی در سوریه اشتباه بوده است . به نظر کوچاوی تنها بمباران پایگاه های نظامی حزب الله در شهرهای سوریه می تواند منجر به خروج نظامیان آن شود در حالی که چنین اقدامی تاثیر مطلوب و موردنظر را برای تروریستها و شورشیان مورد حمایت اسرائیل و هم پیمانانش محقق نمی کرد . 

بعلاوه اینکه حضور ارتش حزب الله در سوریه نه تنها آن را تضعیف نمی کند بلکه موجب تقویت آنها و نمونه سازی آنان برای عملیات در شرایط سخت می گردد در حالی که ارتش اسرائیل پس از جنگ با لبنان در سال 2006 تاکنون هیچ تمرین نظامی جدی و مناسبی نداشته است . 

این پایگاه اینترنتی وابسته به رژیم صهیونیستی همچنین تصریح کرد : شاهزاده "بندر بن سلطان"‌ وزیر دستگاه اطلاعات عربستان از سمت خود خلع شد به این دلیل که نتوانست در مدت دو سال به قولی که به ملک عبدالله مبنی بر سرنگونی حکومت "بشار اسد"‌با استفاده از اعزام تروریست ،‌ سلاح و کمک مالی برای شورشیان داخلی سوریه داده بود ،‌ عمل کند. 

بندر بن سلطان ،‌ رابطه نزدیکی با افراطیان القاعده داشت و از این طریق مدتهاست تلاش میکند با استفاده از محاصره مناطق شهری و روستایی سوریه توسط تروریستها ارتش را شکست داده و پس از آن بشار اسد ،  رییس جمهوری قانونی این کشور را از سمت خود ساقط کند .

بندر بن سلطان نیز همانند کوچاوی اشتباهات متعدد و غیرقابل جبرانی در قبال سیاست های خود در سوریه داشت . اما تفاوت این دو نیز آنجاست که بن سلطان بدلیل خطاهای خود بطور کلی از سمت خود برکنار شد اما کوچاوی همچنان این فرصت را دارد تا در مسند دیگری فرماندهی کند . 



انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار