به گفته دو مقام فیلیپینی و براساس یک سند محرمانه دولتی که روز یکشنبه به رویت اسوشیتدپرس رسید، آمریکا و فیلیپین به یک توافق 10 ساله دست یافته‌اند که امکان حضور نظامی گسترده‌تر آمریکا را در فیلیپین که درگیر مناقشات ارضی بیش از پیش شدید با چین است، فراهم خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از اسوشیتدپرس، بر اساس گفته دو مقام فیلیپینی و براساس یک سند محرمانه دولتی که روز یکشنبه به رویت اسوشیتدپرس رسید، آمریکا و فیلیپین به یک توافق 10 ساله دست یافته‌اند که امکان حضور نظامی گسترده‌تر آمریکا را در فیلیپین که درگیر مناقشات ارضی بیش از پیش شدید با چین است، فراهم خواهد کرد.

 مقامات اعلام کردند قرار است توافقنامه همکاری دفاعی فزاینده که امکان دسترسی موقت نیروهای آمریکایی را به برخی پایگاه‌های نظامی در فیلیپین فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد کشتی‌ها و جت‌های جنگنده خود را در این کشور جنوب شرقی آسیا مستقر کنند، روز دوشنبه در ساختمان وزارت دفاع فیلیپین در مانیل پایتخت این کشور مدت کوتاهی پیش از ورود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امضا شود.

دیدار اوباما از فیلیپین، آخرین مرحله از سفر دوره‌ای وی به چهار کشور آسیایی است. رئیس جمهور آمریکا پیش از این به ژاپن، کره جنوبی و مالزی سفر کرده است. این دو مقام فیلیپین به شرطی که نامشان فاش نشود، با اسوشیتدپرس گفتگو کردند زیرا اجازه نداشتند درباره جزئیات این پیمان پیش از امضای آن، بحث کنند.

در سند محرمانه دولت فیلیپین درباره این توافقنامه دفاعی مشخص نشده است که چه تعداد نیروی آمریکایی دیگر "برمبنای چرخشی و موقت" مستقر خواهند شد ولی در آن اعلام شده است که این تعداد به ابعاد فعالیت‌های نظامی مشترکی که قرار است در پایگاه‌های فیلیپین انجام شود، بستگی خواهد داشت.

صدها نظامی آمریکایی از سال 2002 به منظور ارائه آموزش در زمینه مبارزه با تروریسم و به عنوان مشاور سربازان فیلیپینی، در جنوب این کشور مستقر بوده‌اند. قانون اساسی فیلیپین، برقراری پایگاه‌های نظامی دائمی آمریکا را در آن کشور منع می‌کند. براساس این توافق، یک فرمانده فیلیپینی به کل مناطقی که قرار است با نیروهای آمریکایی تقسیم شود، دسترسی خواهد داشت.

اختلافات بر سر دسترسی فیلیپین به مناطق تعیین شده برای آمریکا در داخل پایگاه‌های محلی پارسال مذاکرات را برای دستیابی به توافق مختل کرد. این توافق، هماهنگی بین نیروهای آمریکایی و فیلیپینی را بهبود خواهد بخشید و قابلیت ارتش 120 هزار نفری فیلیپین را برای رصد و تامین امنیت خاک این کشور و واکنش به بلایای طبیعی و دیگر اوضاع اضطراری، تقویت خواهد کرد.
حضور نیروهای آمریکایی، مسئله‌ای حساس در فیلیپین است؛ کشوری که مستعمره سابق واشنگتن است.

سنای فیلیپین در سال 1991 به تعطیلی پایگاه‌های اصلی آمریکا در سوبیک و کلارک واقع در شمال غربی مانیل رای داد ولی در سال 1999، سنای فیلیپین پیمانی را با آمریکا تصویب کرد که امکان بازدیدهای موقت نیروهای آمریکایی را فراهم می‌کرد. این اقدام، زمینه را برای تمرین‌های رزمی صدها نظامی امریکایی با نیروهای فیلیپینی که با شورشیان در جنوب این کشور مبارزه می‌کنند، هموار کرد.

این بار، توجه فیلیپین و ارتش این کشور بیش از پیش به تهدیدهای خارجی معطوف شده است زیرا مناقشات ارضی با چین در دریای چین جنوبی که به‌طور بالقوه سرشار از نفت و گاز است، در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

فیلیپین به منظور نوسازی نیروی دریایی و نیروی هوایی این کشور که در بین ضعیف‌ترین در آسیا است، به آمریکا متوسل شده که متحد دفاعی قدیمی آن کشور است. تمایل فیلیپین برای تقویت دفاع از اراضی خود، با قصد آمریکا برای دور شدن از سال‌ها مداخله نظامی گسترده در خاورمیانه و نزدیک شدن به آسیا تا حدی به منظور مقابله با نفوذ فزاینده چین، همزمان شده است.

رامون کاسیپل، تحلیلگر فیلیپینی اعلام کرد چنین همگرایی به عنوان مانعی بر سر راه موضع بیش از پیش قاطعانه چین در مناقشات ارضی عمل می‌کند ولی این اقدام همچنین می‌تواند بیش از پیش، دشمنی پکن را برانگیزد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار