یک استاد دانشگاه گفت: اقتصاد مقاومتی با کنار گذاشتن اقتصاد لیبرالیستی و جدایی پول ما از دلار و یورو محقق می‌شود.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ عصر امروز یکشنبه(7 اردیبهشت ماه) در دانشگاه فنی دانشگاه تهران جنوب نشستی با عنوان "اقتصاد مقاومتی" با حضور دکتر "حسن عباسی" برگزار شد.  
 
عباسی در ابتدای سخنان خود گفت: مهم‌ترین مشکلی که امروزه با آن مواجه هستیم، مسئله اقتصاد است و آینده اقتصاد جهان افق روشنی را نشان نمی‌دهد.  
 
وی ادامه داد: در مباحث آینده‌شناسی مهم‌ترین مشکلی که دنیا در دهه‌های بعدی با آن دست به گریبان خواهد بود، کمبود آب، غذا و انرژی است که آن هم به دلیل بهم خوردن تناسب جمعیتی و پیرشدن جوامع بشری می‌باشد.
 
عباسی در مورد علم اقتصاد گفت: علم اقتصاد در یک کلام تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است، ما در علم اقتصاد تصمیم می‌گیریم که چگونه منابع محدود را تقسیم کنیم.  
 
این استاد برجسته دانشگاه افزود: مسئله‌ای که در جهان اتفاق خواهد افتاد، سقوط اقتصاد است که آقای ژوزف استیگ لیدز در راستای این معضل کتابی تحت عنوان «اقتصاد سقوط آزاد» نوشته است و طی آن اعلام داشته علم اقتصاد در جوامع بشری سقوط کرده است.  
 
وی در توصیف هدفمندی یارانه‌ها که برداشتی از علم اقتصاد لیبرالیستی است، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان باتلاقی برای اقتصاد کشور ما محسوب می‌شود، چون این مدل مدل «فریدمنی» بوده،  یعنی طرحی شکست خورده در جوامع غربی که مشکلات عدیده‌ای را در کشورهای دنیا به وجود آورده و در دنیا از آن به عنوان دکترین شوک نام می‌برند.  
 
عباسی با اشاره به دکترین شوک افزود: مقصر اصلی استفاده از طرح هدفمندی یارانه‌ها یا به قولی دکترین شوک در کشور ما استادان اقتصاد است که برپایه لیبرالی این طرح را عملی ساختند.  
 
وی ادامه داد: در کشور ما هیچ فرقی نمی‌کند که جناح اصلاح طلب روی کار باشد یا اصولگرا، در حقیقت ما در بعد اقتصادی تنها با نگاهی لیبرالی اقتصاد را پیش برده‌ایم.  
 
عباسی با نگاهی بر شعار انقلابی«نه غربی، نه شرقی» افزود: ما از لحاظ سیاسی شاید این شعار را محقق ساختیم، ولی از لحاظ اقتصادی مطابق با فنون غربی کشور را اداره می‌کنیم و وجود بانک‌ها و دادن وامهای بیشمار یکی از نمودهای توجیه این استنباط است.  
 
این کارشناس مسایل استراتژیک افزود: گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که کل کره زمین ۵۲ تریلیون یا هزار میلیارد بدهی دارد و این در مقابل ۴۵ هزار میلیارد دلار درآمد کل زمین مقدار بسیار زیادی است و این معنا را دارد که تمام ۲۰۰ کشور دنیا ورشکسته شده‌اند.  
 
وی تصریح کرد: این بدهی‌ها از سال ۱۳۸۲ یعنی زمان حمله آمریکا به عراق افزایش چشمگیری داشته است و در طول ده سال ۲۰۰ هزار میلیارد دلار بدهی به بار آورده است.  
 
عباسی عنوان کرد: شاید قابل توجه باشد که کشورهای عقب مانده و فقیر دنیا نسبت به کشورهای صنعتی و مدرن بدهی به مراتب کمتری دارند، نکته‌ای که امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا مدنظر قرارگرفته این است که این کشور‌ها امید خود را به اقتصاد داخلی خود محدود کرده‌اند و دیگر چشم به اقتصاد خارجی ندارند.  
 
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی بدهی‌های دنیا چاپ پول دلار است که بدون هیچ پشتوانه اقتصادی تولید می‌شود و اکثر کشورهای دنیا متاسفانه دلار را مقیاس اصلی اقتصاد خود می‌دانند و در این راستا پروفسور کورتن می‌گوید: خلق پول، خلق ثروت نیست و هرچه بیشتر پول چاپ کنیم، بدهی تولید کرده‌ایم.  
 
وی افزود: لازم به ذکر است که دلیل اختلاف ارزش پول ما با دلار بانک مرکزی است، دولت قبلی با نیت بر اینکه از حدفاصل بین پول ما با دلار یارانه‌ها را بپردازد، دلار را بالا نگهداشت و چیزی که امروز در اقتصاد کشور وجود دارد، ریشه در این اشتباه آشکار دولت قبلی است.  
 
این استاد دانشگاه در مورد رکود اقتصادی افزود: این رکود اقتصادی که به دلیل وجود بانک‌ها و وام‌های بیشمار درگیر آن شده‌ایم، هرچه جلو‌تر رود، امکان جدایی از آن وجود ندارد و همچنین ما باید ارتباط ریال را با دلار قطع کنیم.  
 
وی با نگاهی بر انقلاب فرهنگی_اقتصادی گفت: مشکل اصلی ما در رکود اقتصادی، تحریم‌ها و کاهش ارزش پولی نیست و این معضل در حقیقت به دلیل وابستگی ما به اقتصاد دیگر کشورهاست.  
 
وی در پایان اقتصاد مقاومتی را یکی از راه‌های مهم برون رفتن از اوضاع اقتصادی کنونی مطرح کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی با کنار گذاشتن اقتصاد لیبرالیستی و جدایی پول ما از دلار و یورو محقق می‌شود، مبنای پول ما باید پشتوانه‌اش دسترنج مردم کشورمان باشد. ما را امید به بیرون مرز‌ها نیست و با کنار گذاشتن عرف غلط مصرف گرایی و دپو کردن اجناس می‌توانیم اقتصاد کشور را به شکل مطلوبی درآوریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: استاد ، کفار ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار