رییس جمهوری آمریکا در سفر خود به منطقه آسیا تلاش می کند جبهه متحدی در این منطقه علیه مخالفین خود ایجاد نماید .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بانکوک پست ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای با اشاره به سفر اوباما به آسیا نوشت :‌ این سفر قرار بود حدود هفت ماه پیش انجام بگیرد اما به دلیل اوج گیری بحران مالی و بن بستی که دولت آمریکا در بخش بودجه با آن مواجه شد ،‌ لغو گردید . لغو این سفر در اکتبر 2013 نوعی شکست در تصمیمات دولت واشنگتن به شمار می آید . 

اختلافات درونی ،‌ جئوپلتیکی و تجاری در سیاست های کلی برخی از کشورهای آسیا موجب تقسیم این منطقه به چندین بخش مجزا شده است . در این میان چین موفق شد بدون کمک یا دخالت ایالات متحده خود را بعنوان قدرتی برتر نمایش دهد . همین برتری موضع چین _‌بعنوان یکی از مخالفان آمریکا _‌موجب بروز نگرانی و اضطراب در میان هم پیمانان آسیایی آمریکا شده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : در بسیاری از مذاکرات و مکالمات خصوصی میان سیاستمداران ،‌ تاجران و فعالان اقتصادی در این کشورهی آسیایی این موضوع مطرح می شود که نقش و حضور قدرت آمریکا در این منطقه حقیقتا وجود دارد یا نه ؟ چرا وعده های اوباما درباره بهبود اقتصاد و قدرت نظامی کشورهای هم پیمان واشنگتن در آسیا تاکنون به شکل اعلام شده عملی نشده است ؟

این سفر پنجمین سفر باراک اوباما به منطقه آسیا می باشد  . برخی از کارشناسان معتقدند این تور چند روزه که بازدید از کشورهای ژاپن ، کره جنوبی ، مالزی و فیلیپین را در برداشته است می تواند شرایطی را ایجاد کند که بر اساس آن ،‌هم پیمانان اصلی آمریکا در آسیا با کمک های کاخ سفید توازن جئوپلتیکی را در منطقه ایجاد نماید . 

بانکوک پست افزود :‌ یکی از مقامات دولتی آمریکا در این باره اظهار داشت : کمک های خود را به کشورهای هم پیمان واشنگتن در آسیا ادامه می دهیم تا از این طریق علاوه بر تامین منافع  خود در منطقه ،‌ خواسته های خود را محقق کنیم . 

آ سه آن و آسیا بعنوان یک مجموعه نیازمند توازن قدرت است تا از طریق منافع و اهداف کوتاه مدت و درازمدت واشنگتن محقق شود . بدیهی است که حضور چین بعنوان قدرت اصلی در این منطقه  و با توجه به مواضع مخالف پکن و واشنگتن می تواند دردسری اساسی برای کاخ سفید  و هم پیمانان آن در آسیا باشد .

این پایگاه خبری همچنین تصریح کرد :‌ بی رغبتی اوباما برای مذاکره و رایزنی با این کشورها کاملا طبیعی است . چنانچه نگاهی به اقدامات و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت آمریکا در قبال منطقه خاورمیانه و شرق اروپا ( روسیه و اورکراین ) بیندازیم و شکست های پیاپی که اوباما متحمل شده است ،‌ به دلیل بی رغبتی وی در اجرای صحیح و مشتاقانه سیاست های خود در آسیا پی می بریم .

اوباما فقط توانست در دیداری که در ژاپن با مقامات این کشور داشت بر حمایت واشنگتن از توکیو در موضوع جزایر مورد اختلاف ژاپن _ چین تاکید کند . به گفته اوباما چنانچه ژاپن در مورد اختلافات بر سر این جزایر از سوی چین مورد  حمله قرار بگیرد واشنگتن موظف به دخالت در جنگ و  حمایت از هم پیمان خود است .

این در حالی است که اوباما شخصا بر گزینه گفتگو و مذاکره میان چین و ژاپن تاکید دارد و از توکیو خواسته است حتی المقدور با پکن درگیر نشود چرا که این موضوع منجر به ورود واشنگتن به درگیری دیگری در جهان می شود و بیش از پیش موضع بین المللی این دولت را تضعیف می کند . 

انتهای پیام /
برچسب ها: اوباما ، پوچ ، سیاست ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار