اوباما در سفر دوره‌ای خود به سئول و توکیو، در کوالالامپور هم به متحدان خود قول داد در برابر تهاجم چین از آنها حمایت خواهد کرد وی در عین حال تاکید کرد با گسترش نفوذ چین مخالفتی ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری ریانووستی در گزارشی به نقل از روزنامه نزاویسمایا گازتا روسیه روز دوشنبه نوشت  باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، سفر دوره‌ای خود به آسیا را با سفر به مالزی ادامه داد. وی مثل سفرش به سئول و توکیو، در کوالالامپور هم به متحدان خود قول داد در برابر تهاجم چین از آنها حمایت خواهد کرد وی در عین حال تاکید کرد با گسترش نفوذ چین مخالفتی ندارد.

اوباما از مقامات چینی هم خواست دنباله‌رو ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نباشند. به گفته کارشناسان این نگرانی‌های رئیس جمهور آمریکا بی‌اساس است.

اوباما در سفر خود به ژاپن، کره جنوبی،مالزی و فیلیپین مجبور شد همچون یک بند باز ماهر عمل کند: وی در عین حال که به متحدانش اطمینان می‌دهد آنها را در مناقشه‌ای با چین تنها نخواهد گذاشت،از پکن می‌خواهد به جنبش غرب برای تحریم روسیه بپیوندد. بنابر این رئیس جمهور آمریکا از یک سو متحدان و شرکایش را مورد خطاب قرار می‌دهد و از سوی دیگر  چین را. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس خلاصه  سفر اوباما  را  دو نکته می داند: نکته اول فرستادن  علائمی  مبنی بر توانایی  ماشین نظامی آمریکا برای مقابله  با تجاوز چین در منطقه اسیا  و اقیانوس آرام  و نکته دوم ترغیب  پکن به کمک  برای حل و فصل اختلافات بین المللی با روسیه و کره شمالی .
سخنرانی‌های اوباما از دو نگرانی اصلی وی حکایت دارد. نگرانی از نزدیکی چین و روسیه و نگرانی از  عملکرد احتمالی چین بر اساس سناریوی کریمه.

 به نوشته نیویورک تایمز، در زمان جنگ سرد چین بیشترین سود را از مناقشه بین آمریکا و روسیه می‌برد. اما امروز چین می‌تواند با استفاده از بحران اوکراین دومین جبهه را در اقیانوس آرام بگشاید.  جفری بادر ، مشاور سابق اوباما در شورای امنیت ملی امریکا  می‌گوید  در واقع جان پیام اوباما به چین این است که از  "ماجراجویی‌های روسیه" تقلید نکند. 

وی سخنان رئیس جمهور آمریکا را چنین تفسیر می کند: خیال نکنید اقدامات پوتین در شرق اوکراین  الگوی خوبی برای شماست،  فکر نکنید که این الگو  برای شما  هم کارساز باشد.
اوباما در سخنن خود به ضعف اقتصادی روسیه هم اشاره کرده  و گفته است: روسیه باید به متنوع کردن اقتصاد خود بپردازد زیرا جهان به تدریج از سوخت‌های فسیلی  دور می‌شود در حالی که این سوخت‌ها هنوز  اصلی‌ترین منبع درآمد روسیه است.به اعتقاد وی در چنین شرایطی چین باید کنار فاتحان باشد.

ایکوف برگر از موسسه خاور دور می‌گوید سخنان سیاستمداران آمریکایی در باره حمله احتمالی چین صحبتهایی خیالی است، چین هریک از اقدامات خود  و خطرات ان را ارزیابی و محاسبه می‌کند و می‌داند چگونه از فرصت‌ها استفاده کند. شاهد این مدعا روابط تایوان و چین است. چین می‌داند دیر یا زود تایوان به دستش خواهد افتاد . 

مائوئیست‌ها فکر می‌کنند  شی‌جینپینگ ، رئیس جمهور چین، بسیار محتاطانه عمل می‌کند و پوتین را قهرمان می‌دانند.آنها حتی در وبلاگ‌های خود می‌نویسند  پوتین در واقع یک مائوئیست است. اما  کسانی که چنین فکر می‌کنند در اقلیت هستند. رهبر چین گفتمانی چپگرا  دارد  اما در عمل میانه رو  است. به گفته این کارشناس واشنگتن با ضعیف کردن روسیه سیاستی زود بازده  را پیش می‌برد . اوباما  با فشار بر روسیه قصد دارد  وابستگی مسکو به پکن را بکاهد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار