اگر برای بیکاری اقدام فوری نشود،‌ مشکل بیکاری بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از نظر دولت‌های گذشته بیکاری آنقدر مسئله پیش پا افتاده‌‌ای بود که حل بیکاری میلیونی کارجویان جوان اغلب تحصیل‌کرده، تنها نیازمند همکاری بانک‌ها در پرداخت وام به طرح‌های خوداشتغالی،‌ بنگاه‌های کوچک زودبازده و این اواخر مشاغل خانگی بوده است.
 
طبق گفته نمایندگان مجلس در سال‌های آینده اگر اقدام فوری در خصوص مشکل بیکاری نشود این مشکل بیشتر و بیشتر خواهد شد،‌ ما جوانان تحصیل‌کرده را پس از دوره متوسطه به دانشگاه فرستادیم و هم‌اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که طی محاسبات در چهار سال آینده رقمی بین 4 تا 5 میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت.
 
ابراهیم‌زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: بیکاری با شعار حل نمی‌شود بلکه باید کار عملیاتی کرد تا این معضل حل شود؛ باید برای کارآفرین احترام قائل شد، زیرا از دوره‌های دولت‌های پیشین به کارآفرین اهمیت داده نمی‌شود در نتیجه سرمایه‌های مالی و فکری کارآفرین هم در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که رقبای جدی جمهوری اسلامی ایران در زیر پرچم‌ آمریکا هستند خرج می‌شود پس دولتمردان نباید بگذارند که منابع فکری و مالی ما به کشورهای خارجی برود و آنها بهترین استفاده را از آنها بکنند و با استفاده از منابع و سرمایه‌های طلایی ما پیشرفت کنند.
 
ابراهیم‌زاده افزود: نباید وقت و سرمایه کارآفرین را با وعده‌های غیرعملی هدر دهیم تا سرمایه کارآفرین هم از بین برود و او هم پس از مدتی به جرگه بیکاران بپیوندد زیرا سرمایه‌ای که خرج کرده برگشتی ندارد و فقط داشته‌ها و سرمایه‌ کارآفرین از بین می‌رود و متضرر می‌شود.
 
ابراهیم‌زاده کارشناس اقتصادی طی صحبت‌های خود پیشنهاداتی برای رفع بیکاری با توجه به موقعیت فعلی ارائه کرد: برای رفع بیکاری در کوتاه‌مدت دولت می‌تواند قراردادهای فصلی و روزانه را حذف کند چون وقتی کار قرادادی است بیمه‌‌ای هم برای کارگر رفع نمی‌شود و قراردادهای فصلی، قراردادهایی تحمیلی برای کارگر است.
 
وی ادامه داد: اگر قرارداد دائمی باشد نمی‌تواند میزانی از حق تأمین اجتماعی کارفرما را دولت پرداخت کند در این صورت کارفرمایان برای پیشرفت و افزایش تولید کارگران بیشتری را جذب می‌کند به شرطی که هر کارگری لیست بیمه رد کند تا بیلان تولید و کار را هم ارائه کند اما در صورتی که لیست رد شده متشکل از افراد متفرقه نباشد و فقط کارگران شاغل باشند.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر مشکل بیمه حل شود کارگرانی که الان بی‌نام هستند شناسنامه‌دار شوند و فعالیتشان ثبت شود در این صورت نتایج کاری کارگران هم بالا می‌رود و رقابتی نامحسوس ایجاد می‌شود.
 
ابراهیم‌زاده در پایان تصریح کرد: موضوع مربوط به بیکاری چند میلیون جوان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور و باقی ماندن این مسائل برای خانواده‌ها در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین خواسته‌های مردم از دولت تبدیل شده که دولت می‌تواند با عمل به تعهدات خود و کمتر کردن تعداد بیکاران اعتماد ملت را کسب کند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: بیکاری ، دولت ، کارآفرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار