"روند تحولات مصر" شب گذشته 8 اردیبهشت با حضور سید هادی سید افقهی و حسین رویوران دو تن از کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران "روند تحولات مصر" شب گذشته 8 اردیبهشت با حضور سید هادی سید افقهی و حسین رویوران دو تن از کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سید هادی سید افقهی  کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا دولت "السیسی" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اقدام به صدور حکم اعدام دسته جمعی اخوان المسلمین کرد گفت: عملیات تروریستی در اکثر کشورهای عربی در حال انجام است و این عملیات‌ها مربوط به گروه القاعده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه یک سری از عملیات‌ها در صحرای سینا و یک سری دیگر در داخل شهرها در حال انجام است افزود: ترورها معمولا به صورت کور انجام می‌شود و این مسئله را به اخوان المسلمین نسبت می‌دهند.
 
سید افقهی با اشاره به این که به مرور زمان به صورت رسمی و قانونی اعلام شد که اخوان المسلمین دارای سازمان تروریستی است خاطر نشان ساخت: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد صدور حکم اعدام 400-500 و در نهایت 683 نفری اخوان المسلمین هستیم.
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت عدلی منصور با صدور چنین حکمی دنبال چه اهدافی است گفت: دولت عدلی منصور به دنبال مهار مکتب ارشاد، کادر مرکزی و شخص محمد بدیع است.  
 
*عدلی منصور به دنبال خرد کردن روحیه اخوان المسلمین است

وی با اشاره به این که امکان ندارد برای تمامی موارد حکم اعدام صادر شود خاطر نشان ساخت: دولت عدلی منصور به دنبال مهار و خرد کردن روحیه اخوان المسلمین است تا پایگاه‌های اخوان المسلمین را دچار خلا قدرت کند.
 
سید افقهی با بیان این که پایگاه‌های اخوان المسلمین اکنون در حال ایجاد مزاحمت در خیابان‌ها برای حکومت السیسی و عدلی منصور هستند اضافه کرد: دولت به دنبال مرعوب کردن رهبران اخوان المسلمین و تسلیم کردنشان هستند.
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا با اشاره به گفته‌های محمد بدیع مبنی براینکه اگر هزار بار هم اعدام شوم از مواضع به حق خود عدول نمی‌کنم و لباس قرمز اعدام را برتن می‌پوشانم افزود: دولت به دنبال ایجاد فاصله میان کادر رهبری میان اخوان المسلمین است.
 
* عدلی منصور نمی‌تواند همه جوانان را قتل عام کند

وی با بیان این که قشر جوان، قشر دینامیک و پویای جامعه به حساب می آیند گفت: حکومت عدلی منصور نمی‌تواند همه جوانان را قتل عام کند.
 
سید افقهی با اشاره به این که اخوانی‌ها تن به مصالحه و سازش نخواهند داد اظهار داشت: دولت عدلی منصور به شدت به دنبال شکست روحیه در کادر رهبری اخوان المسلمین است بنابراین با صدور حکم اعدام جو یأس را ایجاد می‌کند.
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که دولت عدلی منصور به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان جوانان اخوان المسلمین است تا آن‌ها با مشاهده اعدام رهبرانشان دست از اعتراض و تظاهرات بردارند ادامه داد: عکس العمل جوانان در دانشگاه‌های وابسته الزهر بسیار قوی‌تر از گذشته شده است.
 
وی گفت: اخوان المسلمین تفکری است که در زمان حسن بنا به وجود آمده و در دوره‌های مختلف تحت فشار سنگین قرار گرفته است.
 
سید افقهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در تاریخ مصر سابقه صدور چنین احکامی وجود داشته است افزود: اولین محاکمه دسته جمعی اخوان المسلمین به سال 1954 برمی‌گردد.  
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا با اشاره به صدور حکم 532 نفری اعدام جماعت اخوان المسلمین در سال 1954 اظهار داشت: این تعداد در دانشگاهی به اتهام خشونت و قتل محکوم شدند.
 
وی با بیان این که اخوان المسلمین در مقاطع مختلف فراز و فرودهای گوناگونی را شاهد بودند گفت: اخوان المسلمین از تشکیلات نظامی برای استفاده در داخل برخوردار بودند.
 
سید افقهی با اشاره به این که اخوان المسلمین به دستور حسن بنا برای حمایت از مردم فلسطین مسلح شدند ادامه داد: مدتی اخوان المسلمین به صورت سری فعالیت می‌کرد.
 
* اخوان 86 سال نتوانست تفکرات نهضتی را به سیستم حکومت‌ اسلامی

این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا با بیان این که اخوان المسلمین تشکیلات ریشه‌ای و عمیق مردمی دارد گفت: مردم مصر به این تشکیلات ایمان دارند، زیرا این تشکیلات تنها تشکلی بود که پس از فروپاشی خلافت عثمانی همه مردم را به دنبال روزنه امید کشاند به طوری که این روزنه امید چیزی جز ارزش‌های اسلامی و دین بود.
 
وی افزود: بعد از فروپاشی خلافت عثمانی فرهنگ مادی‌گرای غرب به صورت وحشیانه به کشورهای اسلامی یورش برد.

سید افقهی با اشاره به این که اخوان المسلمین مدتی دارای تشکیلات سری وزیربنایی بود گفت: در 25 ژانویه 2011 اخوان المسلمین برای اولین بار به قدرت رسید.
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا یکی از خرده‌هایی را که بر گروه اخوان المسلمین گرفته می‌شود را نداشتن تفکرات نهضتی دانست و افزود: اخوان المسلمین در خلال مدت 86 سال گذشته نتوانست تفکرات نهضتی را به سیستم حکومت مدار اسلامی و یا دموکراسی تبدیل کند.
 
وی با اشاره به این که اخوان المسلمین در عملکرد یک ساله خود خالی از اشکال و ضعف نبود ادامه داد: نباید نمک بر زخم گذشته اخوان المسلمین زد.

سید افقهی با اشاره به انتقال قدرت از مرسی اظهار داشت: گروهی از الزهر، سلفی‌ها و جنبش شش آوریل از انتقال قدرت حمایت کردند.   
 
* الازهر خدمات ارزنده‌ای را به جهان اسلام عرضه داشته است

این کارشناس ارشد مسایل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه انتظاری از الازهر در میدان عمل وجود دارد گفت: الازهر دارای سابقه تاریخی بسیار زیادی است به گونه‌ای که خدمات ارزنده‌ای را به جهان اسلام عرضه داشته است.  
 
وی با اشاره به این که از زمان عبدالناصر متاسفانه رای الازهر و شخصیت مستقل الازهر مورد مصادره قرار گرفت گفت: شیخ الازهر کارمند سادات بود تا زمانی که حسنی مبارک در قدرت حضور داشت.
 
سید افقهی با اشاره به این که الازهر به عنوان جریان دینی مورد احترام مردم مصر است افزود: الازهر دارای نقش مثبت و منفی در تاریخ مصر بوده است.
 
این کارشناسان ارشد مسایل غرب حوزه آسیا با بیان این که انعطاف پذیری الازهر قابل ملامت است خاطر نشان ساخت: محمد تنتاوی در گفتگوی میان ادیان به شیمون‌پرز دست داد این در حالی بود که ادعا کرد که شیمون پرز را نشناخته است.


* اتفاقات مصر حرکت فراگیر مردمی برای جایگزین کردن مردم‌سالاری بود

حسین رویوران کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در ابتدادر پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه در طول سه سال گذشته چه اتفاقاتی افتاده که انقلاب در مصر به مرحله کنونی رسیده است گفت: 22 بهمن سه سال پیش حسنی‌مبارک در مصر سرنگون شد به گونه‌ای که در طی این سه سال ورق در مصر برگشت و ژنرال‌ها در حال بازگشت هستند.

وی با اشاره به اینکه حسنی‌مبارک در طی این مدت از بسیاری از اتهامات تبرعه شد گفت: مرسی به عنوان اولین رئیس‌جمهور مصر با رای مردم به قدرت رسید.

رویوران با اشاره به اینکه اکنون شاهد صدور حکم اعدام بسیاری از اخوان‌المسلمین‌ها از جمله محمد بدیع هستیم اظهار داشت: محمد بدیع در زمان حسنی‌مبارک درزندان به سر می‌برد.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا ادامه داد: آنچه در مصر اتفاق افتاده حرکت فراگیر مردمی برای سرنگونی نظام استبدادی و جایگزین کردن مردم‌سالاری بوده است.

وی با بیان اینکه مبارک تحت فشار مردم استعفا داد افزود: با این اقدام ساختار جدیدی در مصر به وجود آمد و در نهایت انتخابات برگزار شد به طوری که در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخوان‌المسلمین دارای رای اول بودند.

رویوران با اشاره به کودتای السیسی مبنی براینکه مردم نسبت به ناکارآمدی اخوانی‌ها اعتراض دارند گفت: در مصر نظام دچار تعارض شده است به طوری که این نظام کودتا کرده و حکومت را صاحب شده است.

*مصر دچار بحران مشروعیت شده است

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به وجود بحران مشروعیت در مصر خاطرنشان ساخت: رژیم کودتا موفق به تکمیل مشروعیت خود در مصر نشد.

وی با اشاره به اینکه در مصر مجموعه‌ای از نیروهای سیاسی شروع به مقابله بانظام کردند افزود: بحران ناامنی در مصر ایجاد شده است به طوری که مصر مجموعه‌ای از بحران‌هایی است که در کنار هم قرارگرفته است.

رویوران با اشاره به تحولات سیاسی مصر اظهار داشت: بحران اقتصادی از همان ابتدا در مصر بیداد می‌کرد به گونه‌ای که همچنان این بحران ادامه دارد.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان اینکه نظام مصر اکنون دچار سردرگمی شده است گفت: دولت معتقد است که نباید اخوان‌المسلمین بر سر کار بیاید زیرا در این صورت انتقام خود را از کودتاچیان خواهند گرفت.

* مردم  مصر می‌دانند که جریان فکری اخوان طرفدار جنگ مسلحانه نیست

وی با اشاره به اینکه اخوان‌المسلمین جریان فکری است که معتقد به دعوت است افزود: اخوان‌ المسلمین معتقد به جهاد نیست این در حالی است که نظام اخوان‌المسلمین را جهادی معرفی می‌کند و بسیاری از ترورها را به آنها نسبت می‌دهد.

رویوران با بیان اینکه نظام عنصر ناامنی را به اخوان‌المسلمین نسبت می‌دهد تا بتواند بسیاری از محاکمات را تعریف کند افزود: اخوان‌المسلمین پدیده‌ای تازه به حساب نمی‌آید زیرا این جریان فکری از سال 1928 تاسیس شده و از عمر آن 86 سال می‌گذرد.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه در طول مدت 86 سال گذشته مردم مصر شناخت دقیق و کافی از اخوان‌المسلمین پیدا کرده‌اند ادامه داد: مردم به خوبی می‌دانند که این جریان فکری طرفدار جنگ مسلحانه نیست.

وی اظهار داشت: دولت تصویر نادرستی از اخوان‌المسلمین را ترسیم می‌کند به گونه‌ای که این تصویر با واقعیت انطباقی ندارد.

رویوران با اشاره به اینکه جنبش 6 آوریل طرفدار کودتا علیه مرسی بود گفت: رهبران جنبش 6 آوریل در زندان‌ها به سر می‌برند و دفاتر این جنبش بسته شده است.

* اعدام 683 نفر از اخوان‌المسلمین برای برخی کشورهای اروپایی قابل تحمل نیست

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان اینکه در پایگاه‌های نظام ریزش‌هایی به سرعت در حال اتفاق است اظهار داشت: این مسئله شرایط نظام را سخت‌تر می‌کند به گونه‌ای که نظام در تلاش است تا با خشونت تا شرایط را تثبیت کند.

وی با اشاره به اینکه اعدام 683 نفر از جماعت اخوان‌المسلمین برای بسیاری از کشورهای اروپایی قابل تحمل نیست افزود: کسی که محکوم به اعدام است باید زمانی برای دفاع به شخص مورد نظر اختصاص داده شود.

رویوران با اشاره به اینکه اکنون قوه قضاییه در مصر به شدت زیر سوال رفته است خاطرنشان ساخت: عدلی منصور رئیس موقت مصر است به گونه‌‌ای که ایشان قبلا قاضی مصر بوده و در دادگاه قانون اساسی حضور داشته است.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به اینکه عدلی منصور اکنون سکوت کامل کرده و نظام از طرف ارتش اداره می‌شود گفت: متاسفانه برخی از قاضیان در مصر حاضر هستند که چنین حکم دسته‌جمعی اعدام را علیه گروهی صادر کنند.

وی اضافه کرد: این نوع رفتارها در تحولات مصر رژیم را با بحران‌هایی مواجه خواهد کرد یعنی در مصر بحران‌های سیاسی، ناامنی، مشروعیت و اقتصادی وجود دارد.

* مصر در آینده نمی‌تواند صاحب نظام پایدار سیاسی باشد

رویوران با اشاره به اینکه مصر نمی‌تواند صاحب نظام پایدار سیاسی در آینده باشد حتی اگر انتخابات در این کشور برگزار شود گفت: اخوان‌المسلمین سازمان فراگیر فراملی است به طوری که این گروه فقط در مصر حضور ندارد بلکه در بسیاری از کشورهای عربی و غیر عربی دیدگاه‌ها، تفکرات و افراد و شخصیت‌های این جریان حضور دارند.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اعدام محکومین چه تاثیری بر سایر کشورهای منطقه خواهد گذاشت گفت: این احکام صادره با واکنش‌های جدی در داخل و خارج مواجه خواهد شد به طوری که عدم اجرای حکم صادره نظام را تا حد زیادی با مشکل مواجه خواهد کرد.

* نظام مصر با سیاست مشت آهنین سعی در تثبیت خود دارد

وی اظهار داشت: نظام مصر با سیاست مشت آهنین تلاش می‌کند تا وضعیت خود را تثبیت سازد این در حالی است که علی‌رغم مشت آهنین و محاکمه‌های دسته‌جمعی همچنان شاهد اعتراضات مردمی هستیم.

رویوران با اشاره به اینکه اگر احکام صادره به اجرا در نیاید تعداد زیادی از مردم به خیابان‌ها خواهند آمد اضافه کرد: پیامدهای حکم صادره در خارج از کشور مصر تاثیرات جدی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا اتفاقات صورت گرفته در مصر را مورد پذیرش بسیاری از کشورها ندانست و گفت: آمریکا هم نیز نمی‌تواند از این نوع رفتاری که دولت کودتا انجام داده دفاع کند.

وی با اشاره به اعتراضی که آمریکا نسبت به رفتار دولت کودتا دارد ادامه داد: وزیر خارجه مصر خواهان اجازه فعالیت به حزب آزادی و عدالت اخوان است.

رویوران بااشاره به اینکه نظام فعلی مصر ناگزیر به عقب‌نشینی خواهد شد گفت: این رفتار نه تنها در داخل مصر بلکه در خارج از این کشور هم قابل دفاع و توجیه نیست.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان اینکه اخوان‌المسلمین در 38 کشور دنیا حزب دارد افزود: این احزاب در کشورهای مختلف نام‌های گوناگونی دارند به طوری که در عراق به نام حزب اسلامی، در تونس به عنوان حزب نهضه و در فلسطین حزب حماس نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه رفتار صورت گرفته از سوی دولت مبنی بر اعدام جماعت اخوان‌المسلمین به هیچ وجه قابل دفاع نیست گفت: حرکت اجتماعی در مصر کنترل شده است اما جامعه‌ای موفق عمل می‌کند که اقدام به اجماع‌سازی کند و همه را به میدان تحریر بیاورد.

رویوران حضور در صحنه را مهم‌ترین نتیجه قیامی دانست که در مصر رخ داده است افزود: حمدین صباحی و سیسی دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند.

کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سیاسی در چارچوب انتخابات به پیروزی خواهد رسید یا خیر؟ گفت: آنچه که در مصر اتفاق می‌افتد یک نوع دموکراسی هدایت شده است این در حالی است که تمام معیارهای مردم‌سالاری در انتخابات تحقق پیدا نکرده است پس به همین دلیل نامزدها محدود هستند.

وی با بیان اینکه این انتخابات حتی در صورت پیروزی سیسی از مشروعیت کامل برخوردار نیست گفت: سیسی فردی نظامی است به طوری که سبب بروز ناامنی در مصر شده است.

* انتخابات در مصر دارای مشروعیت سیاسی لازم نیست

رویوران با اشاره به اینکه چیدمان انتخابات در وضعیت فعلی مصر خاص است ادامه داد: تمام تلاش نظام براین است که ظاهر انتخابات مبتنی بر دموکراسی باشد اما این در حالی است که این انتخابات دارای شاخص‌های مردم‌سالاری و مشروعیت سیاسی لازم نیست.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

  انتهای پیام/

برچسب ها: مسائل ، ارشد ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار