به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، 17 آبان سال 91 در چهلویکمین همایش مدیران شرکت فرودگاههای کشور در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، موضوع اقتصادیکردن فرودگاههای کشور مطرح شد.
موضوعی که در سالهای اخیر و سالهای بعد از آن نیز همه کارگروههای تخصصی این صنعت را به تکاپو انداخته تا فکری برای اقتصادی کردن فرودگاههای کشور کنند.
با توجه به اینکه فرودگاهها بخشی از شبکه زیرساخت صنعت حملونقلی کشور محسوب میشوند بنابراین نگاه تخصصی به این بخش باید بیشتر از سایر زیربخشهای حملونقلی کشور باشد.
اقتصادیکردن فرودگاههای کشور کاری نیست که بتوان در مدت زمان کوتاهی آن را اجرایی کرد بلکه نیازمند برنامهریزیهای بلندمدتی است تا فرودگاه مورد نظر را سودده و تعداد پروازها و مسیرهای پروازی آن را بیش از پیش توسعه داد.
طی سالهای اخیر مدیران و کارشناسان صنعت هوایی سیاستگذاریها و برنامههای بسیاری را به این منظور ارائه دادهاند تا جایگاه صنعت هوانوردی و فرودگاهی را در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورهای اروپایی ارتقا دهند.
*** دغدغه صنعت هوایی شروع و ختم پروازها است
شرکت فرودگاههای کشور نیز فعالیتهای موفقی طی 22 سال در صنعت هوایی در سایه برنامهریزی مستمر با تدابیر موفق مدیران وقت داشته بهطوریکه توانسته جایگاه مناسب و در خور شانی در این صنعت بهدست بیاورد.
در این میان یکی از دغدغههای صنعت هوایی شروع و ختم پروازها است که همگی به تهران ختم میشود و اکثر مسافران مجبور هستند برای فعالیتهای اقتصادی و یا سیاسی خود به تهران بیایند.
علیرضا اعتمادی خلبان شرکت هواپیمایی ماهان در گفتگوی اختصاصی با پرتال خبری شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه کشور ما با اقلیم خاص آبوهوایی، عمده فرودگاههای خود را در مکانهایی مرتفع و گرم احداث کرده است، گفت: در بیان این مساله میتوان به فرودگاه زاهدان اشاره کرد که هم ارتفاع آن از سطح دریا بالاست و همآنکه فاصله آن با مرکز شهر و یا پایتخت بسیار است.
*** فرودگاه مشهد به عنوان پایگاه دوم فرودگاهی در کشور
وی ادامه داد: در کشور ما اکثر پروازها از پایتخت شروع شده و به پایتخت هم ختم میشود چراکه شهر تهران مرکز سیاسی و اقتصادی کشور است اما همانطور که میدانیم در کشوری چون ترکیه که مرکز سیاسی آن شهر آنکارا و مرکز اقتصادی و تجاری آن استانبول است و همچنین در کشور چین مرکز سیاسی پکن و قطب اقتصادی آن شانگهای است.
وی با اشاره به فرودگاه مشهد بهعنوان پایگاه دوم فرودگاهی در کشور گفت: با توجه به اینکه شهر مشهد مقدس یکی از شهرهای زیارتی است بنابراین فرودگاه مشهد نیز بیشترین آمار زائران و توریستها را نسبت به شهرها و استانهای دیگر به خود اختصاص داده است. بنابراین بهطور مثال شرکت هواپیمایی ماهان از فرودگاه مشهد به 40 درصد فرودگاههای کشور و همچنین چند کشور خارجی پرواز دارد.
وی افزود: اولین اصلی که ما باید در نظر بگیریم این است که اکثر پروازهایی که به تهران ختم میشود را به دیگر فرودگاهها و یا مقاصد دیگر انتقال دهیم.
براساس این گزارش باید در نظر داشت که اکثر فرودگاههای ما با اجرای طرحهای توسعهیی همچنان با کمبود ناوگان مواجه هستند که این خود مسالهیی است که دولت باید برای این بخش نیز تدابیری اتخاذ کند.
*** فرودگاهها نیازمند تجهیز ناوگان مورد نیاز با بدنه کوچک و بزرگ
در ادامه این گزارش؛ نیکزاد مدیرکل سابق مهندسی و تجهیزات فرودگاهی کشور نیز با اشاره به اینکه ترکیب ناوگان کشور باید مناسب باشد، گفت: هماکنون بیشتر ناوگان موجود در کشور ظرفیت پذیرش 100 مسافر به بالا را دارند. بنابراین در صورتیکه بتوانیم از هواپیماهای کوچک با ظرفیت 50 مسافر در فرودگاههای استانها و شهرهای دیگر استفاده کنیم میتوانیم شاهد اقتصادی شدن بسیاری از آنها باشیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه تعداد فرودگاههای کشور نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده بنابراین نیازمند هستیم تا فرودگاههای ما مجهز به ناوگان مورد نیاز با بدنه کوچک و بزرگ باشند تا بتواند به مسیرهای مختلف پرواز داشته باشند.
نیکزاد اظهار داشت: داشتن یک پرواز در هفته برای برخی فرودگاهها نشان از توسعه نیست بلکه در صورت ترکیب ناوگان باید روزانه 2 یا 3 پرواز را در این فرودگاهها شاهد باشیم و همآنکه مراکز استانها در پروازهای داخلی نیز با کمبود پرواز مواجه نبوده و به دیگر مسیرها نیز بتوانند تردد داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از فرودگاهها به دلیل محدودیت در ناوگان به بهرهبرداری کامل نرسیدهاند که مدیران این صنعت باید برای توسعه صنعت اقدامات و سیاستهای مدونی را تدوین کنند.
مدیرکل سابق مهندسی و تجهیزات فرودگاهی کشور اشاره کرد: خوشبختانه طرح توسعه فرودگاههای کشور با برنامهریزیهای شرکت فرودگاههای کشور در زمینههایی چون احداث باند، سیستم روشنایی، تامین تجهیزات و ....موفق بوده است.
*** دورنمای صنعت هوایی، به روزرسانی ناوگان باشد
بنابراین گزارش اعتمادی خلبان شرکت هواپیمایی ماهان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایرلاینهای ما به چه نوع ناوگانی نیاز دارند اظهار داشت: تمام شرکتهای هواپیمایی نیازمند هواپیماهای دور برد برای مسیرهای اروپایی، هواپیماهی میان برد بهطور مثال تهران-بندرعباس، تهران-زاهدان هستند.
اعتمادی اضافه کرد: به هواپیماهای برد کوتاه هم نیازمندیم اما چون شرکتهای هواپیمایی نیازهای داخلی خود را مرتفع کردهاند بنابراین نیاز اکثر آنان به هواپیماهای دور برد بیش از پیش احساس میشود.
وی خاطرنشان کرد: دورنمای صنعت هوایی باید بروز رسانی ناوگان و افزایش حجم تقاضا و رعایت استانداردهای لازم برای ایمنی بیشتر مسافرتهای هوایی باشد.
به یاد داشته باشیم اگر انتظار داريم هواپيماهاي نو و با سن كم و همچنین با بدنه کوچک در ناوگان هوايي حضور يابند، ضرورت دارد سرمايهگذاري مطلوبی صورت گيرد تا زمینه مناسبی برای اقتصادي شدن فرودگاهها منطبق با شرايط موجود بوجود آمده و بستر براي توسعه ناوگان هوايي فراهم شود.
انتهای پیام/
گزارش از :پروین خدادادی