خبرگزاری بین‌المللی "ریانووستی" روز شنبه 26 آوریل 2014 در مقاله‌ای نوشت: "مارک زاکربرگ" مؤسس شبکه اجتماعی "فیسبوک" اعلام کرده قصد دارد هزینه تبلیغات برای افراطی‌ترین نامزد انتخابات اوکراین را از نظر اقتصادی تأمین کند.

"مارک زاکربرگ" (Mark Zuckerberg) مؤسس شبکه اجتماعی "فیسبوک" اعلام کرد قصد دارد تأمین مالی تبلیغات انتخاباتی "اولگ لیاشکو" (Oleg Ljaschko) را که یک نامزد افراطی در انتخابات ماه می اوکراین به شمار می‌رود، به عهده بگیرد.


چه انگیزه‌ای باعث شده این میلیاردر جوان، وارد رقابت‌های پرتنش انتخابات اوکراین شود؟ برای پاسخ به این پرسش با گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران همراه شوید.

"مارک زاکربرگ" فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و مؤسس شبکه اجتماعی فیسبوک (2004) است. سال 2010 مجله "تایم" وی را به عنوان شخصیت برتر سال انتخاب کرد. او علی‌رغم سن کمش (29) اکنون به یکی از ثروتمندترین تجار آمریکایی تبدیل شده و لقب "جوان‌ترین میلیاردر" را از آن خود کرد.

زاکربرگ، مؤسس و مدیر اجرایی فیس بوک، که به گواهی سایت مرجع "ویکی پدیا" یک "یهودی خداناباور" است، روابط تنگاتنگ و نزدیکی با صهیونیست‌ها و سازمان‌های جاسوسی آمریکا دارد.




وی در سال 2012 شخصاً طی مراسمی برای "شیمون پرز" رئیس سابق اسرائیل، یک اکانت فیس‌بوک بازگشایی کرد. پرز نیز در این دیدار، فیس‌بوک را بهترین ابزار برای تغییرات اجتماعی به سبک اسرائیل دانست.





*** انتخابات ماه می اوکراین در فضای مجازی چه رنگ و بویی دارد؟

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار است روز 25 می 2014 برگزار شود. 

"اولگ لیاشکو" به عنوان یکی از 23 نامزد اوکراین اواخر فوریه امسال وارد مبارزات انتخاباتی این کشور شد. وی رهبر حزب رادیکال "لیاشکو" و نماینده پارلمان اوکراین است.


"زاکربرگ" اکنون به پشتیبانی از طراح پروژه‌های مداخله‌جویانه آمریکا برای سرنوشت اوکراین، قصد دارد با بخشش کمک مالی هنگفت به لیاشکو، این نامزد رادیکال راست، اهداف مهمی را در اوکراین کلید بزند.

مؤسس شبکه اجتماعی فیس بوک در فوریه 2014 مصادف با دهمین سالگرد تأسیس این شبکه درآمد حاصل از فیس بوک در سال گذشته را بالغ بر 7 میلیارد و 900 میلیون دلار اعلام کرد.

"ریانووستی" در گزارش خود به نقل از سخنگوی شبکه "فیس بوک" که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد:

محبوبیت "لیاشکو" در میان کاربران اینترنتی اوکراین، بیشتر از "اولگ تیانبوک" (Oleg Tjagnibok) و "دیمیتری یاروش" (Dmitri Jarosch) است. شورای تصمیم‌گیرندگان فیسبوک در حال مذاکره درباره تأمین مالی "لیاشکو" هستند.

این در حالی است که هر سه نامزد انتخاباتی که خبرگزاری "ریانووستی" نام می‌برد، از اعضاء و رهبران جنبش رادیکال راست اوکراین هستند. جنبش "دست راست" از پیشتازان گروه‌های مسلح اوکراین هستند که اعتراضات خشونت‌بار کی‌یف را تا برکناری رئیس جمهور مخلوع اوکراین رهبری کردند و پس از مسلط شدن بر وزارت کشور اوکراین، تصویب کردند که افراد این گروه و دیگر گروه‌های مسلح به نیروهای حافظ امنیت در کی‌یف و شهرهای دیگر بپیوندند.

"ولادیمیر مارکین" رئیس کمیته تحقیقات دادستانی کل روسیه کمتر از دو ماه پیش از صدور حکم بازداشت بین‌المللی "دیمیتری یاروش" رهبر جنبش رادیکالی دست راستی اوکراین خبر داد و گفت:


پس از اینکه دادستانی پرونده جنایی وی به اتهام دعوت به فعالیت‌های تروریستی را اعلام نمود، وی غیابی تفهیم اتهام شد. وی در ماه مارس از رهبر جدائی‌طلبان چچن خواسته بود تا به نیروهای اوکراینی متخاصم با روسیه و انجام حملات تروریستی جدید ضد روسیه کمک‌ مسلحانه انجام دهد .

*** نقش شبکه‌های اجتماعی "فیسبوک"، "توئیتر" و "یوتیوب" در جهت‌دهی به سرنوشت کشورهای بی‌ثبات

نفوذ آمریکا در فضای سایبری و بدین وسیله دخالت در امور داخلی کشورها امر تازه‌ای نیست. دنیای مجازی از حربه‌های تأثیرگذار غرب برای تسلط بر کشورهایی شده که درگیر بی‌ثباتی هستند:

الف) سازماندهی اغتشاشات:

از آغاز بحران اوکراین در سال 2013 شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت آمریکا بالأخص فیسبوک و توئیتر نقش مهمی در افزایش ناآرامی سیاسی و اجتماعی در اوکراین بر عهده داشته‌اند. هم قبل و هم بعد از سقوط دولت "یانوکوویچ"، معترضان و آشوبگران اوکراینی، بیشترین استفاده را برای سازماندهی راهپیمایی‌ها و خشونت‌های خیابانی از ابزارهای دیجیتال همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌کنند.

همچنین مرکز بین‌المللی پژوهش در مورد گروه‌های تندرو مارس 2014 در گزارشی نوشت که شورشیان سوریه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های هر روز و هر ساعت خود را در جنگ، مستند می‌کنند. تعداد زیادی از جنگجویان خارجی اطلاعات خود را از وب‌سایت‌های غیررسمی و شخصی می‌گیرند. گروه‌های متخاصم برای تهییج مردم به پیوستن به این گروه‌ها از تمام امکانات رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

ب) مدیریت در سطوح بالا

در سطوح فرامردمی، صفحات هدفداری در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی می‌شوند که اقدام به جمع‌آوری پول و ارسال کمک به گروه‌های جاسوسی غربی در سوریه می‌کنند.

به علاوه چنانچه بارها در اوکراین شاهد بوده‌ایم، سیاستمدارانی از ایالات متحده در جمع شورشیان حاضر شده و مردم را تحریک کرده‌اند. افشای یک مکالمه تلفنی میان معاون وزیر خارجه آمریکا با سفیر این کشور در کی‌یف در یوتیوب، با قوای بیشتری از نقش آمریکا در شورش‌های اوکراین پرده برداشت.



همین سفیر آمریکا در کی‌یف، نقش مهمی در تشدید شورش‌ها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر عهده دارد. او به طور مرتب اخبار و عکس‌های اعتراض‌ها را در صفحات توئیتر و فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارد.

در نتیجه چندان دور از تصور نیست که "زاکربرگ" مؤسس فیس بوک، این بار بخواهد از راه تأمین مالی یکی از نامزدهای دلخواه غرب، یعنی "اولگ لیاشکو" نامزد افراطی راست، وارد اعمال قدرت آمریکا در فضای مجازی شود. کمتر از یک ماه دیگر به 25 می 2014 و برگزاری این انتخابات مهم باقی است.

گزارش از طاهری


منابع:

http://de.ria.ru/post_soviet_space/20140426/268365076.html
http://www.botschaftisrael.de/2012/02/27/zuckerberg-richtet-fur-peres-facebook-seite-ein/


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار