میلاد "امام محمدباقر"(ع)، قتل "ناصرالدین شاه قاجار"، خودکشی "هیتلر"، روز جهانی خنده، روز جهانی کارگر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 1 رجب 1435 هجری و 1 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

میلاد "امام محمدباقر"(ع) بنا به روایتی (57 ق)
بنا به روایتی حضرت امام محمدباقر (ع) در اول رجب سال 57 ق در مدینه به دنیا آمد. آن حضرت را باقر لقب دادند که به معنای شکافنده‌ی علوم است، زیرا آن بزرگوار مشکلات و پیچیدگی‌های علمیِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصی تجزیه و تحلیل می‌کرد. در دوران امامت آن حضرت، از سال 96 ق که مقارن با سال‌های پایانی حکومت جور بنی امیه و ضعف آن بود، فرصتی فراهم شد تا آن بزرگوار به تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی مسلمانان بپردازد.

امام محمدباقر (ع) بر اثر سلطه‌ی حکومتِ طاغوت، از نظر سیاسی مُنزوی بود و اعتراضات او به صورت یک نهضت سیاسی همه جانبه به سرنگونی رژیم بنی‌امیه نیانجامید. ایشان که دریافته بود فرهنگ تشیع در انزوا قرار گرفته و زیر چکمه‌ی جلاّدان اُموی، بی‌رَمَق مانده است، دست به یک انقلاب وسیع فرهنگی زد و با تشکیل حوزه‌ی علمیه و تربیت شاگردان برجسته، فقه آل محمد (ص) و خط فکری تشیُّع را آشکار ساخت. پس از آن حضرت (ع) فرزند برومندشان، حضرت امام جعفر صادق (ع)، با تشکیل حوزه‌ی علمیه با چهار هزار نفر شاگرد، آن حرکت و نهضت فرهنگی را غنای بیشتری بخشید.

قتل "ناصرالدین شاه قاجار" توسط "میرزا رضا کرمانی" در شهر ری (1275 ش)
از اوایل ماه ذیقعده سال 1313 ق برابر با اردیبهشت 1275 ش، ناصرالدین شاه، خود را برای برگزاری جشن آغاز پنجاهمین سالِ پادشاهی خویش آماده می‌کرد. قرار بود این جشن‌ها در طول یک هفته برگزار گردد. بدین مناسبت، بامداد روز یازدهم اردیبهشت 1275 ش که یک روز به شروع جشن‌ها بود، ناصرالدین شاه عزمِ ری کرد تا به زیارت مزار حضرت عبدالعظیم رود. در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، ناگاه صدای تیرِ تپانچه‌ای، سکوت را شکست و سه گلوله میرزا رضا کرمانی از یاران سید جمال الدین اسدآبادی، شاه قدرتمند قاجار را از پای درآورد. او را در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپردند. قتل امیرکبیر صدراعظم کاردان و لایق ناصرالدین شاه، اعطای امتیاز تنباکو و لغو آن با حکم تحریم تنباکوی میرزای شیرازی، جدایی قطعی هرات، سرخس، نواحی اطراف رود جیحون و بخشی از سیستان و بلوچستان از ایران، اعطای امتیازات مختلف به دولت انگلیس و روسیه و افزایش نفوذ آنان در تمام امور کشور، انجام مسافرت‌های پرهزینه و خوشگذارانی‌های پر خرج و... از جمله حوادث و رویدادهای دوران سلطنت این شاه قاجار می‌باشد. به طور کلی در دوره پادشاهی او، نفوذ و مداخله بیگانگان در امور ایران، بیش از پیش افزایش یافت. با قتل ناصر الدین شاه، چهارمین شاه از سلسله قاجار، یک دوره تاریک پنجاه ساله از تاریخ ایران به پایان رسید و زمینه برای انقلاب مشروطه هموار شد.

شهادت روحانی مجاهد آیت‌اللَّه "سید حسن شیرازی" توسط مزدوران استکبار جهانی (1359 ش)
آیت‌اللَّه سید حسن حسینی شیرازی در سال 1314 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. تأسیس حوزه علمیه لبنان، تأسیس جمعیت جَماعةُ العُلما و حوزه علمیه زینبیه در سوریه از جمله اقدامات وی در این زمان بود. همچنین ایشان در جریان مناظره و گفتگو با بزرگان و دانشمندان سوری، موفق به هدایت آنان در مسیر اهل بیت (ع) گردید. فعالیت‌های روزافزون این مجاهد نستوه، بیش از پیش بر رژیم خونخوار بعث عراق گران آمد و زمینه از میان برداشتن ایشان را فراهم نمود. تا این که آیت‌اللَّه سید حسن شیرازی در یازدهم اردیبهشت 1359 برابر با شانزدهم جمادی الثانی 1400 به هنگام عزیمت جهت شرکت در مجلس ختم آیت‌اللَّه سید محمد باقر صدر، از سوی مزدوران استکبار جهانی در بیروت مورد هجوم وحشیانه قرار گرفت و به طرزی فجیع به شهادت رسید. پیکر خونین این مبارز مسلمان پس از انتقال به قم و پس از تشییعی باشکوه و نمازِ آیت‌اللَّه سید محمد رضا گلپایگانی در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

عملیات کوچک تپه چشمه در دزفول توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (1360 ش)

وفات "رشیدالدین صوری" گیاه شناس و طبیب برجسته‌ی مسلمان (639 ق)
رشید الدین ابومنصور بن علی صوری، گیاه‌شناس و طبیب مشهور، در سال 573 ق، در صور واقع در لبنان کنونی و در خاندانی اصیل به دنیا آمد و در جوانی برای کسب علم به سرزمین‌های متعدد سفر کرد. آن‌چه در روش علمی ابن صوری جلب نظر می‌کند، توجه دقیق او به مطالعه‌ی گیاهان دارویی است و همین ویژگی، از او یک محقق برجسته ساخته است به طوری که برخی از محققان، رشید الدین صوری را بنیانگذار گیاه‌شناسی نوین دانسته‌اند. مهم‌ترین اثر ابن‌صوری، کتابی درباره‌ی گیاهان، همراه با تصاویر آن‌ها است. از این کتاب به عنوان دایرةالمعارف مُصوَّر علم گیاه‌شناسی یاد می‌شود.

رحلت عالم بزرگ و فقیه جلیل "محقق خوانساری" (1099 ق)
آقا حسین بن جمال‌الدین محمد خوانساری، معروف به محقق خوانساری عالمی عامل، فقیهی کامل، محدثی فاضل، اصولی، رجالی، حکیم و متکلم قرن یازده است. این شخصیت برجسته‌ی جهان اسلام جامع معقول و منقول بود و به علامه، فَریدُ الدَّهر، استادُ الحُکماءِ و المُتِکلِّمین و مربی الفُقها و المحدثین مشهور است. ایشان در هر یک از دروس معقول و منقول تدریس میکرد، به همین جهت به استاد الکُلِّ فی الکُلّ معروف بود. وی در اندک زمانی به مقام بالای علمی دست یافت و علمش بر همگان مسلّم گردید. از آن پس به تدریس پرداخت وشاگردان کم نظیری همانند سید نعمت اللَّه جزایری، شیخ جعفر قاضی، ملامیرزا شیروانی و آقاجمال خوانساری (فرزندش) راپرورش داد. همچنین ترجمه‌ی صحیفه‌ی سجادیه، الجبر و الاختیار، حاشیه‌ی الهیّات شفا و... از آثار این عالم فرهیخته می‌باشند. محقق خوانساری سرانجام در هشتاد و دو سالگی در اصفهان به دیدار معبود شتافت و درقبرستان تخت فولاد به خاک سپرده شد. به دستور شاه سلیمانِ صفوی، قُبّه‌ای عالی بر مرقد او بنا کردند که زیارتگاه دوستداران می‌باشد.

درگذشت گل آقای ایران
کیومرث صابری فومنی معروف به «گل آقا» پایه مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزنویس در شهریور 1320 در فومن به دنیا آمد. صابری با تشکیل دولت شهید رجایی، به‌عنوان مشاور فرهنگی ایشان مشغول به کار شد. وی در سال 1362 ناگهان از همه مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان کلمه حرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود.

پس از گذشت 6 سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند. فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها...گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دارفانی را وداع گفت.

رحلت "نُعمان بن محمد" از علمای شیعه‌ی آفریقا (363 ق)
ابوحنیفه نُعمان بن محمد بن منصور از علما و فقهای مشهور آفریقاست که در شعر، لغت، تاریخ، فقه، تفسیر و علوم قرآنی، بسیار متبحر بود. وی در ابتدا مذهب مالکی داشت و سپس هدایت یافته، امامی مذهب گردید، به همین جهت به ابوحنیفه‌ی شیعه شهرت دارد. ابوحنیفه مدتی در دستگاه خلفای فاطمی مصر به قضاوت در آن دیار نشست و به قاضی نُعمان مصری نیز معروف شد. دَعائمُ الاسلام، اختلاف اصول المذاهب و مُختَصرُ الاثار از اوست. وفات نعمان بن محمد در مصر واقع گشت.

انتخاب "ماندلا" به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست افریقای جنوبی (1994 م)
نلسون ماندلا در سال 1918 م به دنیا آمد. وی در سال 1944 م به کنگره ملی افریقا پیوست و پس از مدتی، رهبری آن را بر عهده گرفت. او در نیمه دوم دهه 1940 و در تمام طول دهه 1950 از چهره‌های اصلی کنگره ملی افریقا در مبارزات مردمی علیه رژیم تبعیض نژادی به شمار می‌رفت. نسلون ماندلا در سال 1960 م شاخه نظامی کنگره را پایه ریزی کرد و تلفات قابل توجهی به نیروهای دولت آپارتاید وارد آورد. ماندلا در اوت 1962 به اتهام تلاش برای ساقط کردن دولت افریقای جنوبی دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. نسلون ماندلا از آن تاریخ تا سال 1989 م به مدت 27 سال، در زندان‌های سیاسی مختلف رژیم نژادپرست افریقای جنوبی به سر برد و به عنوان معروف‌ترین زندانی سیاسی جهان شناخته شد. سرانجام در پی تغییرات سیاسی در کادر رهبری رژیم افریقای جنوبی، نلسون ماندلا آزاد شد. آزادی ماندلا و نزدیک شدن دولت آپارتاید به او، به دلیل کم کردن خطر بالقوه این مبارزه سیاه پوست و نیروهایش برضد دولت پروتوریا صورت گرفت. در نهایت، نلسون ماندلا در اول ماه می 1994 به عنوان اولین سیاست مدار سیاه پوست به ریاست جمهوری کشور افریقای جنوبی برگزیده شد. ماندلا در پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود، داوطلبانه از این سمت کناره‌گیری کرد و یکی از یاران او در مبارزه برای رفع تبعیض نژادی از افریقای جنوبی، به نام تامبو امبکی به ریاست جمهوری انتخاب گردید.

ترور "ران سینگها پراماداسا" رئیس جمهور پیشین سری لانکا (1993 م)
ران سینگها پراماداسا رئیس جمهور پیشین سری لانکا در 23 ژوئن 1924 م به دنیا آمد. او در سال‌های بعد وارد فعالیت‌های سیاسی شد و در سال 1965 م به پارلمان سری لانکا راه یافت. پراماداسا پس از پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات سال 1977 م و تغییر قانون اساسی کشور در سال 1978 م به عنوان نخست‌وزیر سری‌لانکا انتخاب شد. وی در دسامبر 1988 م در انتخابات ریاست جمهوری نیز به پیروزی رسید و عهده‌دار این مقام گردید. پراماداسا در سری‌لانکا به عنوان یک عنصر ضد صهیونیستی شناخته می‌شد و در نامساعدترین شرایط سیاسی این کشور و علی‌رغم تمایل بسیاری از احزاب، روابط سیاسی کشورش را با رژیم صهیونیستی، هم‌زمان با روز جهانی قدس در سال 1990 م قطع کرد. این مسئله خشم صهیونیسم جهانی را برانگیخت و نقشه از میان برداشتن پراماداسا را طرح‌ریزی کردند. ران سینگها پراماداسا سرانجام در اول مه 1993 م، هنگامی که در مراسم روز جهانی کارگر شرکت کرده بود، توسط عوامل رژیم صهیونیستی در 69 سالگی ترور شد و به قتل رسید.

اعلام تشکیل اولین دولت جمهوری دموکراتیک سوسیالیست کوبا (1961 م)
پس از پیروزی انقلاب کوبا در اول ژانویه 1959 م، فیدل کاسترو به عنوان رهبر انقلاب و نظام حکومتی، به اقداماتی اساسی در این کشور دست زد و با انجام اصلاحات ارضی، قوانین این کشور را به سوی نظام سوسیالیستی هدایت کرد. ملی کردن کارخانه‌ها و صنایع و مصادره املاک و اموال سرمایه‌داران امریکایی و پس از آن، رخداد حادثه خلیج خوک‌ها، که امریکا برای سرنگونی کاسترو تدارک دیده بود، باعث شد تا کوبا به اردوگاه شرق بپیوندد. در این راستا، در اول ماه مه 1961 م، فیدل کاسترو در جریان یک سخنرانی سه و نیم ساعته، کوبا را به عنوان کشوری سوسیالیست معرفی نمود و الحاق این کشور را به جرگه نظام‌های مبتنی بر مارکسیسم اعلام کرد. از آن زمان، طرح‌ها و برنامه‌های کوبا، به ویژه در بعد اقتصادی بر همین اساس تدوین و اجرا شد. در سال 1962 م هیأت مدیره انقلابی وحزب کمونیست این کشور در یک‌دیگر ادغام گردید و این دو، حزب متحد انقلاب سوسیالیست را تشکیل دادند. از آن زمان به بعد، وقوع حوادث متعدد و پی‌درپی در اردوگاه شرق، روی کار آمدن اصلاح‌طلبان و انجام اصلاحات در شوروی و نیز فروپاشی نظام سوسیالیستی در کشور شوروی و اقمار آن، تاثیر چندانی در ساختار حکومتی کوبا نداشته است.

خودکشی "آدولف هیتلر" رهبر خون‌خوار آلمان نازی (1945 م)
آدولف هیتلر، رهبر پیشین آلمان در بیستم آوریل 1889 م در یک خانواده فقیر آلمانی الاصلِ اتریشی به دنیا آمد. هیتلر در 24 سالگی به وطن اصلی خود، آلمان بازگشت و با شروع جنگ جهانی اول، داوطلب خدمت در نظام شد. هیتلر پس از جنگ جهانی اول توانست با قدرت و نیروی کلام خود به رهبری حزب ناسیونال سوسیالیست کارگری آلمان موسوم به حزب نازی دست یابد. این حزب در طی سالیان بعد تبدیل به دومین حزب عمده آلمان گردید و هیتلر توانست با به دست آوردن 37 درصد آرا در انتخابات پارلمانی سال 1933 م، حکومت دیکتاتوری خود را آغاز کند. هیتلر از همان ابتدا، هدف‌های نازیسم را برضد عقاید مارکسیسم، کاپیتالیسم و صهیونیسم با تاکید بر ناسیونالیسم و نظریه نژاد برتر که نژاد آلمان را مافوق دیگر اقوام بشری می‌دانست، قرار داد. هیتلر هم‌چنین با گسترش صنایع نظامی، خدمت زیر پرچم را اجباری کرد و شروع به مسلح نمودن سربازان نمود. او در سال 1936 م، با موسولینی، دیکتاتور ایتالیا پیمان اتحاد بست و زمینه را برای آغاز جنگ گسترده و جهانی فراهم آورد. در ماه مارس 1938 م هیتلر سرانجام فکری را که از آغاز زمام‌داری درسر داشت عملی کرد وفرمان حمله به خاک اتریش را صادر نمود. با الحاق سرزمین اتریش به آلمان، هیتلر از چکسلواکی خواست تا منطقه سودِت را به آلمان ملحق کند. دراین میان سکوت قدرت‌های منطقه راه را برای زیاده خواهی‌های هیتلر باز کرد و هیتلر پس از اطمینان ازعدم مداخله شوروی، جنگ جهانی دوم را آغاز کرد. در نهایت در پایان جنگ که با شکست آلمان و فتح برلین توسط ارتش سرخ شوروی سابق همراه بود، آدولف هیتلر در اول ماه مه 1945 م کمی قبل از رسیدن سربازان شوروی به محلّ اقامتش، به ضرب گلوله‌ای در 56 سالگی خودکشی کرد. قبل از مرگ هیتلر، همسرش نیز که دو روز قبل از آن به عقد هیتلر درآمده بود، با خوردن کپسول سم، به عمر خود خاتمه داد.

ورود ارتش سرخ شوروی به "برلین" پایتخت آلمان در پایان جنگ جهانی دوم (1945 م)
با تهاجم همه جانبه نیروهای متفقین علیه قوای آلمان نازی درجریان جنگ جهانی دوم، شکست‌های پی درپی نصیب آلمان می‌شد و آلمان نازی روز به روز به اضمحلال بیشتری نزدیک‌تر می‌گردید. امریکا و انگلیس در اواخر آوریل 1945 م با اعزام هزار بمب افکن بر فراز برلین و بمباران شدید آن، تخریب و آتش‌سوزی‌های عظیمی در پایتخت آلمان به راه انداختند و سقوط شهر را آسان‌تر کردند. در این زمان نیروهای ارتش سرخ شوروی هم به اندازه‌ای به برلین نزدیک شدند که صدای غرش توپ‌های آنها در خیابان‌های پایتخت شنیده می‌شد. در نهایت، شهر تحت محاصره گرفته شد و نیروهای متفق پس از دور زدن برلین، شروع به پیشروی کردند. در این میان، قدرت مقاومت ارتش آلمان به کلی درهم شکسته شد و سربازان آلمانی نه فقط به علت از دست دادن روحیه و احساس شکست، بلکه به دلیل نرسیدن مهمّات و مواد غذایی، به صورت گروهی تسلیم می‌شدند. وحدت فرماندهی از میان رفته و هیتلر، کنترل خود را بر باقی‌مانده ارتش آلمان از دست داده بود. حلقه محاصره برلین ساعت به ساعت تنگ‌تر می‌شد و تردیدی باقی نماند که مقاومت آخرین سربازانِ آلمانی نیز تا مدت زمان کوتاهی، به پایان خواهد رسید. از نخستین ساعات بامداد روز سی‌ام آوریل، حمله نهایی ارتش سرخ برای درهم شکستن آخرین مقاومت نیروهای هیتلر در برلین آغاز شد و بیش از 24 ساعت به طول نیانجامید که پایتخت آلمان به کلی سقوط کرد. با سقوط برلین در اول مه 1945 م، هیتلر، دیکتاتور نژادپرست آلمان نیز به همراه همسرش خودکشی کرد و آتش جنگ جهانی دوم در اروپا خاموش شد.

روز جهانی خنده
روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار می‌شود. نخستین جشن در ۱۱ژانویه۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خنده بروزعاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.

روز جهانی کارگر
اول‌می، روز جهانی‌کـارگـر است. مناسبت اول می به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4 نفر نیز اعدام شدند. آنان خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند.

قرار بود که اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یکهزار و 200 کارخانه و کارگاه، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به‌تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم در آمریکا و کانادا برگزار نمی‌شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار