گرافین بسیار قوی و انعطاف پذیر است و خاصیت رسانایی دارد كه این ماده صد بار از فولاد محکم تر است و برق را مي تواند بهتر از مس منتقل می کند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ محققان ایرلندي موفق به تولید گرافین با کمک دستگاه مخلوط کن شده‌اند، همان مخلوط کن‌هایی که در آشپزخانه ها پیدا می‌شود.

به گفته‌ي محققان گرافین یک صفحه دوبعدی از اتم‌های کربن است اما بسیار محکم و رسانا ماده‌ای که سال ۲۰۰۴ توسط دو دانشمند در بریتانیا کشف شد و شگفت اینکه فقط شش سال بعد برنده جایزه نوبل شد که نشان از اهمیت آن داشت.

اما علیرغم نازکی، گرافین بسیار قوی و انعطاف پذیر است و خاصیت رسانایی دارد كه گفته می‌شود که این ماده صد بار از فولاد محکم تر است و برق را بهتر از مس منتقل می‌کند.

پروفسور اینگمار لوندستروم رییس کمیته نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۰ در وصف گرافین گفت: مونیترهای لمسی، سلول‌های خورشیدی، وسایل الکترونیکی‌ای که قابلیت خم شدن دارند، مواد کامپوزیت، از کاربردها گرافین هستند و اخیرا همچنین نشان داده شده که از گرافین می‌توان برای تعیین آرایش پایه های دی ان ای استفاده کرد.

محققان پودر گرافیت (که در ساختن نوک مداد به کار می رود) را در مخلوط کن ریختند، به آن آب و مایع ظرف شویی اضافه و با سرعت بالا مخلوط کردند.

جاناتان کولمن و همکارانش از کالج ترینیتی دوبلین نشان دادند که نیروی گردشی در دستگاه مخلوط کن در حضور مایع ظرف شویی باعث جدا شدن لایه‌های گرافین بدون آسیب زدن به ساختمان دو بعدی آنها می‌شود.

دانشمندان امیدوارند تا پایان سال بتوانند در کارخانه‌ای در بریتانیا روزانه یک کیلوگرم گرافین تولید کنند.

در انتها محققان به مردم توصيه كردند كه اين كار را هرگز در خانه انجام ندهند چرا كه ممكن است عواقب ناخوشايندي داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار