پیامدهای انتخابات مجلس عراق شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سفیر عراق در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ پیامدهای انتخابات مجلس عراق شب گذشته (۱۱ اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد مجید الشیخ" سفیر جمهوری عراق در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

سفیر جمهوری عراق در تهران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم همه ناامنی‌هایی که در عراق به وجود آمد مردم به پای صندوق‌های رای آمدند، گفت: عراق کشوری بزرگ و مقتدر به حساب می‌آید، به طوری که این کشور لقمه آسانی در منطقه نیست.  
 
وی با اشاره به اینکه عراق بازیگری فعال در عرصه منطقه‌ای است، افزود: این کشور دارای ابعاد، ذخایر و ظرفیت‌های فراوانی است.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه انتخابات عراق مانند انتخابات سایر کشور‌ها نیست، بلکه انتخابات در این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: دیروز ملت عراق به خوبی در صحنه حاضر شدند؛  علی رغم همه مشکلات و انفجارهایی که قبل از روز انتخابات صورت گرفت، مردم به خوبی به پای صندوق‌های رای آمدند و ثابت کردند که اراده ملی عراقی‌ها بسیار زیاد است.  

مجیدالشیخ با بیان اینکه تروریست‌ها در عراق ناکام مانده‌اند، ادامه داد: ملت عراق تروریست‌ها را به چالش کشیده است و ثابت کردند که علیه تروریست‌ها عمل خواهند کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه ملت عراق بازماندگان بعثی‌های سابق را قبول ندارند، افزود: ملت عراق نمی‌خواهند به زمان گذشته یعنی دیکتاتوری صدام(دیکتاتور سابق عراق) برگردند.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه آزادی در عراق شروع شده است، گفت: دیروز با آراء مردم آزادی در عراق شروع شد.  

مجیدالشیخ با اشاره به اینکه مجلس پارلمان عراق از سوی خود مردم انتخاب می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم سرمنشاء قدرت و سلطه در عراق هستند.  
 
وی افزود: مشارکت مردمی ملت عراق در صحنه انتخابات بیش از ۶۰ درصد است، به طوری که این میزان مشارکت حتی در کشورهای پیشرفته نیز کم نظیر است.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه ملت عراق بسیار شیفته آزادی هستند، گفت: مردم عراق شیفته نظام سیاسی و دموکراسی هستند و می‌خواهند به راه خود ادامه دهند.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه در عراق آزادی بیان و آراء مردمی وجود دارد، افزود: در گذشته کسی نمی‌توانست در این کشور نظرش را اعلام کند، اما اکنون با آزادی کامل مردم به پای صندوق‌های رای می‌آیند.  
 
وی با اشاره به اینکه در زمان اشغال عراق ملت این کشور حتی اجازه دخالت آمریکا را در امور کشور نمی‌دادند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نتوانستند بر آرای مردم تاثیرگذار باشند و در ‌‌نهایت تنها سبب کاهش رای مردم شوند.  
 
سفیر عراق در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از آرایش سیاسی شکل گرفته آماری در دست دارید، گفت: ملت عراق باید خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه تاکنون آماری پیرامون آرایش سیاسی شکل گرفته منتشر نشده است، افزود: در این رابطه گمانه زنی‌هایی وجود دارد.  
 
وی با بیان اینکه کمیسیون عالی انتخابات عراق تنها نهادی است که می‌تواند آراء نهایی و نتیجه را اعلام کند، افزود: نهادهای دیگر حق ندارند چیزی را از خود اعلام کنند، مگر اینکه برخی جریانات سیاسی اقدام به گمانه زنی کنند.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه کمیسیون عالی انتخابات عراق به صورت مستقل عمل می‌کند، ادامه داد: شاید ۲۰ الی ۳۰ روز دیگر نتایج انتخابات اعلام شود، لذا هر نتیجه‌ای که قبل از این زمان اعلام شود تنها گمانه زنی محسوب می‌شود.

مجیدالشیخ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی از آینده شکل گیری آرایش سیاسی در عراق چگونه است، گفت: شیعیان در عراق در اکثریت بسر می‌برند پس حتما آن‌ها پیروز میدان خواهند شد.  
 
وی با اشاره به وجود سایر مذاهب از جمله اهل تسنن، عرب‌ها، ترکمن‌ها، کرد‌ها و ایزدی‌ها در عراق، اظهار داشت: ممکن است ائتلاف‌های جدیدی بعد از انتخابات شکل بگیرد بنابراین نمی‌توان تصور کرد چه ائتلافی کرسی‌های بیشتری را کسب خواهد کرد.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج انتخابات ائتلاف‌های جدیدی شکل خواهد گرفت، افزود: به ۱۶۸ کرسی در پارلمان نیازمندیم تا بتوانیم نخست وزیر را انتخاب کنیم.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه باید ائتلاف‌های جدید بین جریان‌های مختلف سیاسی شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: باید توافقات آینده را ملاحظه کرد به گونه‌ای که ممکن است پس از انتخابات توافقات جدیدی را شاهد باشیم.  
 
وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بگوییم چه ائتلافی بیشترین رای را کسب خواهد کرد، گفت: برخی معتقد هستند که ائتلاف‌های شهروند و ائتلاف قانون‌گرا پیشتاز خواهند بود.  
 
سفیر عراق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان مشارکت ۶۵ درصدی مردم در انتخابات عراق چه تاثیری بر موضوعات داخلی این کشور خواهد گذاشت، افزود: هرکسی در انتخابات می‌تواند به افراد مورد نظر خود رای دهد و رفتن مردم به پای صندوق‌های رای آن هم با میزان مشارکت بالا به تروریست‌ها ضربه زد.  
 
وی با بیان اینکه میزان مشارکت بالا سبب وارد شدن ضربه به کسانی خواهد شد که راهکار سیاسی را در عراق مفید نمی‌دانند، گفت: حکومت‌های مرتجع نمی‌خواهند که عراق سربلند و سرافراز باشد.  

سفیر عراق در تهران با اشاره به اراده بسیار قوی مردم این کشور در مقابل مسائل مختلف اظهار داشت: در صحنه انتخابات شاهد حضور گسترده افراد از جمله اشخاص سالخورده بودیم، به طوری که حتی برخی از مردم فرزندان خود را به پای صندوق‌های رای آورده بودند تا ثابت کنند که ملت عراق به دنبال تغییر است و از کسی نمی‌ترسد.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه همه مذاهب و همه جریان‌ها در انتخابات عراق حضور فعالی داشتند، گفت: همه قبایل و نژاد‌ها در انتخابات مشارکت کردند.  
 
وی افزود: اراده ملت عراق سبب تعیین سرنوشت این کشور خواهد شد.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه تروریست‌های خرابکار و حکومت‌های مرتجع خیری برای عراق نمی‌خواهند، گفت: ان شاءالله مشارکت گسترده مردم سبب پیشرفت‌های عظیم این کشور خواهدشد.  
 
مجیدالشیخ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتخابات مردم عراق چه تاثیری بر روی کشورهایی که اصلا به پای صندوق‌های رای نمی‌آیند دارد، گفت: عراق کشوری است که در بین کشورهای همجوار خود در منطقه در حوزه انتخابات بی‌نظیر است.  
 
وی با اشاره به اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای عربی عموما انتخابات برگزار نمی‌کنند، ادامه داد: عربستان، قطر، امارات، کویت و بسیاری دیگر از کشور‌ها انتخابات برگزار نمی‌کنند.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه حکومت جدید از سوی پارلمان با اراده مردم عراق تشکیل خواهد شد، افزود: بهار عربی از عراق آغاز شده است، این در حالی است که کشورهای جهان به صدام(دیکتاتور سابق عراق) کمک کردند تا اراده مردمی در نطفه خفه شود.  
 
مجیدالشیخ با بیان اینکه بهار عربی از عراق آغاز شد و سپس به سایر کشور‌ها منتقل شد، خاطرنشان کرد: این پدیده انتخابات ان شاءالله به سایر کشورهای منطقه و کشورهای عربی و اسلامی دیگر منتقل خواهد شد.  

وی با بیان اینکه انتخابات عراق تجربه نادر و مهمی است گفت: عراق باید به سوی پیشرفت حرکت کند.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با بیان اینکه حاکمان نمی‌توانند اراده مردمی را در اختیار بگیرند، خاطرنشان کرد: با زور و آتش نمی‌توان حکومتداری کرد، پس باید مردم خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.  
 
مجیدالشیخ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا بسیاری از کشورهای عربی دلارهای نفتی را به انتحاریون می‌دادند تا آن‌ها دست به اقدامات خرابکارانه بزنند، اظهار داشت: طی یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر در عراق بر اثر انفجارات گسترده کشته شده‌اند، در صورتی که آن‌ها با یکدیگر هم‌نژاد و همزبان بودند.  
 
وی با اشاره به اینکه کسانی که دلار‌ها را به تروریست‌های خرابکار می‌دانند، درصدد بودند تا حکومت فعلی عراق ادامه پیدا نکند، افزود: تروریست‌های مرتجع برای تاج و تخت خود پول‌های هنگفتی را خرج می‌کردند.

سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه بلوغ سیاسی و قدرت مردم عراق باعث شد تا اشغالگران آمریکایی این کشور را ترک کنند، افزود: خواسته مردم سبب بیرون راندن آمریکایی‌ها شد، زیرا مردم این کشور قبول نکردند تا اشغالگری در کشورشان برای دخالت حضور داشته باشد.  

مجیدالشیخ با اشاره به بلوغ سیاسی ملت عراق، خاطرنشان کرد: همه کشور‌ها فکر می‌کردند که آمریکایی‌ها در عراق خواهند ماند.  
 
وی با اشاره به اینکه خواسته مردمی عراق سبب بیرون راندن آمریکایی‌ها شد، اظهار داشت: در عراق خون‌های بسیار زیادی ریخته شده، اما خوشبختانه شاهد هستیم که خواسته و اراده مردم در این کشور وجود داشته است.  
 
سفیر عراق در تهران با بیان اینکه در عراق حق بر باطل پیروز شد، گفت: ۹۰ درصد از کسانی که فکر می‌کردند آمریکایی‌ها در عراق خواهند ماند، با شکست روبرو شدند.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به حضور ۱۷۰ هزار نظامی آمریکایی در عراق در طی سال‌های گذشته، ادامه داد: عراقی‌ها به نظامیان آمریکایی اجازه ندادند تا در این کشور باقی بمانند.  

وی با اشاره به حمایت مرجعیت از دولت عراق گفت: دولت مالکی علی رغم همه مشکلات توانست سرپا باقی بماند.  
 
سفیر عراق در تهران با بیان اینکه بدون شک مردم عراق آگاه و بیدار شده‌اند، افزود: حکومت عراق زمانی که راه خود را آغاز کرده بود در ابتدا شفاف نبود، به طوری که این مسیر با آرای مردم شفاف شد.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه مردم قانون اساسی را نوشتند، ادامه داد: قانون اساسی به عراقی‌ها دیکته نشده است، به طوری که نه از طرف آمریکا و نه از طرف هیچ قدرت جهانی دیگر قانون اساسی در عراق اعمال نشده است.  
 
وی با اشاره به اینکه قانون اساسی به دست عراقی‌ها نوشته شده است، گفت: دولتمردان عراق براساس قانون اساسی عمل می‌کنند.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه میان حکومت مرسی و المالکی تفاوت بسیاری وجود دارد، اضافه کرد: مصری‌ها برادران ما هستند، اما با آن‌ها اختلاف نظرهای زیادی داریم.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه آگاهی و بلوغ سیاسی ملت عراق بسیار متفاوت از ملت مصر است، افزود: عراقی‌ها ثابت کردند که حکومت خودشان را می‌توانند تعیین کنند.  
 
وی گفت: مردم عراق به پای صندوق‌های رای آمدند و نمایندگان خود را انتخاب کردند و در ‌‌نهایت این نمایندگان در مجلس عراق نخست وزیر، رئیس مجلس و رئیس جمهور را انتخاب خواهند کرد.  
 
سفیر عراق در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نخستین وظیفه دولت در برابر مردم عراق چیست، افزود: اولین مسئله‌ای که برای مردم عراق مهم بوده امنیت است و پس از آن باید زیرساخت‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در عراق بسیار خراب شده است، خاطرنشان کرد: عراقی‌ها از مراحل سخت عبور کردند و یکی از این مراحل خروج آمریکایی‌ها از این کشور بود.  
 
وی با بیان اینکه تروریست‌ها زیرساخت‌های عراق را تخریب کردند، افزود: تروریست‌ها به حکومت عراق اجازه سازندگی نمی‌دادند، پس باید گفت اولین اولویت عراق ساختن این کشور است، زیرا عراق به دست صدام(دیکتاتور سابق این کشور) و آمریکایی‌ها خراب شده بود.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه باید اسباب زندگی را در عراق مهیا کرد، افزود: باید آرام آرام به ساخت مدارس و بیمارستان‌ها در این کشور بپردازیم و برای افراد ناتوان اقدام به ساخت خانه کرد.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه هر عراقی باید یک خانه داشته باشد، ادامه داد: باید از خانواده‌های شهدا و بازنشستگان حمایت‌های ویژه‌ای صورت گیرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نحوه اعمال سیاست خارجی در دولت آینده چگونه خواهد بود، گفت: پس از سقوط دیکتاتور سابق، سیاست خارجی عراق براساس صلح و آرامش پایه گذاری شد.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به شعار عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها گفت: عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها، شعار سیاست خارجی حکومت عراق است.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه برخی کشور‌ها به دنبال کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا هستند، اظهار داشت: عراق خواستار تنش در منطقه نیست، به طوری که ما خواستاریم تا کشور همسایه‌مان ایران در صلح و ‌آرامش بسر ببرد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید در سوریه آرامش و صلح برقرار شود، بیان کرد: عراق خواستار ادامه دخالت‌های خارجی نیست و هرگز اجازه نخواهد داد تا راهکار نظامی در سوریه دیکته شود.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه باید مردم سوریه خود سرنوشتشان را انتخاب کنند، گفت: رای جزء سیاست خارجی عراق به حساب می‌آید.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به اینکه ما خواستار عدم دخالت در سایر کشور‌ها هستیم، افزود: ایران و عراق پیوندهای مذهبی، فرهنگی و سیاسی بسیار گسترده‌ای دارند.  
 
وی با بیان اینکه میزان زائرین دو کشور برای عتبات عالیات بسیار زیاد است، گفت: پس از سقوط دیکتاتور سابق وقتی در ایران به عنوان سفیر انتخاب شدم، راهکاری را تعیین کردم تا چگونه میان دو کشور روابط پیشرفته‌ای داشته باشیم.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه اراده سیاسی در سطح بالایی در عراق وجود دارد، گفت: ۲۰۰ تفاهم نامه اقتصادی میان دو کشور منعقد شده است.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق گفت: زائرین ایرانی را از ۲۰۰ نفر شروع به اعزام به عراق کردیم، اما در حال حاضر این رقم به ۳۰۰۰ زائر در روز از طریق حج و زیارت رسیده است.  
 
وی با اشاره به اینکه برخی از مردم به صورت انفرادی به عراق می‌آیند، خاطرنشان کرد: تقریبا ۵۰۰۰ نفر به عراق به صورت انفرادی می‌آیند.  
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه ۱۲۰۰۰ ویزا به ایرانیان صادر کرده‌اند، ادامه داد: ایرانیان مشتاق حضور در عتبات عالیات عراق هستند، بنابراین برای درخواست کنندگان ویزا صادر کرده‌ایم.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به حضور گروهک‌های تروریستی منافقین در این کشور افزود: بیش از ۱۷ هزار نفر توسط گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسیده‌اند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چه زمینه‌ای را باید فراهم کرد تا دولت عراق گروهک تروریستی منافقین را اخراج کند، افزود: اعضای این گروهک تروریستی اکنون از پادگان اشرف به کمپ لیبرتی منتقل شده‌اند.  
 
سفیر عراق در تهران با اشاره به اینکه عراقی‌ها خواستار خروج گروهک‌های تروریستی از این کشور هستند ادامه داد: گروهک‌های تروریستی ارثیه صدام(دیکتاتور سابق) به حساب می‌آیند، زیرا آن‌ها از‌‌ همان ابتدا به این کشور تحمیل شدند.  
 
مجیدالشیخ با اشاره به این که با هر وسیله‌ای خواستار خروج منافقین از عراق هستیم، افزود: گروهک‌ تروریستی منافقین در سرکوب انتفاضه شعبانیه مشارکت داشت و آن‌ها با صدام(دیکتاتور سابق) همراه بودند.  
 
وی با اشاره به قول‌ "بان کی‌مون" مبنی بر خارج ساختن منافقین از عراق گفت: متاسفانه‌ "بان کی‌مون" به قول خود عمل نکرد.  
 
سفیر  عراق در تهران با اشاره به اینکه هیچ کشوری حاضر نیست به گروهک‌های تروریستی پناهندگی دهد، ادامه داد: تعداد محدودی از کشورها اعضای این گروهک‌های تروریستی را قبول کرده‌اند، پس باید گفت ان شاءالله ملت عراق از شر گروهک‌های تروریستی نجات پیدا خواهدکرد.  
 
مجیدالشیخ با بیان اینکه روابط ویژه ایران و عراق باید باقی بماند گفت: گروهک‌های تروریستی در پادگان‌های خود محصره شده‌اند، به طوری که ان شاءالله با کمک سازمان ملل، صلیب سرخ، هلال احمر و یا هر سازمان دیگری از شر این خرابکاران نجات پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مردم ، انتخابات ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار