انتقاد ما از فرد مخاطب باید سازنده و موثر باشد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در صورتی که انتقاد نادرست باشد، می‌تواند احتمال رشد و پیشرفت طرف مقابل را از بین ببرد.
 
شیوه انتقاد مخرب با تمرکز بر روی اعمال گذشته فرد روزنه جبران و پرهیز از خطا را از بین می برد.
 
برای آن که انتقاد ما سازنده باشد باید بدانیم که چه بگوییم و چگونه آن را بیان کنیم تا هم فرد مخاطب آن را بپذیرد و هم در بهبود روابط ما کمک کند.
 
مریم ملک صالحی روانشناس و مشاوردر گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای طرح یک انتقاد سازنده و موثر باید مواردی را در نظر داشته باشیم نخست باید رفتار مورد انتقاد را مشخص کنیم و سپس با کسب اطمینان از این که اعمال و رفتاری را که مورد انتقاد قرار می‌دهیم قابل تغییر است به انتقاد بپردازید.
 
این روانشناس متذکر شد: انتقاد خود را تا حد امکان واضح و مشخص و شمرده بیان کنید به طوری که طرف مقابل، انتقاد شما و دلیل مطرح کردن آن را متوجه شود هم چنین موضوع را کش نداده و انتقاد را به سخنرانی تبدیل نکنید زیرا شنونده بی‌حوصله می‌شود و توجهی به آن نمی‌کند.
 
وی گفت: از عبارت نظر شخصی من این است استفاده کنید و از تحمیل نظریات خود بپرهیزد و ضمن انتقاد سعی کنید به زبان آسان راه درست  
را نیز نشان دهید تا تاثیر صحبتان افزایش یابد.
 
ملک‌صالحی توصیه کرد: اجازه ندهید گفته‌هایتان از احساسات منفی شما رنگ بگیرد و مراقب باشید که صدایتان بلند و لحن کلامتان خشن و طعنه‌آمیز نباشد از ژست‌های خشم آلود مانند گره کردن دست، اخم کردن و گره انداختن به ابرو و نظایر آن اجتناب کنید.
 
وی افزود: رفتار شما می‌بادی گفته‌ها و حرف‌های حالت شما را تقویت کرده نه آنکه آنها را نفی کند.
 
این مشاور خاطرنشان کرد: بکوشید با پیش‌‌بینی واکنش‌های منفی فردی که از وی انتقاد می‌کنید، از بروز آن جلوگیری به عمل آورید. جملاتی مثل " می‌دانم که به من این اجازه را می‌دهید که در مورد ... حرف بزنم، چون تصور می‌کنم که برای شما مفید خواهد بود".
 
در کم شدن وکاهش واکنش‌های منفی موثر باشد.
 
وی در انتها گفت: اگر نتیجه انتقاد خود را در رفتار انتقاد شونده مشاهده کردید، خود را تحسین کنید.
 
گفتنی است؛ انتقاد سازنده و موثر به شیوه‌ای که مطرح شد می‌تواند مورد تایید و پسند همگان واقع شود اما انتقاد منفی و تحقیرکننده ویرانگر و مخرب بوده و جایز نیست پس مراقب باشید چگونه از فرد مخاطب خود انتقاد کنید.
 
گزارش از ایده مفرح
برچسب ها: انتقاد ، تحقیر ، مخاطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار