یک روانشناس گفت: دزدی یکی از فراوان‌ترین رفتار بزهکارانه در کودکان است که در دوران رشد این مفهوم برای او دگرگون می‌شود.

عبدالعظیم کریمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دزدی یکی از شایع‌ترین رفتارها در بعضی کودکان است که بیشتر در پسران و دختربچه‌ها دیده می‌شود که با افزایش سن فراوانی آن زیادتر می‌شود و معنای دزدی از نظر کودک به تناسب دوران رشد تغییر می‌کند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه دزدی در دو سال اول زندگی نباید به مفهومی که از نظر بزرگ‌سالان به ذهن می‌آید به کار رود افزود: در این سن کودک هنوز مالکیت را نمی‌داند و به عبارت دیگر نمی‌تواند مال خودش را از دیگران متمایز کند. پس باید با برخورد و رفتار والدین در مواجه شدن با دزدی کودکان به تناسب این تحول و موضوع تطبیق پیدا کند.
 
وی افزود: باید توجه داشت این گونه رفتارها دائمی و پایداری از خودشان نمی‌دهند و به این معنا نیست که اگر کودکی در مقطعی دست به دزدی زد در مراحل بعدی نیز دزد خواهد شد و این عمل به تناسب سن و مراحل رشد تغییر می‌کند ، بعضی از دزدیهای کودکان با نیت خیرخواهانه همراه است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از دزدی‌های کودکان ظاهراً با نیت خیرخواهانه همراه است و برای بخشش و هدیه دادن به دوستان خود این کار را می‌کنند مثلاً‌ برای خرید شکلات یا خوراکی تا نظر دوستان خود را به سمت خودش جلب کند. پس به یاد داشته باشید که کودک را تنبیه نکنید و عجولانه رفتار نکنید و کودک را مجبور به اعتراف نکنید و یا عمل او را افتخارآمیز و تحسین‌آمیز جلوه ندهید بلکه باید بدانیم کودک اگر به عمل دزدی مبادرت می‌کند قطعاً دچار اشکالی در درون خودش است و باید با صراحت و صداقت به کودک نشان دهیم که از چه زاویه‌ای مقصر است و چگونه باید رفتار خود را جبران و اصلاح کند و بعد از تنبیه اصولی و سازنده و نه خشن و تحقیر کننده کودک را ببخشیم.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: کودک ، دزدی ، بزهکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار