معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام فرهنگ گفت: انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی بود و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از زبدگان فرهنگی کشورند و اصلی‌ترین چالش نظام سلطه بر سر فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حمید رضا مقدم‌فر در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه  با تبریک روز معلم و فرا رسیدن ماه رجب گفت: روز معلم همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری است زیرا این شهید معلم انقلاب اسلامی بود و دنیایی از معارف را به مردم آموخت و به نحوی پرچمدار انقلاب بود.
 
وی ادامه داد: پس از گذشت سی و چند سال از انقلاب هنوز نیازمند فراگیری سخنرانی‌ها و مطالب مکتوب این شهید هستیم و تکریم و توجه به شان، مقام و منزلت معلمان نباید مختص به این روز و صرفا در سخنرانی‌ها باشد.
 
مقدم‌فر با اشاره به نام گذاری سال جاری به نام فرهنگ تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی بود و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از زبدگان فرهنگی کشورند و اصلی‌ترین چالش نظام سلطه بر سر فرهنگ است.

سخنران پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: پیام فرهنگی انقلاب باعث دشمنی‌ها با این کشور شده و تعارض جدی نظام سلطه با ایران بر سر فرهنگ است زیرا مبانی اصیل و اساسی انقلاب اسلامی در تعارض با خواست‌های دشمن است و نهضت بیداری اسلامی را رقم زده ضمن آنکه به الگوی موفقی برای دنیا تبدیل شده است.
 
وی مهمترین چالش ایران با دنیای استکبار را فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: البته دشمنان سال‌ها است که به فرهنگ تهاجم می‌کنند به نحوی که همواره در کنار هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌ها نیز تهاجم فرهنگی وجود داشته است و بر همین اساس طی بیست و چند سال گذشته مقام معظم رهبری تعبیر تهاجم و شبیخون فرهنگی را همواره مطرح کرده‌اند.
 
مقدم‌فر با طرح این سواال که چرا امسال به نام فرهنگ نام‌گذاری شده است، اظهارداشت: عمده تلاش دشمن در نظام‌های سیاسی چه در عرضه جنگ سخت و چه در فتنه 88 با شکست مواجه شد در حالی که هر دو این عرصه‌ها اوج توان دشمن بود اما حتی نتوانست یک وجب از خاک کشور را تصرف کند، همچین در دوران فتنه 88 نیز تمام توان خود را به میدان آورد اما شکست خورد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: دشمنان معتقدند علت اصلی این شکست‌ها همان فرهنگ است و باید بر آن متمرکز شوند، اگر جنگ اقتصادی با جنگ فرهنگی همراه شود و فرهنگ عمومی کشور به این باور برسد که با ظرفیت‌ها و تکیه بر ظرفیت‌های درون‌زا می‌توانند دشمن را شکست دهند می‌توان به هدف رسید ضمن آنکه مدیریت جهادی مسئولان نیز می‌تواند بر جنگ اقتصادی غلبه کند.
 
مقدم‌فر تصریح کرد: جنگ اصلی فرهنگی است و هدف گذاری دشمن دین، اعتقادات و باور مردم است و در این صحنه نبرد جنگ تمام عیار و واقعی وجود دارد در این صحنه دو چیز قابل اهمیت است اول اینکه اهداف و نیروهای دشمن را خوب بشناسیم و دوم اینکه ظرفیت‌ها و توان داخلی را به خوبی بررسی کنیم .
 
وی ادامه داد: قبل از هرگونه اقدامی نیز باید آسیب‌های داخلی را شناخت اولین آسیب در این جنگ عدم درک تهاجم فرهنگی و فهم درست از این شرایط است، امید می‌رود برخی از خواص و مسئولان در مقابل صف آرایی‌ها بایستند که این بخش نیاز به بصیرت و نیاز عمیق و ژرف دارد.
 
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: دومین نکته نیز غفلت فرهنگی مسئولان است که باعث رخنه و نفوذ دشمن در عرصه فرهنگی می شود، این غفلت‌ها را می‌توان در دلایل مختلف جست و جو کرد .
 
وی ادامه داد: اولین غفلت ناشی از نگاه خاص به فرهنگ است به نحوی که آن را حاشیه‌ای و دست دومی در نظر بگیریم علاوه بر این غفلت ناشی از دیر فهمیدن و دیر اقدام کردن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
مقدم‌فر با بیان آنکه، اهالی فرهنگ جزء محترم‌ترین و اثر گذارترین اقشار در فرهنگ هستند، اظهارداشت: نباید این افراد را مستغنی از ارشاد بدانیم و گاهی در برخی از اظهار نظر ها آنها را در هاله‌ای از نور قرار دهیم.
 
وی با بیان اینکه تذکر حتی برای اولیای خدا نیز ضروری است، تصریح کرد: هر چند فرهنگ دارای نقش مهمی است اما به جای اینکه در خدمت مردم باشد در خدمت اهداف و آرزوهای دشمن قرار می گیرد.
 
مقدم‌فر ادامه داد: آسیب دیگر انفعال در برابر تهاجم فرهنگی و بی‌تفاوتی نسبت به محصولات مخرب فرهنگی است واقعیت این است که در برابر هجمه‌های فرهنگی انفعال، تسامح و بی‌تفاوتی وجود دارد.
 
وی اظهارداشت: هر وقت که در عرصه‌های فرهنگی تلاش کردیم نتیجه گرفته‌ایم و اگر امروز تیغ انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر کند است به دلیل کم کاری و غفلت است زیرا در بخش‌هایی که کار کردیم همانند بخش‌های علمی و غیره پیروز میدان بودیم .
 
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امسال و سال‌های بعد نقصان‌ها در فرهنگ جبران شود و شاهد تحول عظیم فرهنگی در زوایای زندگی مردم باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار