در صورت رفع مشکلات توزیع کتاب در کشور، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌تواند نقش واقعی خود را به عنوان محل نمایش آخرین تولیدات نشر و ارتباط بین ناشران و نویسندگان ایفا کند.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،"محمود آموزگار" با بیان اینکه امسال نمایشگاه کتاب با استقبال قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد، اظهار کرد: با حضور مدیران فرهنگی جدید، فضای فرهنگی خوبی فراهم شده است، اما نمایشگاه در فرصتی چندماهه نمی‌تواند تغییر ماهیت دهد. در واقع، نمایشگاه کتاب تا حدودی برطرف‌کننده مشکلات سیستم توزیع در ایران است، در حالی که از روز نخست، این فضا با اهداف فرهنگی و ایجاد ارتباط بیشتر بین اهالی قلم شکل گرفت.

وی ادامه داد: باید برای رفع مشکلات توزیع برنامه‌ای تدوین شود و همچنین بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل، ایجاد رغبت در سرمایه‌گذاران برای ایجاد کتاب‌فروشی‌های بزرگ در سراسر کشور است. از سوی دیگر، ما مدعی هستیم که قانون حمایت از حقوق مؤلفان را حداقل در جغرافیای خودمان رعایت می‌کنیم، اما تاکنون هیچ‌گاه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بحث واگذاری و فروش حقوق کتاب‌های مختلف مطرح نشده است.

رئیس اتحادیه ناشران یادآور شد: اگر مشکلات توزیع برطرف شود، نمایشگاه می‌تواند واقعاً فقط به نمایش آخرین تولیدات نشر و ارتباط بین ناشران و نویسندگان اختصاص یابد. این نکته‌ای است که باید در صدر برنامه‌هایمان قرار بگیرد.

آموزگار افزود: نمایشگاه 27 سال پیش زمانی آغاز به کار کرد که یکی از اهداف اصلی‌اش رفع نیازهای ناشران خارجی بود که امیدوارم با حل مشکلات توزیع به این هدف نیز توجه شود.

وی درباره رویکرد مدیران فرهنگی دولت جدید نیز توضیح داد: در مدت کوتاهی، تغییرات قابل توجهی در حوزه نشر رخ داده است. یکی از مهم‌ترین موارد این تغییر تشکیل هیأت‌های نظارت بود که نخستین جلسه رسمی این هیأت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

به گفته آموزگار، تاکنون هیأت‌های نظارت برای بررسی وضعیت ممیزی ایجاد نشده بودند و اکنون با تشکیل این هیأت، باری از دوش مسئولان مربوط به ممیزی برداشته می‌شود.

وی در پایان افزود: بها دادن به تشکل‌های خصوصی و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری، فضا را تلطیف کرد و تصویری از فضای فرهنگی ارائه داد که شفاف، جذاب و امیدوارکننده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایشگاه ، کتاب ، ممیزی ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار