نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه در سخنانی در شورای امنیت خواستار آن شد که اوکراین به عملیات تنبیهی خود در شرق این کشور پایان دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، نمایندگان روسیه و آمریکا در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره بحران اوکراین ، بارها از رئیس جلسه وقت سخنرانی گرفتند و اتهامات تندی را متوجه یکدیگر کردند.

 دیپلماتهای مستقر در سازمان ملل ، اوج گیری تنش میان روسیه و آمریکا در جلسات شورای امنیت را یادآور جلسات آتشین این شورا در دوران جنگ سرد می دانند.

شش هزار و یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای امنیت به ریاست دوره‌ای نماینده کره جنوبی روز جمعه در سازمان ملل برگزار شد.

نماینده کره جنوبی ، موضوع این جلسه فوق العاده را بررسی نامه سیزده آوریل فدراسیون روسیه به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد. 

روسیه در روزهای اخیر برگزاری جلسه فوق العاده شورای امنیت برای بررسی اوضاع اوکراین و حمله‌ نیروهای مسلح این کشور به برخی از شهر‌های شرقی آن شده بود.

نخستین سخنران نشست روز جمعه ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل بود که با اشاره به شرایط دشوار و ناآرام شرق اوکراین ، از اشغال روز‌افزون ساختمان‌های دولتی توسط نیروهای شورشی ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به درگیرهای جاری در شرق اوکراین گفت: در شهر اسلوویانسک، نیروهای مسلح دو فروند بالگرد دولتی متعلق به اوکراین را سرنگون کرده اند و لااقل یکی از خلبان‌ها کشته شده‌ است.

نماینده ویژه دبیرکل در ادامه به ملاحظات "بان کی مون" درباره این بحران اشاره کرد و گفت: دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از اوضاع شرق و جنوب اوکراین و تشدید خشونت در این مناطق اعلام کرده و گفته است که اینها علائمی است که نشان می‌دهد اوضاع چقدر در حال خطرناک شدن است.

وی افزود : بان کی مون از طرفین این درگیری‌ها خواسته است به مفاد توافق ژنو در 17 آوریل پایبند باشند.

وی در پایان با اعلام اینکه دبیرکل سازمان ملل از او خواسته است سفر مجددی را به اوکراین و مسکو داشته باشد، گفت: من در این سفر از دو طرف خواهم خواست هرچه زودتر به میز مذاکرات بازگردند.

در ادامه این نشست، "ویتالی چورکین" نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاد از حمله نظامیان اوکراین به شهرهای شرقی این کشور گفت: با تانک و سلاح‌های سنگین به تظاهرات کنندگان در شهرها حمله شده است.

وی افزود: اگر این ماجراجویی‌های نادرست کیف متوقف نشود ، در آن صورت حوادث فاجعه آمیز بعدی در اوکراین اجتناب پذیر نخواهد بود.

او در ادامه به راه حل پیشنهادی مسکو اشاره کرد که آغاز گفتگوهای گسترده ملی از نمایندگان همه مناطق و همه گروه‌های سیاسی اوکراین را شامل می شود. 

ویتالی چورکین از عدم التزام دولت اوکراین در اجرای چنین راه حلی انتقاد کرد و گفت: نقض توافق 21 فوریه یکی از مصادیق آن است.

وی در ادامه به تلاش‌های روسیه برای تنش زدایی و رفع بحران اشاره کرد و گفت: "ولادیمر پوتین" رئیس جمهور روسیه، به دنبال راه حل سیاسی برای این بحران است.

نماینده اوکراین در سازمان ملل در پایان از روسیه خواست حمایت‌های خود از نیروهای مسلح را متوقف کند و همچنین از تروریست‌ها یا نیروهای شورشی درخواست کرد که سلاح های خود را زمین بگذارند و ساختمان‌های اشغال شده را تخلیه کنند.

نماینده روسیه در سازمان ملل از ملاک‌های دوگانه آمریکا در بحران اوکراین انتقاد کرد و گفت: واشنگتن قبلا به طور مکرر از روسیه می‌خواست که نیروهای نظامی خود را کی و کجا در خاک خود مستقر کند ، اما اکنون که نیروهای مسلح اوکراین به شرق این منطقه حمله کرده‌اند، از این کشور نمی‌خواهد به نیروهای نظامی خود دستور عقب‌نشینی از این منطقه  را دهد.

سخنران بعدی این نشست شورای امنیت ، "جرالد آرود "، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد بود که با انتقاد از عدم موفقیت شورای امنیت در اجرای مصوبات خود گفت: ما مکررا در این شورا به موضوع اوکراین پرداخته‌ایم و تصمیم‌هایی گرفته‌ایم اما هنوز این کشور دستخوش هرج و مرج است و گروه‌های مسلح در حال اشغال و تصرف شهر‌ها هستند.


نماینده فرانسه در سازمان ملل با انتقاد از مقامات روسیه که در تلویزیون محلی گروگان‌هایی از ناظران اروپایی و روزنامه‌نگاران را نشان داده‌اند ، گفت این اقدامات با مفاد توافق ژنو در تعارض است.

او با حمایت از اقدامات نظامی اخیر کشور اوکراین گفت : با توجه به گسترش حملات سازماندهی شده که از سوی کشور همسایه (یعنی روسیه) پشتیبانی می‌شود ، اوکراین در نهایت تصمیم گرفت که از نیروهای نظامی خود علیه گروه‌های مسلح که نماینده‌ای برای تظاهرات کنندگان نیستند ، استفاده کند.

او همچنین با اشاره به سرنگون شدن دو بالگرد ، این اقدام را با موشک‌های زمین به هوا دانست و به نحو تلویحی کشور روسیه را پشت این جریان معرفی کرد و گفت : این سلاح‌ها چیزی نیست که در بازار یافت شود.

سخنران بعدی این نشست ، "مارک لیال گرانت" ، نماینده انگلیس در سازمان ملل بود که با انتقاد از سخنان نماینده روسیه که حمله روز جمعه نیروهای اوکراین را حمله به غیرنظامیان و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز آنها توصیف کرده بود ، گفت: این سخنان، تحریف دیگری از واقعیت است.

مارک لیال گرانت در ادامه گفت: اوکراین این حق و این مسؤولیت را دارد که نیروهای نظامی خود را در خاک و قلمرو کشور خود به کار گیرد و از شهروندان خود در نقاط مختلف حمایت کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: حوادثی که روز جمعه در شرق اوکراین اتفاق افتاد ، چیزی جز این نبود که نیروهای امنیتی و نظامی ، تلاش کردند برخی شهر‌ها را از حضور گروه‌های مسلحی که توسط روسیه حمایت و پشتیبانی و بلکه هدایت می‌شوند و می‌خواهند مردم محلی را به رعب و وحشت اندازند، پاکسازی کند.

وی افزود: ما به مقامات اوکراین توصیه می‌کنیم که به همه این تلاش‌های خود ادامه دهند تا خطرهایی که مردم را تهدید می‌کنند ، به حداقل برسند.

مارک لیال گرانت همچنین گفت : روسیه گروه‌های مخالف را تظاهرات کنندگان و مردم عادی که اقدامات مسالمت‌آمیز انجام می‌دهند ، می‌نامد اما مردم عادی سلا‌ح‌های سنگینی برای سرنگون کردن بالگرد ندارند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل با ابراز نگرانی از جریان گروگان‌گیری در اوکراین ، از مقامات روس خواست برای آزادی افراد گروگان گرفته شده اقدام کنند.

سخنران بعدی این نشست فوق العاده شورای امنیت ، سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل بود که گفت : در ماه اخیر شورای امنیت بیش از دوازده نشست برای بررسی اوکراین داشته است.

وی افزود : ما دوباره از روسیه می‌خواهیم مطابق با قوانین بین المللی، قلمرو رسمی اوکراین را به رسمیت بشناسد و برای تنش‌زدایی از منطقه تلاش کند.

سامانتا پاور با متهم کردن روسیه در دامن زدن به بحران اوکراین و با اشاره به خشونت‌های شدید در شرق اوکراین گفت : این خشونت‌ها مانند آنچه در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم ، از سوی نهادهایی تحت هدایت ارتش روسیه نشأت می‌گیرد.

او گفت: می‌خواهم بر نکته ای اصلی تکیه کنم و آن اینکه از نظر ما، دولت اوکراین نشان داده است که تلاش می‌کند همه مشکلات را از طریق راه حل مسالمت‌آمیز حل و فصل کند، چه از طریق گفتگوهای ملی و چه از طریق گفتگو با مقامات فدراسیون روسیه. 

پاور گفت: این اقدامات اوکراین در حالی بوده است که روسیه شبه جزیره کریمه را که در اقدامی غیر دموکراتیک به انضمام به روسیه رأی داد، به خاک خود ملحق کرد. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نقد مواضع روسیه همچنین گفت : لحظه‌ای تصور کنید که 26 هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه توسط کشور دیگری اشغال شده بود ، آیا روسیه هفته‌ها صبر می‌کرد و خویشتن‌داری نشان می‌داد و به امید گفتگوها بود؟

با توجه به درخواست ولادیمر پوتین مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای نظامی اوکراین از شرق این کشور، سامانتا پاور به این موضوع پوتین انتقاد کرد و گفت : اگر بخشی از کشور روسیه اشغال شده بود و از پوتین خواسته می‌شد که نیروهای خود را از آن مناطق خارج کند ، به این درخواست چطور پاسخ می‌داد؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به گذشت 63 روز از بحران کریمه و الحاق آن به روسیه بر موضع‌گیری‌های مسالمت آمیز اوکراین تأکید کرد که به گفته او کیف در این مدت همواره به دنبال راه حل سیاسی و گفتگو بوده است.

وی با انتقاد از تصرف ساختمان‌ها توسط نیروهای مسلح و همچنین با انتقاد از موضوع گروگان‌گیری ناظران اروپایی در اوکراین گفت: این علائم حاکی از شرایط خطرناکی برای اوکراین و برای ماست.

سخنران بعدی نشست امروز شورای امنیت ، وانگ مین نماینده دائمی چین در سازمان ملل بود که گفت: از نظر کشور چین ، بحران اوکراین ، تنها راه حلی سیاسی دارد.

نماینده دائمی چین در سازمان ملل در ادامه به تلاش‌های کشورش در سوق دادن به صلح از جمله در تسهیل مذکرات ژنو میان روسیه، آمریکا و اوکراین در جهت تنش‌زدایی و بازگرداندن آرامش به منطقه اشاره کرد و گفت: امیدورایم که همه طرف‌های درگیر به پای میز مذاکره برگردند و برای نیل به راه حل سیاسی این بحران اقدامات مؤثری انجام دهند تا هرچه زودتر ثبات و آرامش را به اوکراین بازگردانند.

در ادامه این نشست نمایندگان کشورهای دیگری از جمله لوگزامبورک، استرالیا، آرژانتین، چاد، نیجریه، اردن ، شیلی و رواندا به ایراد سخن و انعکاس نقطه‌نظرهای خود پرداختند.

سخنران مهم دیگر این نشست، نماینده اوکراین در سازمان ملل بود که در ابتدای سخنان خود از شورای امنیت بخاطر برگزاری این نشست‌ و حمایت از اوکراین تشکر کرد.

وی گفت: اوکراین نسبت به اجرای توافق میان اوکراین و اتحایه اروپا و آمریکا در 17 آوریل ملتزم است اما روسیه هیچ اقدامی برای اجرای توافق ژنو اتخاذ نکرده است.

نماینده اوکراین در سازمان ملل با نقد سخنان ویتالی چورکین نماینده روسیه ، درباره عدم مشارکت نیروهای روسی در بحران شرق اوکراین گفت: این ادعا نادرست است زیرا نیروهای مسلح از روسیه تغذیه می‌شوند که وجود سلاح‌های سنگین میان آنها از جمله دلائل این امر است.

وی در بیان موضع مسالمت‌آمیز کشورش در این بحران گفت : به رغم این شرایط و به رغم این مواضع روسیه، آماده هستیم که با مقامات روس مذاکره کنیم.



پس از پایان سخنان نمایندگان کشورهای مختلف ، نمایندگان روسیه و آمریکا به صورت مکرر زمانی برای ایراد سخن درخواست کردند و به انتقاد از مواضع و سخنان طرف مقابل پرداختند. 

نماینده روسیه ، آمریکا را به اعزام نمایندگان خود و دخالت در امور اوکراین و دعوت برای برگزاری تظاهرات متهم کرد.

نماینده آمریکا نیز با نفی این اتهامات از روسیه خواست که به مفاد توافق ژنو پایبند باشد.

نماینده روسیه مجددا گفت که ما برای اجرای این توافق آماده هستیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار