عوامل مختلفی از جمله عوامل محیطی ابتلا به بیماری‌ها، استرس‌ها و مصرف دارو‌ها در بروز بی‌خوابی موثرند.

دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز تحقیقات اختلالات شغلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل مختلفی در بروز بی‌خوابی موثرند که می‌توان در ۶ دسته کلی جای داد. 
علل فیزیکی و محیطی مثل سروصدا، نور نامناسب، گرما و یا سرمای زیاد علل فیزیولوژیک که ریتم خواب را به هم می‌زنند به عنوان مثال می‌توان به شب کاری اشاره کرد. 
استرسهای شغلی، اجتماعی، خانوادگی و یا محیطی 
ابتلا به بیماری‌های جسمی مانند بیماریهای قلبی عروقی، تنفسی، پروستات، دیابت، بیماری‌های گوارشی و دردهای اسکلتی و بیماریهای روحی از جمله اضطراب و افسردگی
مصرف دارو‌ها از جمله داروهای قلبی، فشارخون، اعصاب و روان و خواب‌آور‌ها 
مهم‌ترین و آخرین مورد بی‌خوابی عدم رعایت بهداشت خواب و نداشتن خواب منظم و عدم آمادگی قبلی با مصرف خوراکی‌های تحریک کننده‌ای مثل غذاهای پروتئینی و پرچرب است.
 
دکتر صادق نیت با اشاره به اینکه درمان بی‌خوابی قرصهای خواب‌آور نیست، تأکید کرد: بد‌ترین راهکار برای مشکل بی‌خوابی مصرف سرخود قرصهای خواب است و با این کار نه تنها مشکل بی‌خوابی حل نمی‌شود بلکه فرد به قرصهای خواب‌آور اعتیاد پیدا کرده و مشکل بی‌خوابی فرد مزمن‌تر می‌شود. 

دکتر صادق نیت در پایان افزود: برای رفع مشکل بی‌خوابی باید مشکل بی‌خوابی ریشه‌یابی شود و علت بی‌خوابی مشخص شود تا درمان مناسب صورت گیرد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: بی خوابی ، استرس ، دارو ، شغل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار