یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مذاکرات موجب رونق اقتصادی و افزایش عزت کشور شود آن مذاکره در خدمت جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه با حضور در گردهمایی بزرگ منتقدین توافق ضعیف که هم اکنون در لانه جاسوسی در حال برگزاری است اظهار داشت: طبیعتا برگزاری چنین نشست هایی دو فایده دارد فایده اول این که از نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکره حمایت می کند و آن ها تا زمانی که پشتیبان نیروهای انقلاب هستند می توانند در مذاکره موفق بشوند.
 
وی ادامه داد: اگر نیروهای ضد انقلاب از مذاکره کنندگان حمایت کنند آن زمان منفعتی در مذاکره نخواهد بود اما اگر بسیار صریح مطالبات خود را اعلام کنند در مذاکره به نتیجه مطلوب خود خواهیم رسید هم چنین این مسئله دشمن را وادار به کوتاه آمدن می کند.
 
حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: فایده دوم چنین جلساتی این است که اگر چنین حرکت هایی پشت سر مذاکره صورت بگیرد نه تنها چرخ فناوری هسته ای نخواهد چرخید بلکه چرخ کارخانه ها هم نخواهد چرخید.  
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیگیری مجدانه شما برای استقلال کشور موجب چرخیدن چرخ کارخانه ها می شود.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه افزود: یک زمانی می گفتند آقای بازرگان نیز چنین اختلاف سلیقه ای دارد بازرگان می گفت اسلام را برای ایران می خواهم اما امام همواره می فرمودند ایران را برای اسلامی می خواهم اگر ما ایران را برای اسلام نخواهیم نه از اسلام چیزی خواهد ماند و نه از ایران.
 
وی افزود: اگر مذاکره موجب شود ما رونق اقتصادی پیدا کنیم بنابراین سرافرازی را به همراه خواهد داشت اما اگر دشمنان ما را پررو کنند بنابراین قضاوت همه این خواهد بود که مذاکرات بی ارزش است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خوب است مسئولین با صدای بلند اعلام کنند مذاکره ای که به تقویت جایگاه جمهوری اسلامی منجر شود قطعا مورد مطلوب همه خواهد بود.

*کوثری: ما می توانیم ثابت کنیم در قانون NPT تخلفی صورت نگرفته است
 
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیگر منتقد این توافق نامه در این همایش اظهار داشت: ما هیچ موقع مذاکره را رد نمی کنیم چون هم منطق داریم و هم می توانیم ثابت کنیم در قانون NPT تخلفی صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: حرفمان این است برای منافع ملی از حقوقمان دفاع می کنیم این مسئله در اصل یک نبرد است ما در نبرد هشت ساله دفاع مقدس نشان دادیم که امام فرمود حصر آبادان شکسته شود و ما در این نبرد توانستیم آبادان را آزاد کنیم.
 
کوثری تصریح کرد: در حال حاضر بحث هسته ای هم منافع ملی ماست همان طور که شما می گویید که این قانون دروغ است ما می گوییم قانون را قبول داریم و عمل می کنیم چون ما در سال 93 اورانیوم 20 درصد را برای راکتور تهران درخواست دادیم و دلار را هم برای آن ها پرداخت کردیم 4 سال پیش همین اورانیوم 20 درصد را از شما خواستیم اما با درخواست ما موافقت نکردند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بحثی است که آن ها این اورانیوم را به ما ندادند و ما خودمان تولید کردیم.
 
کوثری ادامه داد: با تیم مذاکره کننده چه در وزارت خارجه و چه در مجلس دائما جلسه گذاشتیم 20 درصد را قبول کردیم و همین طور تعداد سانتریفیوژها را نیز قبول کردیم ما باید تمام تحریم ها را برمی داشتیم و تحریم های کشتیرانی، قطعات خودرو و هواپیما نیز باید تحریمش آزاد می شد اما چیزی به ما داده نشده است.
 
وی تاکید کرد: در جهت منافع ملی اگر ما 20 درصد را قبول می کردیم حداقل باید بانک مرکزی از تحریم در می آمد و هم چنین نفت نیز از تحریم خارج می شد.
 
کوثری با بیان این که 15 روز قبل از تعطیلی مجلس مابا مسئولان بانک مرکزی جلسه گذاشتیم افزود: 4 تا 9 میلیارد تومان قسط به وجود آمده که ما هنوز تا 5 میلیارد هم نتوانسته ایم برداشت کنیم اگر 20 درصد را اکسیده را می کردیم نصفش را تبدیل می کردیم چرا طرف مقابل اقدامی نکرده است به اینان نمی شود اعتماد کرد لذا در این راستا منافع ملی دچار خدشه شده است.
 
کوثری خاطر نشان کرد: 23 اردیبهشت تیم مذاکره کننده قرار است توافق نهایی را بنویسد باید در این زمینه هوشیاری خودش را داشته باشند.
 
*نوبری: رئیس جمهور یک نفر را تعیین کند تا به نکات فنی و حقوقی را که ما به آن ایراد گرفتیم پاسخ دهد

ناصر نوبری سفیر سابق ایران در روسیه در ادامه این همایش اظهار داشت: بنده سابقه 33 سال کار دیپلماتیکی در وزارت خارجه را دارم در دوران موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی فعالیت های گسترده ای در وزارت خارجه انجام می دادم اما در زمان شروع فعالیت احمدی نژاد از همه مسئولیت ها برکنار شدم.
 
نوبری افزود: بنده در حال حاضر از جایگاه یک کارشناس در این همایش شرکت کردم حدودا 20 سخنرانی در دانشگاه ها و هم چنین مناظره های یک به دو و تک به تک در دانشگاه های مختلف و تاکنون هیچ کسی حاضر نشده تا جواب نامه سرگشاده بنده را بدهد.
 
این دیپلمات ایرانی افزود: هیچ کس از طرف های مقابل حاضر نشده تا با بنده متن توافق ژنو را بند بند مورد بررسی قرار دهد من از این تریبون به رئیس جمهور می گویم شما که از حقوقدانان دعوت کردید تا بیایند و جواب دهند اما تا حالا هیچ کس حاضر نشده که این موافقت نامه را مورد بررسی قرار دهد آن هایی هم که در مناظره ها شرکت کردند هیچ کدام حاضر نبودند موافقت نامه ژنو را مورد بررسی قرار دهند در حالی که این موافقت نامه دارای نکات بسیار اساسی و ضعف است که تمامی مسایل آن تاکنون تک به تک اتفاق افتاده است.  
 
وی ادامه داد: در حال حاضر طرف مذاکره کننده ایرانی دچار همان سختی هایست که از گذشته انتظار می رفت و ما هیچ پیشرفتی برای کاسته شدن این سختی ها نمی بینیم.
 
نوبری تصریح کرد: من از رئیس جمهور می خواهم یک نفر را تعیین کرده و به طور مشخص نکات فنی وحقوقی را که ما به آن ایراد گرفتیم پاسخگو باشد و این موافقت نامه نشان داد که آمریکا هدفش خشک کردن برنامه هسته ای ایران است و در این جا لازم است اشاره ای داشته باشیم به بسته شدن انرژی هسته ای لیبی که آمریکایی ها صنعت هسته ای آن ها را از ریشه کنده و بردند.
 
سفیر سابق ایران در روسیه افزود: من همواره تاکید کرده ام آمریکایی ها نمی توانند انرژی هسته ای ایران را مانند لیبی بکنند بنابراین اقدام به خشک کردن آن کرده اند.
 
وی تاکید کرد: طرف هایی که از طرف دولت آمده بودند تا از برنامه هسته ای  دفاع کنند گفتند که ما برنامه هسته ای می خواهیم چه کار زیرا هزینه اش بیشتر از فایده اش است.
 
نوبری ادامه داد: من سوالم از رئیس جمهور این است با توجه به این که که شما می گویید منتقدین باید شناسنامه داشته باشند اما ما می بینیم کسانی که از طرف شما می آیند شناسنامه شان را به ما نشان دهند.
 
سفیر سابق ایران گفت: ما برای یک تیم فوتبال که می خواهد به جام جهانی برود تلاش می کنیم آیا تیم ملی که برای یک قرن ما تلاش کرده و نتیجه بازی آن سرنوشت ساز خواهد بود دولت برای ارنج آن تلاش های لازم را کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: من یک پیشنهاد دارم ما همه دلواپسیم و موافقت نامه ای که سرنوشت یک قرن ما را تشکیل می دهد هرگز سکوت در مقابل کاستی های آن جایز نبوده و نمی توان دست رو دست گذاشت و نتیجه حاصل را قبول کنیم ما در دور قبلی تا به خودمان آمدیم موافقت نامه را جلوی ما گذاشتند و دیدیم که به امضا رسید و مسئولین ایرادهای آن را قبول کردند و گفتند ما تحت فشار بودیم اما این سری نمی توانند این اشتباه تکرار شود.  
 
نوبری تاکید کرد: این تیم باید تقویت شود و ارنج آن باید از نخبگان و همه جناح ها باشد من برای تیم هسته ای کشورمان پنج نفر را معرفی می کنم از جمله کسانی چون دکتر امین زاده، جناب سرمدی قائم مقام وزارت خارجه، دکتر صدر مشاور فعلی وزیر امور خارجه، لواسانی .... این پنج نفر کمک خواهند کرد که سرنوشت موافقت نامه به نتیجه مطلوب برسد. 

دیپلمات سابق کشورمان در روسیه تاکید کرد: افرادی در وزارت امور خارجه هستند که متن توافق نامه ژنو را قبول نداشته و ایرادهایی را به آن وارد می کنند بنابراین موافقت نامه ای که معاونین از آن حمایت نمی کنند چگونه می تواند سرنوشت ملت ایران را تعیین کند.  
 
وی ادامه داد: کسانی که برای دفاع از حقوق شما می آیند شناسنامه شان مشخص باشد ما برای فوتبال سال ها تلاش می کنیم تا بهترین بازیکنان را انتخاب کنیم اما بازی ما مهمتر است یا تیمی که برای ژنو می فرستیم آیا برای این تیم دسته بندی انجام شده و انتهای نخبگی کشور ما این است یک پیشنهاد برای رئیس جمهور دارم موافقت نامه ای که سرنوشت کشور ما لپ لپ نیست که بگذاریم جلوی میز مذاکرات.
 
وی ادامه داد: سرنوشت نسل های ما به این توافق نامه است یک پیشنهاد دارم برای این تیم این تیم نباید یک تیم حزبی باشد و باید تقویت شود و به نام تیم ملی ایران شود واز نخبگان همانند خانم سرمدی جناح اصلاح طلب خانم ادیب زاده دکتر صدر مشاور فعال رئیس جمهور، حسین شیخ الاسلام لواسانی که دیپلمات مطرح کشور است باشد این پنج نفر به شما کمک می کند تا آینده کشور را به طور مشخص تعیین کنید.  
 
عباسی ادامه داد: هر کشوری می تواند یک قوه محوری را انتخاب کند یکی از موضوعاتی که کشورهای پیشرفته مطرح می کنند موضع هسته ای است.
 
وی افزود: موضع هسته ای سطح ایمنی یک کشور را بالا می برد و در زمان بحران موضع راکتور هسته ای خود را نشان داد ما بعد از قطع نامه تحریم هایی را دریافت کردیم.
 
وی با بیان این که در گزارش آمانو در سال 2014 که آمده است گفت: جامعه جهانی از این موضوع غافل شده شما باید کارآمد بودن نظام را نشان می دادید و معتقد به علم السطان بودید ما از طریق دستاوردهای هسته ای به برنامه های علمی و پزشکی در کشور می رسیدیم و این راه صدور انقلاب ما بود و به بهانه انحراف از npt اقداماتی را انجام دادید.
 
وی تاکید کرد: دوره ای که مجلس با تیم آژانس مذاکره کرد مدارک مستند خود را ارایه داد تا به شما پاسخ بدهد و آن ها در راستای جامعه جهانی بدون سند و مدرک در انتظار در اختیار گذاشتن برنامه های ما بودند که ما قهرمانانه دفاع کردیم و باید این قهرمانی را به تیم جلیلی دهیم.
 
عباسی افزود: بنده به دنبال ساختن قهرمان کاغذی نیستم من دو و نیم سال تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای را با تیم 1+5 دیدم و از آن عقبه با شما سخن می گویم در آن زمان تمام منافع کشور در نظر گرفته شد و حاضرنشدید حقوق کشور را زیر پا بگذارید.
 
وی با بیان این که قرارداد اقدام مشترک به عنوان یک زیرکی خاص به وجود آمد گفت: بعد ازآن اقدام مشترک آقای صالحی دو مورد از هفت بند انرژی اتمی را به امضا رساند آیا بعد از آن تحریم ها برداشته شد.
 
وی تاکید کرد: بعد از همه این مسایل در گزارش شماره 10 سال 2011 ذکر شد که هر چه ما در آن سال گفتیم آن ها سندی قابل اعتبار که در یکی از بندهای مبحث PMP باشد نیاوردند آن موقع گفتیم که این سندها به طور کلی قابل اعتبارند.
 
وی تاکید کرد: بعد از سه سال مدارک جدیدی به دست آمده که آن ها بیشتر احساس می کردند تمام آن چیزهایی را که با آژانس به توافق در اقدام مشترک رسیدند.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: گزارش زیرکانه آمانو که همه چیز را بر باد داد اساسش این بود که آژانس بر سر موضوع اعتماد نظامی با ما دچار مشکل شده است ملاک بنده گزارش تشکیلات بروکراتیک آلمان است تا آژانس چیزی را انجام دهد برای ما چیزی شفاف نخواهد شد آمانو مهر همت بر ادعای خودش زده و توجهی به تفاهم نامه ها نکرده است.
 
وی افزود: ما در این مسیر هر چه رشته کردیم آن ها پنبه کردند در مذاکرات با کدام دست بالا خواهید توانست به نتیجه برسید.
 
عباسی تاکید کرد: حماسه سیاسی که مردم ما در 24 خرداد آفریدند به دست جریان فکری خاصی مصادره شده پیام 24 خرداد را نگرفتند و در حال حاضر شما پیام رفراندم یارانه را دریافت کنید و از توهم یارانه دوری گزینید.
 
عباسی در ادامه نشست با بیان این که دولت به اندازه تیم فوتبال هم به مسایل ملی ارزشی قائل نمی شود افزود: دولت بایستی به خرد جمعی مراجعه کند آن ها یک برنامه اقدام مشترک را شتاب زده امضا کردند که حالا داریم تبعات آن را می پردازیم.
 
وی ادامه داد: این سوال را از شما می پرسم چرا ظریف در خارج از کشور درس خواند چرا دکتر روحانی در خارج از کشور درس خواند جز این که کشور ما از نظر علمی و فنی در مسائل مختلف رشد لازم را نکرده بود.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برای کسب علم به خارج رفتند چرا؟ این نعمتی را که جمهوری اسلامی به کشور داده ناسپاسی کنیم.
 
وی با بیان این که با پیشرفت پروژه های علم و فناوری باید از اعزام افراد به خارج از کشور به صورت هدفمند جلوگیری کنیم افزود: بایستی اجازه دهیم صنایع پیشرفت کنند چرا که سانتریفیوژها دنیایی از صنایع را با خود دارند.
 
کریم قدوسی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه این توافق نامه با توجه به این که برنامه اقدام مشترک نام گذاری شده است مورد نظارت مجلس قرار نگرفته است گفت: من در ابتدا با تشکر از برگزاری این همایش بزرگ که تاریخ ساز خواهد شداعتبار عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این نکته را خاطر نشان می کنم که مردم صاحب این انقلاب هستند. مقام معظم رهبری فرموده است تا زمانی که در این کشور عده ای محدود حاضر باشند که جان خود را برای انقلاب فدا کنند قطعا آرمان ها و پایه های انقلاب پابرجا خواهد بود.  
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: من نیز مانند مقام معظم رهبری به این مذاکرات خوش بین نیستم اما لازم است مردم مانند همیشه بیدار باشند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به گزارش اخیر رئیس جمهور کشورمان در صدا و سیما دیدیم که ایشان گفتند خوش بینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد و می دانیم این کلید واژه مقام معظم رهبری است و ما سراغ نداریم که از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ رئیس جمهوری این گونه به خودش جسارت دهد و در مقابل مقام معظم رهبری در لفافه بایستد.  
 
وی اظهار داشت: یکی از نمایندگان به نمایندگی از این ملت نطقی را در رابطه با توافق نامه ژنو و امنیت ملی اعلام کرد و دولت به ریاست رئیس جمهور از آن شکایت کرد هم چنین در این شکایت نامه آمده است که باید با خبرگزاری هایی چون فارس، الف و.... برخورد شود تا دیگر به خودشان اجازه ندهند که قضاوتی به عملکرد رئیس جمهور داشته باشند بنابراین این رفتارها و واکنش های دولت خود گویای همه چیز است.  
 
شایان ذکر است ویدیو سه دقیقه اظهارات این نماینده مذکور در سالن پخش شد.

وی ادامه داد: اما تفاوت بسیار مهمی که دولت به عنوان سیاست در مسائل هسته ای باید مد نظر بگیرد یکی نکاتی است که به درون طراحی شده که قصد آن خالی کردن دل مردم و گرفتن غیرت دینی ملت بود که این مثل یک شیر خوابیده است که اگر این شیر خوابیده بلند شود این توافق نامه را حذف خواهد کرد بعد از این مدل طراحی دیگر برون را در نظر گرفته است رئیس جمهور از مردم خواست جشن بگیرند و این یعنی جلوگیری از نقد و تندروی افراطی که جوانان به خودشان جرات ندهند در این جریان دخالت کنند امروز کلید حل مشکلات در گرو سیاست خارجی است ما باید با تعامل دولت پیش برویم باید با طرفدار ملت صحبت کنیم این ها حراج گذاشتن ملت است حسن نصرالله در کنار ظریف هنگامی که تا جایی که رژیم صهیونیست می خواهد از رژیم صهیونیست دست برداریم اشک حسن نصرالله جاری شد آن جایی که از آقای روحانی در اجلاس سوال می شود آیا می خواهید با اسرائیل رابطه برقرار نمایید ایشان با لبخندی از کنار این مسئله می گذرند و مسائل هسته ای را قطعه ای از پازل می بینند در راهپیمایی 22 بهمن می دانید که نماینده آمریکا اعلام کرد مذاکرات به بن بست رسید مگر این که یک طرف کوتاه بیاید.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: خطوط قرمزی که امام مطرح کرد ناشی از سیاست مقتدرانه این ملت است که آمریکا را وادار به تواضع در برابر ایران بکنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانشگاه ، استاد ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار