عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: شهرستان دماوند منطقه ای کشاورزی است و نگذاریم تبدیل به شهرک های ویلایی شود.

مرتضی عرب سلمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: اختصاص آب از سرچشمه تارود و سد لار به دشت هومند در نهایت به مصرف آب شرب مردم خواهد رسید و ممکن است ادامه این روند دماوند و حومه را به سرنوشت تهران، شمیران و کرج تبدیل کند.

وی ادامه داد: در حالیکه 90 درصد کشاورزی متکی به آب است ولی سرانه آب در ایران یک هزار و 700 مترمکعب است و این امر افزایش شاخص بهره وری را می طلبد.

عرب سلمانی اضافه کرد: کشاورزی در منطقه دماوند در معرض فشار فزاینده ای قرار دارد چرا که باید با مصرف آب کمتر، تولید بیشتری را داشته باشند و بنابر آمارهای موجود در ایران رشد کشاورزی بیشتر از منابع تولید همانند استفاده از آب، کود و سموم بیشتر بوده تا بهره وری.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهران افزود: فزایش بهره وری، کشت گیاهانی که به خشکی مقاوم اند و استفاده ترکیبی از آب در اراضی کشاورزی از راه های افزایش تولید و سودآوری است البته جلوگیری از چرای بی رویه و توسعه باغ های دیم نیز می تواند مقداری از مشکل را کاهش دهد.

وی منطقه دماوند را مستعد کشت دیم دانست و ادامه داد: توسعه کشت دیم در اطراف این شهرستان علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال زایی و جلوگیری از سیل و ... را در پی خواهد داشت.

عرب سلمانی افزود: در حال حاضر کشاورزی از فعالیتهای اقتصادی تعدادی از اهالی شهرستان دماوند است، باغات سیب، کشتزارهای سیب زمینی و سایر محصولات مرتبط نظیر عسل توجه زیادی از سرمایه گذاران را به خود معطوف می کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اضافه کرد: خوش آب و هوایی و نزدیکی به تهران و شمال کشور خوش نشینان زیادی را به این منطقه جذب کرده که باید بدانیم آب کشاورزی تجارت پذیر نیست.

وی ادامه داد: 70 درصد زمینهای کشاورزی در حریم شهرها قرار گرفته اند زیرا توسعه دماوند در گذشته بر اساس امکانات طبیعی و آب قنات بوده و دماوندیان قدیم خانه های خود را در دامنه کوه ها می ساختند، جاییکه برای کشت و کشاورزی مناسب نبود.

عرب سلمانی تصریح کرد: اگر امروزه نیز مسئولان امر اجازه ندهند در اراضی کشاورزی ساخت و ساز شود و در عوض جایی را در دامنه کوه ها برای ویلاسازی تعریف کنند مطمئناً تغییر کاربری اراضی کمتر خواهد شد/س.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.