افراد مبتلا به اوتیسم مشکلات تکلمی دارند، از نظر عاطفی به شدت عاطفه صاف و یکنواخت دارند، قادر به تشخیص ضمایر نیستند و کلمات را نمی‌شنوند و یا اگر می‌شنوند شنوایی آن‌ها با گوش چپ است.

همایون ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اختلال اوتیسم یا درخودمانی در طبقه اختلالات نافذ رشد محسوب می‌شود،کسانی که دچار این اختلال می‌شوند چندین ویژگی اصلی دارند که مهم‌ترین ویژگی آن روان‌پریشی در دوران کودکی است عمدتا مشخص شده که جنبه ژنتیکی در این اختلال نقش مهمی دارد و مسائلی که ایجاد می‌کند به صورت مشکلات مغزی و عصبی است. 

وی افزود: از جمله ویژگی‌هایی تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم تفکر خود محور است به معنای اینکه کودک مبتلا صرفا خود را محور همه مسائل می‌داند، ارتباطات او با دنیای پیرامون به شدت قطع می‌شود مانند اینکه شاید ساعت‌ها با یک اسباب بازی بازی می‌کند بدون اینکه ابراز نارضایتی داشته باشد و حرکات متوالی تکرار شونده از خود نشان می‌دهد. 

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: این اشخاص مشکلات تکملی دارند و عده‌ای از آنها دچار لالی یا لنگی عاطفی می‌شوند. از نظر عاطفی به شدت عاطفه صاف و یکنواخت دارند و عمدتا قادر به تشخیص ضمایر نیستند و درباره‌ای از موارد هم از تغییر ضمایر عاجز هستند. 

وی اظهار داشت: کودکان مبتلا به اوتیسم سعی می‌کنند که کلمه‌ها، واژه‌ها و یا عبارت‌ها را یا اصلا نشوند و به کار خود ادامه دهند و یا اگر هم می‌شنوند سعی کنند با گوش چپ بشنوند که این می‌تواند نشان دهنده نقص ساختاری در نیمکره چپ مغز باشد و کودک تلاش می‌کند تا اطلاعات را به نیمکره راست خود منتقل کند. 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: عمده علت این اختلال علت‌های ساختاری مغزی و مسائل ژنتیکی است به همین دلیل درمان هم بیشتر بر پایه درمانهای روانپزشکی و آموزش تعالیم رفتاری ویژه برای این است که حداقل کارکردهای لازم را یاد گیرند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: اوتیسم ، مغز ، ژنتیک ، عاطفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار