امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس گفت: شایعه پدیده‌ای اجتماعی است که با گسترش دادن خبری باعث تشویق اذهان عمومی می‌شود.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در زمینه شایعه پراکنی گفت: جامعه نسبت به رواج شایعات شدیداً آسیب‌پذیر است و از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... سلامت و تعادل روانی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: شایعه موجب ایجاد ترس، بدبینی و تفرقه در بین مردم می‌شود و هدفی جز تخریب روانی و افشاگری و رواج بی‌اعتمادی ندارد و اضطراب اجتماعی را بالا می‌برد.

قرایی مقدم، ادامه داد: شایعه نوعی جنگ پنهان است، لایه‌های زیرین جامعه را می‌پوشاند و از بین می‌برد، همچنین سدی در مقابل رسیدن به موفقیت است.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: عده‌ای برای رقابت‌، دشمنی و تفرقه‌افکنی و ... دست به چنین کاری می‌زنند و به تخریب دیگری می‌پردازند تا با ضعیف کردن اتحاد، به آنها سلطه یابند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پذیرش شایعه تفاوت‌های فردی و اجتماعی و فرهنگی دخالت دارد، افرادی که از اتفاقات و حوادث پیرامون خود بی‌خبرند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند، بیشتر از دیگران تحت تأثیر شایعات قرار می‌گیرند.

در مجموع، شایعه خبری است که بنیان واقعی یا نزدیک به واقعیت دارد که با شاخ و برگ دادن فراوان به آن گوش به گوش می‌چرخد و در اصطلاح ما ایرانیان یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار