به قلم دکتر محسن وفامهر و همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

انتشارکتاب " نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی"

کتاب " نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی" از سوی دکتر محسن وفامهر استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ در کتاب حاضر که شامل مجموعه سناریوهای مختلف با موضوع موزه علوم و فناوری است ، ملاحظه می شود که برای طراحی موزه و توصیف همه نکاتی که باید در نظر یک طراح باشد، می توان در سناریوهای مختلف آن با سبک و سیاق متفاوت و گوناگون به یک موضوع نگریست و ابعاد مختلف و نکات برجسته آن را مورد کنکاش و جستجو قرار داد

این کتاب که برای مهندسین و دانشجویان کارشناسی ارشد معماری و عمران نوشته شده است، با توجه به تعداد سناریوهایش موجب شکوفایی فکر شده و تمرینی است برای یک موضوع معین تا از تربیت و پرورش قوه تخیل به پرواز دست یابد.

کتاب " نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی" از چهار فصل تخصصی تشکیل شده است. در فصل اول مفاهیم و تعاریف اولیه در رابطه با انواع موزه ها شرح داده شده است. در این فصل انواع طبقه بندی از موزه ها معرفی شده و شرح کوتاهی از هر یک بیان گردیده است.

فصل دوم کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است که بخش اول با عنوان ویژگی های طراحی موزه ، اصول کیفی و کمی را در بر می گیرد که هر طراح باید در طراحی هر موزه مدنظر قرار دهد و در بخش دوم کتاب، اصول و ویژگی های موزه علوم و تکنولوژی تشریح شده است. در این فصل چگونگی استفاده از فاکتورهای کیفی برای ارتقای سطح موزه نظیر مشارکت بازدیدکنندگان، نحوه برقراری گفتمان با موزه و اصطلاحا" بردن موزه به خانه ها بررسی می شود.

فصل سوم شامل نمونه های موردی موفق و برتر را در سطح جهان شامل می شود. در ابتدای این فصل به طور مختصر سیری از نحوه تحول کالبدی و فضایی موزه ها در جهان تشریح و سپس یازده نمونه از تجارب عملی جهان همراه با تصاویر مربوط به آنها ها معرفی می گردد.

در فصل چهارم و پایانی که جانمایه اصلی کتاب را شامل می شود از شش سناریوی مختلف در رابطه با طراحی موزه علوم و تکنولوژِی تشکیل یافته که می تواند برای علاقمندان بسیار مفید و کارآمد باشد.

دکتر محسن وفامهر معلم نمونه و استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران است که در این کتاب با رویکرد نهضت و جنبش نرم افزاری و تالیف این کتاب را به رشته تحریر درآورده و توانسته است به خوبی عنصر تجسم و ایده پرواز خیال را در فضای طراحی معماری با ایده نگارش سناریو برای تفکر و معماری خلاق برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی کشورمان به حرکت درآورده و از عناصر زیبای بصری همراه به ساختار معماری ایرانی، اسلامی در جهت طراحی بخش های مختلف این موزه بهره گیرد و فضای ذهن خواننده و مهندسین خلاق را به سوی نوآوری و خلاقیت با نگارش سناریو به معماری خلاق رهنمون سازد.

وی که عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو وابسته دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) است تاکنون بیش از ده ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت معماری ایرانی و اسلامی در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارائه داده و طراحی و اجرای پروژه های مختلف عمرانی و ساختمانی را اعم از علمی، فرهنگی با سازه های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم تالیف و توسعه علوم انسانی ایرانی، اسلامی و جنبش تالیف علوم انسانی، دکتر وفا مهر از پیشگامان این عرصه در حوزه معماری شد و از آن زمان تاکنون بیش از هفت عنوان کتاب با این محوریت کلی تالیف و عرضه کرده است که مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» نیز از جمله آنهاست.

کتاب اخیر وی با عنوان" نگارش سناریو و تفکر خلاق معماری برای طراحی موزه ملی علوم و تکنولوژی" همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی " در 220 صفحه منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر معماری و شهرسازی به ویژه دانشجویان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، موزه ، ملی ، علوم ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار