یک روانشناس گفت: عزت‌نفس در میان افراد یک جامعه باعث سازگاری آن‌ها با قوانین جامعه می‌شود.

عبدالرضا باقری روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در آموزش و تعلیم و تربیت عزت‌نفس ارتباط تنگاتنگی با رشد اجتماعی و عاطفی و اخلاقی دارد و با افزایش اعتماد به نفس سازگاری فرد با محیط خانواده،‌ مدرسه و اجتماع هم بهبود می‌یابد.
 
وی در ادامه با اشاره به نظریات جامعه‌شناسان چون "چارلز کولی" و "هربرت مید" تصریح کرد: مفهوم فرد از خود به صورت یک پدیده‌ اجتماعی محل روبرو شدن فرد و اجتماع است و مفهوم "من کیستم" با تجربیات فرد ارتباط بسیار نزدیک دارد زیرا مفهومی که فرد از خود دارد عبارت است از فضاوت و ارزشیابی که فرد از خود و توانایی‌هایش دارد.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین عزت‌نفس در ایجاد و نوع رفتار فردی و اجتماعی نقش خیلی مهمی دارد زیرا تحقیقات روانشناسان نشان داده که کودکان و نوجوانانی که از نظر اجتماعی احساس سازگاری و شایستگی بیشتری می‌کنند در مقایسه با کودکان و نوجوانانی که این احساس را ندارند، عزت‌نفس بالاتری دارند و در درس و تحصیلات خود موفق‌ترند و از نظر مهارت‌های اجتماعی سطح بالاتری دارند و سازگاری مطلوبی با محیط اطراف خود دارند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که عزت‌نفس پایین‌تری دارند بیشتر دست به اعمال خلاف و ضد اجتماعی می‌زنند زیرا این اعمال با نگرش و عزت‌نفس پایین این افراد ارتباط دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: جامعه ، ارتباط ، سازگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار