نتیجه دو سال ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند در فرانسه، چیزی جز دو‌دستگی بیشتر در جامعه ، وخامت وضع اقتصادی و افزایش بیکاری نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، نتیجه  دو سال ریاست جمهوری فرانسوا اولاند در فرانسه، چیزی جز دو دستگی بیشتر در جامعه ، وخامت وضع اقتصادی و افزایش بیکاری نبوده است.  

فرانسوا اولاند در ششم مه 2012 پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و تحویل قدرت، بیشترین محبوبیت را داشت اما این محبوبیت چند روزی بیش دوام نیاورد. پس از دو ماه میزان محبوبیت او به چهل و چهار درصد رسید. تابستان سال 2012 ، تابستانی دشوار برای اولاند بود زیرا در این تاریخ خبر تعطیلی قریب الوقوع کارخانه پژو سیتروئن در شهر اولنه و افزایش بیکاری اعلام شد و شمار بیکاران کشور به بیش از سه میلیون نفر رسید.

در این مدت اعضای دولت نیز مرتکب خطاهای پیاپی و ناهماهنگی‌های زیاد در مطالب مطرح شده می‌شدند. این در حالی بود که پخش تصاویر فرانسوا اولاند هنگام گذراندن تعطیلات تابستانی خشم بسیاری را در اوضاع دشوار اقتصادی بر انگیخته بود. 

میزان محبوبیت اولاند در  ماه دسامبر 2012 به سی و پنج درصد رسید. پس از ماهها مذاکره کارخانه ذوب آهن فلورانژ تعطیل اعلام شد و شمار زیادی از چپگرایان احساس کردند دولت آنها را به حال خود رها کرده است. 

چهار ماه بعد از آن پس از رسوایی ژروم کائوزاک وزیر بودجه دولت اولاند میزان محبوبیت رئیس جمهور به بیست و شش درصد رسید. ژروم کائوزاک علنا اعلام  کرد حسابی مخفی در سوئیس داشته است. به این ترتیب دولت الگویی که اولاند به دنبال دفاع از آن بود، سرابی بیش نبود.

پس از مداخله نظامی فرانسه در مالی، اندکی بر میزان محبوبیت اولاند افزوده شد اما تابستان همان سال دو دستگی‌های عمیقی در بین مردم فرانسه بر سر طرح ازدواج همجنس بازان ایجاد شد. این قانون نهایتا به تصویب رسید اما شکاف در جامعه هنوز وجود دارد. 

در ماه نوامبر 2013، میزان محبوبیت اولاند به سیزده درصد کاهش یافت. 
لئوناردا دختر نوجوان کولی پانزده ساله، با حکم دولت اولاند به کوزوو اخراج شد. او به طور مستقیم از تلویزیون جواب اولاند را داد و به این ترتیب اقتدار رئیس جمهور زیر سئوال رفت و از وجهه اولاند کاسته شد.  بریس تنتوریه معاون مدیرکل موسسه ایپسوس گفت اولاند نتوانست نشان دهد که رئیس جمهوری است که می‌تواند تصمیم  قطعی بگیرد. 

همزمان شمار زیادی از ساکنان منطقه برتانی با مالیات زیست محیطی بر تردد کامیونها مخالفت کردند و از افزایش مالیاتها به ستوه آمدند. پس از روی کارآمدن اولاند، سی میلیارد یورو بر مالیاتها در فرانسه افزوده شد. اولاندهمچنین نتوانست مطابق  وعده هایش منحنی بیکاری را تا پایان سال 2013، وارونه سازد. شکست سوسیالیستها در انتخابات شهرداریها وضع اولاند را وخیمتر کرد. 

ماه آوریل میزان محبوبیت اولاند به هجده درصد رسید که این در تاریخ فرانسه بی سابقه است. 
ژان کریستوف کامبادلیس دبیرکل حزب سوسیالیست گفت : هنگامی که کشور تا این میزان کسری بودجه دارد و میزان بیکاری تا این حد بالا است، می‌توان محبوب بود. در چنین وضعی چه کسی می‌تواند محبوب بماند؟ هیچ کس.

اولاند اکنون بر روی محبوبیت مانوئل والس نخست وزیر  جدید خود و پیمان مسئولیت پذیری شرکتها برای شکوفایی اقتصادی حساب خاصی باز کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار