معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: سند جامع نظام سلامت هلال احمر براساس سیاست‌های کلی نظام سلامت در حال تدوین است که نقشه راه جمعیت در حوزه‌های بهداشتی و توانبخشی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌سیدرضارئیس کرمی، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی حوز فعالیت‌های جمعیت هلال احمر از بخش سلامت کمتر و بیشتر به وزارت بهداشت واگذار شد اظهار داشت: هم‌اکنون جمعیت هلال احمر در دو بخش درمان داخلی و خارجی فعالیت می‌کند که در داخل در همه استان‌ها در مراکز درمانی و بهداشتی خود براساس شرایط خاص هر استان به آنها خدمات ویژه ارائه می‌کنند و همچنین در بحث درمان اضطراری به منظور آماده‌تر ساختن تیم‌های اضطراری با ابعاد مختلف برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند.

وی در خصوص فعالیت مراکز درمانی خارج از کشور اظهار داشت: هلال احمر طبق تعهدات بین‌المللی خود در حوادث و مناطق محروم نیازمند بین‌المللی حضور پیدا می‌کند که این حضور تاثیرات بسیار مثبتی در روابط با کشورهای مربوطه داشته است.

رئیس کرمی در ادامه با اشاره به نظارت بر داروخانه‌های هلال احمر تاکید کرد: در همه استان‌ها نظارت بر عهده ستاد مربوطه است و رویکرد ما تامین داروهای خاص و مورد نیاز منطقه به ویژه داروهای تک نسخه‌ای و تخصصی برای مردم است.

معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به برنامه‌های سال 93 این حوزه اظهار داشت: براساس اسناد بالادستی به ویژه سیاست‌های کلی نظام سلامت، سند نظام سلامت در جمعیت هلال احمر در چهار حوزه پیشگیری،‌ درمان، توانبخشی و تشخیص تدوین می‌شود و نقش این سازمان در چهارچوب سیاست‌های کلان سلامت کشور مشخص می‌شود.

وی در ادامه افزود: این سند برنامه‌های پیش روی جمعیت هلال احمر را در حوزه سلامت تعیین می‌کند و در واقع به عنوان نقشه راه این حوزه خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: طبق تسکینی که از قبل وجود داشت منجر به تمرکز فعالیت‌ها و انسجام بخشیدن به آن‌ها به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج همچون گذشته ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص تغییر معاونت بهداشت به سازمان سلامت گفت: با اشاره به سیاست کلی جمعیت بر طرح تحول این سازمان که در راستای اصلاح فرایندها و ساختار و برنامه‌ها و بودجه و تبدیل به یک جمعیت فعال حوزه بهداشت نیز بعد از تعیین ساختار به سمت تشکیلات پیش خواهد رفت که این مسیر باید روال طبیعی خود را طی کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد مراجعات حضوری از شهرستان به تهران برای درمان بسیار کمتر از گذشته شده افزود: هلال احمر در تمام مراکز استان‌ها بخش‌های درمانی و توانبخشی دارد که بخش خصوصی و دانشگاهی نیز در کنار ما فعالیت می‌کند و این مسئله باعث کمتر شدن مراجعات حضوری به تهران شد.

وی در خصوص طرح توریسم درمانی بیان داشت: در راستای طرح توریسم درمانی و سرویس دهی بهتر به مراجعه کنندگان و همچنین جلوگیری از پراکندگی بیماران طرح هتل بیمارستان مجتمع درمانی هلال برای بیماران غیر ایرانی و ایرانی تدوین و به مرحله اجرا درآمد که به دلیل مشکلات اعتباری بازگشایی آن به هفته هلال نرسید و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه جمعیت در 28 استان 97 واحد توانبخشی داردف عنوان کرد: تمام تلاش همکاران برای ارائه خدمات توانبخشی بسیار ارزان است. بطوریکه خدمات پروتز بیش از 70درصد و اورتز بیش از 40درصد ارزانتر از بخش‌های خصوصی به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود. 

وی اظهار داشت:  در سال گذشته 147هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند با توجه به سیاست‌های پیش رو خوشبختانه هیچ بیمار پشت نوبتی در درمانگاه‌ها نداشتیم.

 معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به وجود 36 داروخانه در استان‌های کشور گفت: جمعیت هلال احمر براساس وظیفه محول شده مشغول تهیه داروهای خاص و تک نسخه‌ای اما سایر داروها نیز عرضه می‌شود.عمده داروها مربوط به بیماران سرطانی و ام اس است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ کدام از داروخانه‌های هلال احمر تعطیلی ندارد اظهار داشت: متوسط زمان دریافت نسخه و ارائه آن به بیمار 3تا4 هفته زمان لازم دارد که با توجه به مسائل تهیه داروهای خاص زمان قابل قبولی است.

رئیس کرمی با بیان اینکه 26مرکز درمانی در کشور خارج از مرزهای کشور خدمات بهداشتی و درمانی به مردم کشورهای مختلف ارائه می‌کند گفت: 18 مرکز درمانی در 12کشور آفریقایی، سه مرکز درمانی در دو کشور آمریکای لاتین و 5مرکز درمانی در 4کشور آسیایی بجز کشور امارات خدمات درمانی و بهداشتی را به غیر ایرانیان و ایرانیان مقیم آن کشورها ارائه می‌کند.

وی در خصوص بیمارستان ایرانی دوبی گفت: بیمارستان ایرانی دوبی نمایانگر توانمندی پزشکی ما در آن کشور است و بیش از یک سوم بیماران کشورهای عربی برای درمان خود به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. این بیمارستان به صورت خودگردان ارائه می‌شود و وظیفه‌ای را بر دوش هلال احمر تحمیل نمی‌کند.

وی در خصوص صدور 21 میلیارد ریال ارزش دارویی صادر شده به مراکز درمانی خارج از کشور هلال احمر گفت: سال گذشته 21میلیارد داروی تولید داخل به مراکز درمانی هلال احمر در خارج از کشور صادر شد که هزینه آن از مردم و مراجعه کنندگان دریافت شده است اما 10میلیارد داروی دیگر به صورت اهدایی به کشورهای حادثه خیز بحرانی چون پاکستان، لبنان،‌ سوریه ارسال شده است.

وی با اشاره به هفته هلال احمر و برنامه‌های ویژه این هفته بیان داشت: حوزه سلامت با برنامه‌های متنوعی به استقبال این هفته رفته است که مهمترین آن مانور منطقه‌ای مشترک درمانی، اضطراری بین مشترکین 9استان به منظور حفظ آمادگی نیروها  و افزایش توانایی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای سند نظام سلامت که در حال تدوین است ورود به حوزه‌های بهداشتی و پیشگیری رویکردی است که در سال 93 دنبال می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تدوین ، سند ، جامع ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار