کاخ سفید اعلام کرد سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ریاست یک هیئت آمریکایی را در سفر به اسرائیل بر عهده خواهد داشت، این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاخ سفید گفت: موضوع ایران یکی از مسائل مورد بحث بین سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات اسرائیلی در سفرش به آنجا خواهد بود.

جی کارنی گفت: سوزان رایس مشاور امنیت ملی در روزهای هفتم و هشتم می(امروز و فردا) هدایت هیئتی از آمریکا را در سفر به اسرائیل برعهده  خواهد داشت. در این هیئت مقامات ارشد وزارتخانه های امور خارجه، دفاع و خزانه داری وی را همراهمی می کنند. گروه مشورتی آمریکا و اسرائیل به طور منظم برای مشورت درباره مسائل استراتژیک با حضور مقامات ارشد دولت آمریکا و اسرائیل تشکیل جلسه می دهد.در این جلسه مسائل گوناگونی در حوزه امنیتی و دوجانبه مورد بررسی قرار می گیرد. این نخستین سفر سوزان رایس به اسرائیل در پست مشاور امنیت ملی آمریکا است و او دیدارهایی با شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو خواهد داشت.

وی افزود:این دیدار منعکس کننده همکاریهای نزدیک بین دو کشور و نشان دهنده تعهد دولت آمریکا به امنیت  اسرائیل است.شمار زیادی از مقامات اسرائیل درباره این حقیقت شهادت داده اند که تاکنون تا این حد شاهد همکاریهای امنیتی بین دو طرف نبوده اند. درباره موضوع ایران شکی وجود ندارد که موضوع این کشور مطرح خواهد شد. نشست گروه مشورتی آمریکا واسرائیل یک مشورت استراتژیک است که روی امنیت اسرائیل تمرکز دارد و این مسئله (ایران) تنها موضوع این نشست نخواهد بود. اما مطمئنا ایران همراه با دیگر مسائل منطقه ای و دوجانبه مطرح خواهد شد.این نشست فرصتی برای نمایندگانی از آمریکا و اسرائیل است تا موضوع ایران را همانند موضوعات دیگر بررسی کنند. ما به طور عمیق برای رسیدن به یک توافق جامع  در موضوع مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران  وارد شده ایم تا با چالش های برنامه اتمی این کشور و تحولات ناشی از آن مقابله کنیم، اما این روند هنوز تکمیل نشده است و این موضوع به رایزنی بیشتر نیاز دارد.

کارنی درباره تحولات اوکراین گفت:روسیه خود را متعهد به توافقنامه ژنو کرده است.این کشور متعهد شده است که با دولت اوکراین مذاکره کند.دولت اوکراین نماینده مردم این کشور است. این دولت روشی شفاف را در برابر روسیه اتخاذ کرد و حقیقتا ضمن حفظ خویشتنداری، جدیت خود را برای برطرف کردن نگرانی های موجود در رابطه با حقوق مدنی مردمی که در شرق این کشور زندگی می کنند اتخاذ کرد. مردم این نواحی تمایلات زیادی برای کسب خودمختاری از دولت مرکزی این کشور دارند. شواهدی وجود دارد که دولت اوکراین با جدیت تمام به دنبال حرکت صلح آمیز روبه جلو است، اما دولت روسیه و جدایی طلبان طرفدار مسکو سبب ایجاد خشونت و هرج و مرج در شرق و جنوب کشور شده اند. آنها روش دیگری را برگزیده اند. با گروگان گیری،اشغال ساختمانها،ساقط کردن بالگردها و رواج خشونت بر ضد هموطنان خود شما نمی توانید به خودمختاری محلی و تمرکز زدایی برسید.

وی ادعا کرد: به نظرم اعتبار روسیه در این باره به شدت زیر سوال رفته است. آنچه که مسکو به آن نیاز دارد این است که به تعهدات خود در ژنو وفادار باشد و به طور مستقیم وارد مذاکره با دولت اوکراین شده، از نفوذ خود بر جدایی طلبان طرفدارش استفاده کرده، تا آنها خلع سلاح شوند و ساختمانهایی را که اشغال کرده اند، ترک کنند و از بستن جاده ها بپرهیزند، گسترش هرج و مرج را متوقف کنند، زیرا که به طور شفاف این موضوع تلاشی برای بی ثبات کردن روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ( اوکراین ) خواهد بود، که قرار است در بیست و پنجم ماه می برگزار شود. 

جی کارنی گفت: تمام تلاش و تمرکز ما بر حمایت از برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در بیست و پنجم ماه می خواهد بود، زیرا این موضوع بهترین راه برای به اثبات رساندن حقوق یک ملت مستقل و دمکراتیک است تا به شهروندان خود حق انتخاب سرنوشت خود را از راه انتخابات  بدهد.تمام تمرکز ما و دولت اوکراین بر روی این موضوع است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت:ما از روسیه می خواهیم از هرگونه تلاش برای ایجاد بی ثباتی در اوکراین و در راه برگزاری این انتخابات پرهیز کند. نباید یک کشور خارجی به یک کشور مستقل چگونگی تشکیل دولت و نوع قانون اساسی آن را دیکته کند. به نظرم در منازعه ای که امروز در اوکراین با آن روبرو هستیم مسکو باید حاکمیت و استقلال این کشور را بپذیرد.باید به اوکراین اجازه داده شود که تمامیت ارضی خود را حفظ کند و برای آینده خودش تصمیم گیری کند.ما برنامه اقداماتی هماهنگ با متحدان خود داریم تا روسیه را به راهی بکشانیم که در جهت کاهش تنش حرکت کند. هزینه هایی که به مسکو وارد کرده ایم و می خواهیم وارد کنیم باید روسیه را مجبور کند که وارد راه کاهش تنش شود و هرگونه رفتار این کشور می تواند در رفتار ما تاثیرگذار باشد. 

وی افزود:رهبران روسیه می گویند که با وجود هرج و مرج در منطقه برگزاری انتخابات در اوکراین کار دشواری است.هرج و مرجی که هم اکنون در شرق و جنوب اوکراین دیده می شود حاصل دخالت مستقیم و نفوذ روسیه است. این باعث تعجب است که رهبران روسیه توانایی اوکراین در برگزاری انتخابات را زیر سوال می برند. آنها با اقدامات خود نشان داده اند که علاقه ای به این موضوع که اوکراین بتواند انتخاباتی آزاد و منصفانه برگزار کند،ندارند. 

جی کارنی گفت:با وجود اقدامات تحریک آمیز در شرق اوکراین ،مقدمات برگزاری انتخابات در این کشور از جمله ثبت نام رای دهندگان،چاپ و توزیع برگه های آراء و انتخاب هیئت های انتخاباتی و اعزام ناظران انتخابات فراهم شده است . اوکراینی های تمامی تلاش خود را به کار می گیرند که این موضوع تضمین شود که همه بتوانند رای دهند حتی آنهایی که در کریمه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: امنیت انرژی یک مسئولیت جمعی است.اعضای گروه هفت در رم توافق کردند که لازم است که کشورهایشان قدم های محکمی بردارند که بر اساس آن هیچ کشوری از انرژی به عنوان سلاحی سیاسی استفاده نکند که این موضوع درباره تحولات اوکراین هم صدق می کند.
وی درباره پیشنهاد کمک آمریکا به نیجریه برای آزادی دختران گروگان گرفته شده گفت:جان کری وزیر امور خارجه امروز صبح در تماسی تلفنی با گودلاک جاناتان رئیس جمهور نیجریه بر پیشنهاد همکاری ما تاکید کرد. رئیس جمهور نیجریه از پیشنهاد وزیر خارجه کشورمان برای اعزام یک تیم به این کشور استقبال کرد و درباره راههای هرچه بهتر فعالیت این تیم برای مقابله با این حادثه دهشتناک بحث و رایزنی کرد. سفارت ما در نیجریه آماده است تا تیمی منظم با تخصص لازم برای امور اطلاعاتی و رایزنی برای آزادی گروگانها ایجاد کند. در این تیم شماری از نیروهای ارتش آمریکا و مقامات پلیس و افراد متخصص در زمینه های دیگر حضور دارند که می تواند به دولت نیجریه کمک های مورد نیاز را ارائه دهند. رئیس جمهور اوباما به وزارت خارجه فرمان داده تا تمام تلاش خود را برای کمک به دولت نیجریه برای یافتن و آزادی این زنان جوان به کار برد. جان کری وزیر امور خارجه امروز مذاکراتی با رئیس جمهور ( باراک اوباما ) خواهد داشت ومطمئنا این موضوع یکی از موارد مهم مورد بحث خواهد بود.

کارنی در ادامه گفت: تشکیل این تیم حاصل تماس تلفنی جان کری با رئیس جمهور نیجریه بوده است. این تیم تنها روی موضوع گروگانگیری تمرکز دارد و ارتباطی با چالش بوکوحرام ندارد. حفظ امنیت و ایمنی شهروندان نیجریه بر عهده دولت این کشور است. این زنان جوان بیست و دو روز پیش گروگان گرفته شده اند. زمان بسیار مهم است و اقدامی مناسب باید برای آزادی این زنان جوان  پیش از آنکه کشته و یا قاچاق شوند،صورت گیرد.ما از دولت نیجریه می خواهیم تا زمینه استفاده از تمامی منابع خود را در راستای اقداماتی هماهنگ برای آزادی این افراد به کار گیرد و ما متعهد به همکاری با نیجریه در این راه هستیم.

سوزان رایس که قرار است با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و شیمون پرز رئیس اسرائیل دیدار کند، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد بود.

سوزان رایس را در نخستین سفر وی به اسرائیل به عنوان مشاور ارشد امنیت ملی اوباما، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه داری و جامعه اطلاعاتی آمریکا همراهی خواهند کرد.

مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران قرار است 13 ماه مه در وین از سر گرفته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار