به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، احمد شجاعی در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی راهها افزود: بیشترین کاهش در سال گذشته مربوط به تیر (19.2درصد) و خرداد (12.5 درصد) و بیشترین افزایش مربوط به شهریور (6.6 درصد) بوده است.
*بیشترین کشتههای حوادث رانندگی در شهریوروی خاطرنشان کرد: بیشترین کشتههای حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با دو هزار و 205 نفر و پس از آن مهرماه با یکهزار و 737 نفر و کمترین آن مربوط به دی ماه یا یکهزار و 165 نفر بوده است.
*تیرماه؛ بیشترین کاهشبه گفته دکتر شجاعی بیشترین کاهش تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته مربوط به تیر (19.2درصد) و خرداد (12.5 درصد) و بیشترین افزایش مربوط به شهریور (6.6 درصد) نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش بوده است.
*بیشترین مرگها در جادههای برون شهریرییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، اظهار داشت: 64.3 درصد کشتههای تصادفات مربوط به جادههای برون شهری، 28.1 درصد در راههای درون شهری ،7.2 درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف 0.4 درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال گذشته 11 هزار و 566 نفر در محورهای برون شهری (2.1 درصد کاهش نسبت به سال 91)، پنج هزار و 63 نفر در مسیرهای درون شهری (6.3 درصد کاهش نسبت به سال 91)، یکهزار و 296 نفر در مسیرهای خاکی روستایی (26.5 درصد کاهش نسبت به سال 91) و 96 نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
*بیشترین تلفات در استان فارسوی در ادامه با اشاره به استانهایی که بیشترین تلفات را در سال گذشته داشته اند، گفت: بر اساس این گزارش در سال گذشته استانهای فارس با یکهزار و 539 نفر، تهران با یکهزار و 436 نفر و خراسان رضوی با یکهزار و 373 نفر بیشترین و استانهای ایلام با 125نفر، کهکیلویه و بویراحمد با 153 و اردبیل با 212 نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادث رانندگی را داشتهاند.
*بیشترین افزایش در خراسان جنوبی شجاعی اظهار داشت: بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در سال92 نسبت به سال قبل از آن در استان های خراسان جنوبی(34 درصد) و هرمزگان (12.5 درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان های قزوین (20.7 درصد) و خراسان شمالی (19.1 درصد) بوده است.
*بیش از 70 درصد کشته شده ها مرد هستندوی خاطرنشان کرد: این بررسی نشان می دهد که 77.3 درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال گذشته مرد (13905) و22.7 درصد زن (4089) بودهاند. همچنین در افراد 18 سال به بالا: 73.6 درصد متأهل و 24.9 درصدد مجرد هستند و 1.5 درصد نامشخص هستند.
*رانندگان و عابران؛ بیشترین قربانی هارییس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در زمان وقوع تصادف 39.3 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 23.2 درصد عابر پیاده و 35.8 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بودهاند.
از مجموع تلفات رانندگی سال 1392 (17 هزار و 994 نفر)، 23.2 درصد یعنی 4 هزار و 168 نفر عابر پیاده و 21.5 درصد یعنی 3 هزار و 863 نفر موتورسیکلت سوار و 4 هزار و 168 نفر سرنشین سواری بودند.
*30 تا 49 ساله ها بیشترین تلفاتوی با اشاره به تفکیک سنی متوفیات گفت: از لحاظ سنی 9 درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته 10 سال و کمتر، 5.2 درصد 17-11 سال، 27.4 درصد 29-18 سال، 29.2 درصد 49-30 سال، 29.1 درصد کشته های تصادفات 50 سال به بالا داشتهاند.
*سواری؛ خودروی مورد استفاده 40 درصد متوفیاندکتر شجاعی ادامه داد: نحوه وقوع تصادف 45.3 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 23.2 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 22.6 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده 39.6 درصد از افراد متوفی خودرو سواری، 21.5 درصد موتورسیکلت، 8.3 درصد وانت بار، 3.5 درصد کامیون، کامیونت و تریلی و 1.8 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
همچنین بر اساس این آمار چهار هزار و 168 نفر از متوفیان تصادفات (23.2 درصد) عابر پیاده و سه هزار و 863 نفر (21.5 درصد) موتورسیکلت سوار بودند.
به گفته وی بر اساس این آمار همچنین خودرو درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در 32.3 درصد موارد خودرو سواری، 17.6 درصد کامیون، کامیونت و تریلی، 9.8 درصد وانت بار، 4.5 درصد موتورسیکلت و 2.9 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
ضربه به سر علت اصلی مرگوی با بیان اینکه ضربه به سر مهمترین علت مرگ در تصادفات است، افزود: علت اصلی مرگ 51.3 درصد از افراد ضربه به سر، 23.8 درصد شکستگیهای متعدد، 8.3 درصد به دلیل خونریزی و 10.8 درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، 1.6 درصد سوختگی، سه دهم درصد نرسیدن اکسیژن، 3.8 درصد سایر موارد بوده است.
*50 درصد متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوندرییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همچنین محل فوت 51.3 درصد از افراد در محل حادثه، 7.8 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 39.1 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.