مشاور ارشد وزیر علوم گفت : بخش صنعت و تکنولوژی هرروز نیازهای جدیدی پیدا می کند لذا ضرورت دارد بخش آموزش نیز برای پاسخگویی به این نیازها به صورت مستمر مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر جعفر توفیقی در نشست مشترک انجمن مهندسی شیمی ایران و روسای دانشکده های مهندسی شیمی کشور اظهار داشت:  در تمام کشورهای توسعه یافته دانشگاه¬ها برنامه ریزی های خودرا بر اساس نیاز بخش صنعت تعیین می کنند و تغییرات سرفصل های درسی متناسب با تغییرات تکنولوژی و صنعت است.

وی افزود: اگر امروز اولویت بخش نفت و گاز کشور استفاده بیشتر از منابع گازی به جای سایر منابع ، پرهیز از خام فروشی و تکیه بر توان داخلی است ، انجمن  مهندسی شیمی و دانشکده های مهندسی شیمی نیز این تحولات را رصد کرده و  در جهت این اولویت ها برنامه ریزی کنند.
دکتر توفیقی گفت :  هم اکنون در صنعت نفت و پتروشیمی کشور، تولید کاتالیست ها  به عنوان یک اولویت اعلام شده است پس باید آموزش دانشکده های مهندسی شیمی ما نیز در این راستا برنامه ریزی جدی کنند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به جهانی شدن علم و اقتصاد تاکید کرد: دانشگاههای ما باید نیروهایی تربیت کنند که در تراز جهانی باشند و بتوانند در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند .

وی افزود: آموزش در دانشگاهها باید مطابق با آخرین دستاوردهای علمی روز و استانداردهای جهانی باشد و متخصصان دانشگاهی بتوانند مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و محیط زیست را با دانش روز دنیا برطرف کنند.

دکتر توفیقی گفت : اگر افزایش کیفی آموزش عالی به عنوان یک هدف اعلام می شود ماباید سقف توانمندی و مهارتی را که در یک رشته خاص از فارغ التحصیلان انتظار داریم ، مشخص کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

استاد مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در دانشگاه های معتبر دنیا انتظارات از فارغ التحصیلان دانشگاهی در سه سطح آموزش، پژوهش و بینش دسته بندی می شود و نظام آموزشی وظیفه دارد در هرسه سطح مذکور دانشجویان را آماده پاسخگویی به نیاز های جامعه کند.
مشاور ارشد وزیر علوم، به روز بودن اعضای هیئت علمی را مهمترین محور ارتقای کیفیت آموزش عالی دانست و تاکید کرد: اعضای هیئت علمی باید در روش های آموزش و پژوهش از آخرین شیوه های مفید دنیا استفاده کنند.

وی افزود: اگر تاکید داریم دانشجویانی کارآفرین، نوآور و مسئولیت پذیر تربیت کنیم باید اعضای هیئت علمی خود این ویژگیها را داشته باشند و الگوی دانشجویان باشند.

دکتر توفیقی تاکید کرد: دانشگاه ها باید نیازهای جامعه را به صورت مرتب رصد کنند و برای شرایط روز جامعه فارغ التحصیل تربیت کنند زیرا فاصله بین دانش و تکنولوژی بسیار کم شده است و دانش امروز قطعا برای  سالهای آینده مفید نخواهد بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار