یزد/

ستاد بحران آب استان یزد تشکیل شد/بحران آب یزد در حد هشدار

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: به دلیل حاد بودن شرایط، بحران شدید کم آبی و تبعات ناشی از خشکسالی ، ستاد بحران آب در استان به ریاست استاندار تشکیل شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: به دلیل حاد بودن شرایط، بحران شدید کم آبی و تبعات ناشی از خشکسالی ، ستاد بحران آب در استان به ریاست استاندار تشکیل شده است

محمدحسین افزود: خیلی ها در استان باور ندارند، یزد با بحران کم آبی و خشکسالی 15ساله روبرو است .

وی از این دو چالش به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و اظهار داشت: آثار خشکسالی و بحران کم آبی به صورت تدریجی در ارکان زندگی آشکار می شود، در حالی که آثار ناشی از زلزله ،سیل و توفان آنی است .

مدیرکل بحران استان یزد ادامه داد: به دلیل بحران شدید کم آبی و تبعات ناشی از خشکسالی، حتی 200میلیمتر بارندگی مشکل یزد را حل نخواهد کرد .

وی یادآور شد: در حالی که تا چند سال قبل متوسط بارندگی سالانه استان، 110میلیمتر بود، این رقم در شش ماهه نخست سال آبی به 83 میلیمتر کاهش پیدا کرده است .

به گفته این مقام مسئول، متوسط بارندگی استان در یک دوره بلندمدت، 13درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 44درصد کاهش دارد و تغییری در میزان نیازها و توسعه هم ایجاد نشده است .

امامی ادامه داد: در این شرایط وضعیت استان حاد است و بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، تابستان امسال نسبت به سال های گذشته گرم تر خواهد بود .

وی با بیان اینکه تدابیری برای مدیریت بحران کم آبی در استان گرفته شده است، گفت: رسانه ها با فرهنگ سازی و ترغیب مردم به اتخاذ راههای کاهش مصرف آب، مسئولان استان را یاری کنند .

مدیرکل مدیریت بحران استان با تاکید بر این که تعدادی از دستگاه های استانی باور ندارند کم آبی و خشکسالی جدی است، از نمایندگان رسانه ها خواست، با کمک خرد جمعی و انعکاس راهکارهای مردمی در صرفه جویی آب ،با مدیریت بحران استان همکاری کنند تا با استفاده از آب موجود زندگی همانند تابستان های سال قبل ادامه داد.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر این ماده حیاتی را دانست ، گفت: تدابیری برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر یزد اندیشیده شده است و تعدادی از چاههای غیرقابل شرب در اختیار شهرداری گذاشته خواهد شد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان، حدود 30درصد آب مصرفی خانوارها مربوط به کولرهای آبی است و در صورت کاهش قیمت برق در فصل گرما، مردم به استفاده از کولرهای گازی رغبت پیدا خواهند کرد .

امامی با اشاره به اینکه پیشنهاداتی ارائه شد تا ردیف خاصی در بودجه برای صرفه جویی در نظر گیرد ،ادامه داد: بخشی از برنامه های صرفه جویی آب در استان شروع شده در حالی که روند استفاده از لوازم کاهنده آب در استان خیلی کند است.

وی راه های صرفه جوبی آب در استان را کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میزان ورودی سالانه آب به سفره های زیرزمینی استان 1200میلیون مترمکعب است در حالی که افزون بر 1500میلیون مترمکعب مصرف داریم و این یعنی حدود 370میلیون مترمکعب بیلان منفی آب استان.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: تابستان امسال به دلیل بحران کم آبی، مشکل کمبود این ماده حیاتی جدی است، زیرا حدود 60درصد از جمعیت یک میلیون و 37هزارنفری استان در شهرستان یزد زندگی می کنند .

وی با بیان اینکه برای رفع کمبود احتمالی آب بویژه در مرکز استان اقدام به جانمایی و حفاری تعدادی از چاه های آب شده است، اظهار کرد : با این حال برای حفظ بهداشت شهروندان با هماهنگی شبکه بهداشت و شرکت آب و فاضلاب استان یزد(آبفا)، چاه های آلوده از چرخه تولید خارج خواهد شد .

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به خسارت مستقیم 12هزار میلیارد ریالی ناشی از خشکسالی به استان تاکید کرد که میزان خسارت غیرمستقیم این پدیده بسیار زیاد است .

به گفته امامی با وجود خشکسالی های 15ساله استان، اعتبار خشکسالی چند سال قبل به میزان 58میلیارد ریال تاکنون تامین اعتبار نشده است .

وی با بیان لزوم توجه به بیمه محصولات کشاورزی در برابر خشکسالی ، میزان استقبال یزدی ها از این بیمه را اندک دانست و گفت: مشکل این حوزه وجود مقررات دست و پاگیر شرکت های بیمه است که انتظار مردم را برآورده نمی کند./ش

برچسب ها: بحران ، اب ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد ابوالفتحی
۱۱:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
اگر اب در یزد بحرانی است چرا فکری به حال هدر رفت اب به میزان 20لیتر در ثانیه طبق نامه 9004 اب منطقه ای یزد مورخه 22/3/89 بر نمیدارند. که بیش از 4سال است اب هدر میرود