کم لطفی "جرج سارتون" بلژیکی الاصل را که در کتاب "تاریخ علم" خود به دانشمندان اسلامی ایرانی روا کرده بود، با نگارش کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" جبران کردیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست رونمایی از کتاب 8جلدی " تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران"، امروز در غرفه‌ی نمایشگاهی انتشارات علمی و فرهنگی با حضور "علی اکبر ولایتی" رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و "زارعی نجف دری" دبیر کل اتحادیه‌ی جهانی ناشران اسلامی و مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 "علی اکبر ولایتی" رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و نویسنده‌ی کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" با اشاره به اینکه "تاریخ علم جرج سارتون" بلژیکی الاصل  با ترجمه‌ی "سعدی افشار" کمی به دانشمندان ایرانی اسلامی کم لطفی کرده افزود: قرار شد که این کم لطفی را به نحوی جبران کنیم.
 
به گفته‌ی "ولایتی" کتاب "تاریخ علم و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام" تاریخ همه‌ی علم و فرهنگ و تمدن نبوده و بیشتر بر علوم دقیقه و تجربی تاکید کرده‌است.

"ولایتی" ادامه داد: ما در این کتاب قریب به هزار و سیصد نفر از ریاضی‌دانان جهان اسلام را آوردیم و آثار آن‌ها را ذکر کردیم. 

رییس کمیته‌ی فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آثار پزشکان ایرانی همچون "زکریای رازی" و "ابن سینا" به 14هزار کتاب می‌رسد.
 
به گفته‌ی "ولایتی" که آثار "رازی" را همچون "الحاوی" و "المنصوری" نام برد، آثار "زکریای رازی" به تنهایی 180 عنوان است و ما در تعدد کتاب‌های پزشکی چیزی کم نداریم. 

"ولایتی" خاطرنشان کرد: یکی از محققان خارجی کتاب "قانون" "ابوعلی سینا" را کتاب مقدس پزشکی می‌داند و محقق دیگری نیز می‌گوید اگر عقل امروز را داشتم ، کتاب "قانون" را به عنوان پایه‌ی علم پزشکی در نظر می‌گرفتم. 

به گفته‌ی "ولایتی" : اگر وی می‌خواست تمامی کتاب‌های پزشکی اندیشمندان ایرانی را ذکر کند باید ده‌ها جلد کتاب می‌نوشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار