نماینده سوریه در سازمان ملل در سخنانی تاکید کرد برخی از کشورهای شورای امنیت در تجهیز تروریست ها به سلاح کشتار جمعی دست دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از تلویزیون سوریه:"بشار الجعفری" چهارشنبه شب در سخنانی با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای شورای امنیت در تجهیز تروریست ها به سلاح کشتار جمعی دست دارند گفت : برخی از کشورهای شورای امنیت در قبال فراخوان های سوریه برای احترام به قطعنامه 1540 سکوت کرده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای امنیت به دلیل اینکه برخی کشورها این شورا را منع می کنند ، تحرکی انجام نمی دهد افزود : سوریه کشورها را از تجهیز به مواد شیمیایی بر حذر می دارد.

نماینده سوریه در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اطلاعات موثقس و نوارهای صوتی دال بر دستیابی تروریست ها به مواد شیمیایی ارائه داده ام تاکید کرد : برخی از کشورهای شورای امنیت در تجهیز تروریست ها به سلاح کشتار جمعی دست دارند.

"بشار الجعفری" اشاره کرد : تلاش های به کار بسته شده در سطوح مختلف برخی نتایج مثبت را در پی داشته که به دشوار شدن راه هایی که گروه های تروریستی به سلاح کشتار جمعی و یا تجارت آن دست می یافتند ، منجر شده است.

نماینده سوریه گفت: هنوز خلأها و شکاف‌های بزرگی وجود دارد که گروههای تروریستی با سوء استفاده از آن می‌توانند به سلاح‌های کشتار جمعی دسترسی یابند. 

جعفری گفت: دمشق به طور مکرر شاهد استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی گروه‌‌های تروریستی علیه نظامیان و غیرنظامیان و با کمک دولت‌های عربی و منطقه‌ای و با همکاری برخی دستگاه های جاسوسی از سوی اعضای همین شورا بوده است.

وی به نامه‌نگاری رسمی و مکرر سوریه با دبیرکل سازمان ملل و رؤسای دوره ای شورای امنیت و همچنین کمیته اجرای قطعنامه 1540 اشاره کرد و گفت: این نامه‌ها که از سال 2012 تا آوریل سال 2014 ادامه داشته، اطلاعات کاملی درباره اقدام برخی از کشورها در کمک به گروه های تروریستی فعال در سوریه در دسترسی به سلاح‌های شیمیایی ارائه کرده است.

نماینده سوریه نمونه این همکاری‌های بین المللی علیه سوریه را ساخت و آزمایش سلاح شیمیایی در شهر غازی عنتاب ترکیه توسط گروه القاعده و همچنین تلاش تروریست‌ها برای وارد کردن مقدار زیادی گاز سارین از طریق خاک ترکیه برای به کارگیری در سوریه و متهم کردن دولت سوریه در این زمینه دانست.

بشار جعفری در ادامه گفت: بعضی از کشورهای عضو در این شورای امنیت گوش‌های خود را از شنیدن اعلام خطرها و فراخوان‌های مکرر ما برای احترام به قطعنامه 1540 کر و ناشنوا کرده‌اند و نسبت به قطعنامه 2118 و مفاد صریح آن که از همه کشورهای عضو می‌خواهد که از هرگونه کمک به گروه های تروریستی اجتناب کنند، خود را به نفهمی می‌زنند.

در این نشست هفت ساعته، مقامات سازمان ملل و اعضای شورای امنیت و نیز دیگر کشورها، دیدگاه خود را درباره این موضوع مهم امنیت بین المللی طرح کردند.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: در ده سال گذشته بیش از 30 هزار اقدام برای اجرای این قطعنامه گزارش شده است.

یان الیاسون،  افزود: اما این فقط بخشی از ماجراست و در سال‌های گذشته، شاهد اخبار نا‌امید کننده‌ای مانند حمله‌ی شیمیایی در سوریه‌ بوده ایم.

وی در عین حال گفت: طبق توافق‌ها و اقدامات صورت گرفته، بیش از 90 درصد مواد شیمیایی سوریه از این کشور خارج شده، در حالی که درگیری‌های این کشور کماکان ادامه دارد و بعضاً تشدید هم شده است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ابعاد منفی در اجرا نشدن قطعنامه‌ 1540 گفت: بیست کشور هنوز گزارش‌های خود در رابطه با اجرای اقدامات مرتبط با قطعنامه 1540 را به کمیته اجرای این قطعنامه تحویل نداده‌اند که عمدتا کشور‌هایی هستند که با مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدید مواجه اند.

الیاسون بدون ذکر نام این کشور‌ها از آنها خواست نخستین گزارش‌های خود را در دهمین سالگرد تصویب قطعنامه مذکور ارائه کنند.

وی همچنین گفت: برای اجرای مؤثرتر قطعنامه 1540، باید تعهد جهانی در این زمینه به وجود آید. 

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با حیاتی خواندن التزام به این قطعنامه، درباره اهمیت آن گفت: امروز تروریست‌ها گرایش دارند که همه کشورها را هدف قرار دهند، به ویژه کشورهایی که مرزها، تجارت، بندرها، و فرودگاه‌هایشان از کیفیت امنیتی کمتری برخوردار است و یا کمتر تحت مراقبت و نظارت قرار دارد.

"مارک لیال گرانت"، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست با اشاره به اینکه 17 کشور از کشورهایی که هنوز گزارش اول خود را ارائه نکرده‌اند، از آفریقا هستند، از این کشورهای خواست که هرچه زودتر و در اسرع وقت این کار را انجام دهند.

نماینده  چین در سازمان ملل نیز بر اهتمام کشورش درباره نابودی سلاح‌های اتمی و مشارکت در اجرای قطعنامه 1540 تأکید کرد.

"وانگ مین" بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع برای امنیت جهانی و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: برای نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز برای مبارزه با تروریست‌ها و افراطگرایان و دستیابی آنها به سلاح‌های کشتار جمعی باید تلاش کنیم.

وی در پایان، تلاش جامعه جهانی را برای تأثیر سازوکارهای فعلی و اتخاذ راهبردی‌های بیشتر برای نیل به امنیت جهانی خواستار شد. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این جلسه گفت: پانزده نهاد بین المللی و کشورهای حامی آنها اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر در این زمینه کشوری نیاز به کمک داشت، خود را برای یاری رسانی به آن کشور آماده کنند.

سامانتا پاور افزود: منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی کماکان یکی از اهداف برای جامعه مدنی است و قطعنامه 1540 مؤلفه و عاملی کلیدی برای طراحی امنیت جهانی است.

وی گفت: توقف گسترش سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی از عرصه‌هایی نیست که صرف ارائه گزارش‌های خوب، در آن عرص کافی باشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: نتایج بالقوه هرگونه قصور در عرصه منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، در هر زمان و مکانی می‌تواند فاجعه بار شود. 

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست با اشاره به کمک یک و نیم میلیون یورویی فرانسه از تلاش پاریس برای آغاز فعالیت‌هایی جهت تقویت محافظت از منابع رادیو اکتیو و مخصوصا ردایو اکتیو غنی شده خبر داد.

جرالد آراد افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نباید اجازه داد این منابع در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گیرد و به این ترتیب است که می‌توان از استفاده‌های احتمالی آنها از این مواد جلوگیری کرد.

نماینده فرانسه همچنین با محکوم کردن آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی، آن را نقض آشکار قطعنامه 1540 دانست و اعمال تحریم‌های بیشتر را برضد این کشور از سوی شورای امنیت خواستار شد.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز بر حمایت‌های اقتصادی و سیاسی این اتحادیه برای منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا همکاری جامعه جهانی را برای نیل به اهداف مورد نظر در این زمینه مهم می‌داند.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل با مخاطب قرار دادن اعضای شورا امنیت گفت: ما با بیان تعهد کامل، آمادگی خود را برای یاری رساندن مداوم اعلام می‌کنیم تا شورای امنیت بتواند در این زمینه روی اتحادیه اروپا حساب کند.

در این نشست همچنین بیانیه رسمی شورای امنیت از سوی رئیس کره‌ای شورا قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: شورای امنیت نسبت‌ به تهدیدات تروریسم مخصوصا نسبت به خطر فعالان غیردولتی در به دست آوردن، تقویت، جابجایی و یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژی و وسایل استفاده و شلیک این سلاح‌ها نگرانی شدیدی دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: شورای امنیت، با توجه به نیاز مبرم همه کشورها به اقدامات مؤثر بیشتر به منظور ممانعت از گسترش سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و یا بیولوژیکی و وسایل حمل آن‌ها، مجددا تأکید می‌کند که کشورها باید برای جلوگیری از دستیابی فعالان غیر دولتی به سلاح‌های کشتار جمعی تدابیر مؤثری بکار بندند و روش‌های بومی برای جلوگیری از گسترش آن ایجاد کنند.

شورای امنیت همچنین از کشورهایی که تاکنون نخستین گزارش‌ خود را ارائه نکرده‌اند خواست به طور منظم، اقدام انجام شده در این زمینه را به کمیته مربوطه گزارش کنند.

شورای امنیت از کشورهای عضو خواسته است: هرگونه نقض قطعنامه 1540، از جمله دستیابی فعالان غیردولتی به سلاح‌های شیمیایی و ابزارهای استفاده و شلیک آن‌ها را سریعا به این شورا گزارش کنند تا نسبت به این گزارش‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

در پایان این بیانیه به بیانیه اخیر اجلاس امنیت هسته‌ای در لاهه (مارس 2014) و سهم قابل توجه شورای امنیت در تقویت امنیت هسته‌ای، از جمله اقدامات صورت گرفته توسط کمیته اجرایی قطعنامه 1540 اشاره شده است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بشار ، جعفری ، سوریه ، شورا ، امنیت ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار