" باراک اوباما "رئیس جمهور آمریکا قصد دارد برخی از امتیازاتی را که روسیه در روابط تجاری با آمریکا از آن برخوردار است لغو کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، کاخ سفید چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد برخی از امتیازاتی را که روسیه در روابط تجاری با آمریکا از آن برخوردار است لغو کند. 

به گفته کاخ سفید به نظر می رسد این تصمیم نمادین ، به صورت مستقیم با اوضاع اوکراین ارتباط ندارد.  

اوباما در نامه ای به کنگره اعلام کرد قصد دارد روسیه را از فهرست کشورهایی که از نظام گمرکی ترجیحی ویژه کشورهای درحال توسعه در خصوص صادرات به آمریکا برخوردار هستند حذف کند.  

کاخ سفید این تصمیم را این گونه توجیه کرد که روسیه سال گذشته در رده بندی بانک جهانی به فهرست کشورهای «با درآمد بالا» انتقال یافته است.   

" جی کارنی " سخنگوی رسمی ریاست جمهوری آمریکا گفت :« روسیه از نظر اقتصادی به اندازه ای پیشرفته شده است که شایسته نیست با آن همانند کشورهای کمتر توسعه یافته رفتار کرد.»    

"کاتلین هایدن" سخنگوی رسمی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این اقدام و اوضاعی که در اوکراین وجود دارد با توجه به اینکه واشنگتن مسکو را به بی ثبات کردن این کشور متهم می کند ، گفت :« این مسائل به صورت مستقیم با هم ارتباط ندارند ، اقداماتی که روسیه در اوکراین انجام می دهد اگرچه به صورت مستقیم با این تصمیم رئیس جمهور ارتباط ندارد اما به نوعی با اتخاذ این تصمیم در این زمان مناسبت دارد.»    

به نظر می رسد این تصمیم تا حد زیادی یک تصمیم نمادین است زیرا بر اساس آمار دفتر نماینده ویژه تجارت خارجی ، این تصمیم تاثیر ناچیزی در صادرات روسیه به آمریکا خواهد داشت.   

روسیه در سال 2012 حدود 29 میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرد که تنها 544 میلیون دلار آن از این نظام ترجیحی استفاده کرده است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار