سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سفر رئیس جمهور روسیه به کریمه را تحریک‌کننده خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا؛ جنیفر ساکی در نشست خبری خود در وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر ولادیمیر پوتین ؛ رئیس جمهور روسیه؛ به منطقه کریمه گفت: دیدگاه ما این است که این سفر تحریک کننده و غیر ضروری است، کریمه به اوکراین تعلق دارد و البته ما گام های غیر قانونی و نامشروع روسیه در این خصوص را  نمی‌پذیریم. 

جنیفر ساکی تصریح کرد: وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده در لندن خواهد بود و در اجلاس یازده کشور در لندن شرکت خواهد کرد تا درباره بحران جاری در سوریه بحث و گفتگو کند. من اطمینان دارم که در حاشیه ی اجلاس لندن فرصتی برای بحث درباره بحران اوکراین  به وجود خواهد آمد.

جنیفر ساکی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تلفنی گفتگو کرد. وی همچنین با آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین تلفنی گفتگو کرد. وزیر امور خارجه آمریکا و نخست وزیر اوکراین درباره ی ادامه گام ها برای کاهش تنش در اوکراین صحبت کردند. آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین گزارشی از وضعیت امنیتی اوکراین در اختیار وزیر امور خارجه آمریکا قرار داد. جان کری همچنین در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره اوکراین و تلاش های  جاری برای همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا صحبت کرد. این دو مقام درباره ی سوریه و روند ازبین بردن تسلیحات شیمیایی این کشور و کارهای باقیمانده صحبت کردند. دیدگاه ما این است که درباره هر موضوع پیشنهادی، اوکراین باید حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ی کشته شدن بیست و یک نفر در ماریوپل گفت: ما خشونت ناشی از جدایی طلبان طرفدار روسیه را در ماریوپل محکوم می کنیم که باعث کشته شدن چندین نفر شده است. ما همچنان از گروههایی که با مسلح کردن خود و اشغال ساختمان های عمومی نظم عمومی  را بر هم زدند و قانون اوکراین را نقض  کردند، می خواهیم که سلاح های خود را زمین بگذارند. ما اوضاع اوکراین را به دقت زیر نظر داریم. ما از هر گامی که روسیه برای  از بین بردن تنش ، براساس تعهدات خود در ژنو،  بردارد استقبال می کنیم . ما در گذشته شاهد حرف های آنان بودیم اما اکنون منتظر اقدام هستیم . اگر قرار است این بحران خاتمه یابد ما نیازمند آن هستیم که حرف های آنها به عمل تبدیل شود. اگر آنها درباره ی گفته های خود جدی هستند باید به جدایی طلبان بگویند که تسلیحات خود را زمین بگذارند و افراد بازداشت شده را آزاد کنند، این درحالی است که ما تاکنون شاهد عمل کردن به این حرف ها نبوده ایم.

جنیفر ساکی درباره برگزاری همه‌پرسی دراوکراین گفت: همانطور که به روشنی اعلام کردیم ، همه پرسی ها براساس قانون اوکراین غیر قانونی هستند، ازدیدگاه ما برگزاری این همه پرسی ها برای ایجاد اختلافات  و بی نظمی بیشتر در اوکراین است. من نمی خواهم پیش بینی درباره ی این همه پرسی ها داشته باشم، اما به اعتقاد ما این همه پرسی ها نباید برگزار شوند و این همه پرسی ها مشروع نیستند، ما این همه پرسی ها را به رسمیت نخواهیم شناخت. تمرکز ما روی انتخابات بیست و پنجم ماه مه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار