در این گزارش با جایگاه امام جواد (ع) در میان دانشمندان بیش از هزار سال پیش و دانستنی‌های آن حضرت آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، حضرت محمدبن‌علی (ع) معروف به جواد و تقی روز دهم ربیع‌الاول سال 195 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

پدر بزرگوار ایشان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و مادر گرامی آن حضرت، حضرت سبیکه یا خیزران (ع) است.

امام رضا (ع) هنگام هشت سالگی امام محمدتقی (ع) به شهادت رسید، امام جواد (ع) در سال هشت سالگی پس از شهادت پدر بزرگوارشان در اواخر ماه صفر سال 203 هجری قمری به امامت رسید.
مأمون عباسی از محبوبیت و قدرت امام جواد (ع) در میان مردم به ویژه شیعیان هراسان بود به همین دلیل در ابتدای امامت ایشان دختر خود به نام ام‌الفضل را به عقد آن حضرت (ع) درآورد.
امام محمدتقی (ع) و ام‌الفضل صاحب فرزندی نشدند.

امام جواد (ع) از حضرت سمانه مشهور به ام‌ولد صاحب هشت فرزند، چهار پسر به نام‌های حضرت ابوالحسن امام علی‌النقی (هادی ع) و ابواحمد موسی مبرقع (ع)، ابواحمد حسین (ع)، ابوموسی عمران (ع)، چهار دختر به نام‌های فاطمه (س)، خدیجه (س)، ام‌الکلثوم (س)، حکیمه (س) شد.
مدت امامت حضرت محمدبن‌علی امام تقی (ع) 17 سال است.

* جوان‌ترین امام شیعیان (ع) در دوران امامت

امام جواد (ع) در سن هشت سالگی به امامت رسید و مدت امامت ایشان 17 سال است، خلفای زمان امام محمدتقی (ع)، مأمون عباسی معتصم و خلفای دیگر عباسی است.

پس از شهادت امام رضا (ع)، مأمون به بغداد رفت، او که از کمالات علمی و معنوی امام جواد (ع) آگاه بود، ایشان را از مدینه به بغداد دعوت کرد.

دولتمردان حکومت عباسی و اطرافیان مأمون از اقدام او ناراحت شدند.

مأمون عباسی پس از ورود امام محمدتقی (ع) و ازدواج آن حضرت (ع) با دخترش، اقدام به تشکیل جلسه بحث و گفتگو امام (ع) با دانشمندان بزرگ عصرشان کرد.

در این جلسه امام محمدتقی (ع) به پرسش‌های علمی پاسخ گفت و میزان دانش و هوش ایشان بر آنان آشکار شد.

پس از چندی امام (ع) به سفر حج رفت و از آنجا به مدینه بازگشت و تا پایان خلافت مأمون در شهر مدینه ساکن بود.

پس از مرگ مأمون در سال 220 هجری قمری امام جواد (ع) به دستور معتصم به بغداد رفت.

سرانجام امام محمدتقی (ع) در سن 25 سالگی در آخر ذیقعده سال 220 هجری قمری در عراق به دستور معتصم عباسی و به تحریک جعفر برادر ام‌الفضل به دست ام‌الفضل با انگورمسموم شد.

پیکر مبارک امام جواد (ع) در کنار جد بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) به خاک سپرده شد.

القاب، اسامی و کنیه امام محمدتقی (ع) شامل تقی، زکی، مرتضی، قانع، رضی، مختار، متوکل، منتقی، منتخب، عالم ربانی، هادی، نجیب،عالم، صادق، صابر، فاضل، قره‌العین‌المؤمنین و غیظ الملحدین، جواد، اعجوبه اهل بیت (ع)، نادره‌الدهر، بدیع‌الزمان، عیسی ثانی، ذوالکرمات، ابوجعفر ثانی، ابن‌الرضا، ابوعلی و ابوعبدالله است.

* ثبت157 نامه از امام جواد (ع) در مکتب شیعه

امام جواد (ع) به دلیل محدودیت از طرف خلفای عباسی و پراکنده بودن شیعیان در مناطق مختلف، از راه برگزیدن وکیل و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ می‌کرد.

آن حضرت (ع) کارگزارانی را به سراسر قلمرو حکومت خلیفه عباسی می‌فرستاد و با فعالیت گسترده آنان، از تجزیه نیروهای مؤمن و شیعیان جلوگیری می‌نمود.

کارگزاران امام در بسیاری از مناطق حکومت اسلامی از جمله اهواز، همدان، سیستان، ری، بصره، واسط، بغداد، کوفه و قم پخش شده و اهداف و آرمان‌های امام جواد (ع) را پیاده و از انحراف‌های فکری دوستداران اهل بیت (ع) جلوگیری کردند.

امام محمدتقی (ع) هواداران خود را به درون دستگاه حکومت عباسی فرستاد تا با نفوذ در حکومت عباسی، مناصب حساس را در دست بگیرند.

علی‌بن مهزیار اهوازی در شهر اهواز، ابراهیم‌بن‌محمد همدانی در شهر همدان، خیران‌الخادم از جمله کارگزاران مهم آن حضرت (ع) بودند.

شیعیان و دوستداران امام جواد (ع) به دلیل دسترسی نداشتن به ایشان به وسیله نامه‌نگاری با بیان مشکلات و مسایل خود با آن حضرت (ع)، ارتباط برقرار می‌کردند.

در حال حاضر حدود 157 نامه از امام محمدتقی (ع) شامل مسائل شرعی، احکام فقهی و ... به یادگار مانده است.

گفتنی است، امام محمدتقی (ع) در مدت 17 سال امامت خود کتاب‌های بسیاری را به یادگار گذاشت و فعالیت‌های بسیاری را در علوم و فنون مختلف، مناظره‌های علمی، ترویج احکام اسلام، تعلیم و ارشاد، پاسخ به مسائل بسیار را انجام داد./گزارش از زهره کلهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار