به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛دکتر اسماعیل ایدنی گفت: خوشبختانه با ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری، چشم انداز بسیار خوب و روشنی در این عرصه بوجود آمده است که در نهایت منجر به تامین، حفظ و ارتقای سلامت، افزایش امید به زندگی و همچنین عدالت در سلامت خواهد شد.

ایدنی افزود: با تلاشی که در تمام ارگان های نظام مخصوصا دولت و مجلس وجود داشته و دارد، زیرساخت های بسیار خوبی از نظر سیاست گذاری های کلان نظام سلامت تعریف شده است که ثمرات این تلاش و همکاری را امروزه با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور شاهد هستیم.

وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت که در وزارت بهداشت طراحی شده است، افزود: در این طرح که در فازهای متعددی اجرا خواهد شد، هدفگذاری شده است  بیمارانی که در بیمارستان ها و مراکز دولتی بستری می شوند، برای هزینه های درمانی خود بیشتر از 10 درصد تعرفه دولتی را پرداخت نخواهند کرد و از سوی وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت ایرانیان و دانشگاه های علوم پزشکی در تمام بیمارستان های دولتی کشور، پایش و نظارت بر اجرای صحیح این طرح انجام خواهد شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه هزینه تمام شده خدمات ارائه شده بسیار بالاتر از مبالغ فوق بوده و  وزارت بهداشت تعهد کرده است مابه التفاوت آن را به عنوان یارانه سلامت به مردم پرداخت کند، افزود: به بیمارستان ها و شبکه های بهداشت، این تضمین را می دهیم که هزینه سه ماهه اول این طرح تامین شده و در اختیار دانشگاه می باشد و این مراکز هیچ دغدغه ای برای تامین یارانه سلامت مردم نداشته باشند.

ایدنیدر خصوص ویژگی های این طرح خاطرنشان کرد: تا قبل از 15 اردیبهشت برای تهیه ملزومات پزشکی اعم از البسه، دارو و... بیمار به خارج از بیمارستان مراجعه می کرد ولی در طرح فوق کلیه این خدمات توسط بیمارستان تامین خواهد  شد و اگر خدمتی در بیمارستان وجود نداشت و نیاز به ارجاع بیمار به بیمارستانی دیگر وجود داشته باشد، بیمارستان مبدا کلیه هماهنگی های لازم را بدون دریافت هزینه انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر این مطلب که در طرح فوق زایمان طبیعی بصورت رایگان انجام خواهد شد، افزود: اگر بیماری هنگام مراجعه به بیمارستان فاقد هرگونه بیمه ای باشد، در محل توسط بیمارستان بیمه سلامت ایرانیان خواهد شد و در نهایت فقط 10 درصد تعرفه دولتی را پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به ارائه دو نوع خدمت سرپایی و بستری در بیمارستان ها، طرح تحول نظام سلامت شامل بیماران بستری خواهد بود و در گام های بعدی این طرح پیش بینی شده است که برای بیماران صعب العلاج مانند سرطان ها، دیالیزی ها و...  پوشش های بیشتری پرداخت شود که در ماه های آینده اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در حال حاضر منابع مالی این طرح تا 3 ماه آینده تامین است و بعد از این مدت با ارسال صورتحساب هزینه ها برای وزارت بهداشت منابع مالی دوره های بعدی تامین خواهد شد، همچنین قابل ذکر است که از سوی وزارت بهداشت منابع مالی سال اول این طرح تامین شده و دولت تعهد داده است که حتی در صورت کاهش میزان درآمدهای دولت، میزان تخصیص اعتبارات این طرح کمتر از 80 درصد نخواهد بود.

ایدنی در پایان اظهار داشت: مشکل ما بیشتر در تامین نیروی انسانی و آماده سازی زیرساخت های لازم در شهرستان ها و مناطق روستایی و محروم برای اجرای این طرح است./س