فعال آمریکایی غرب را متهم کرد که درباره سوریه ماشین تبلیغاتی علیه ایران و روسیه به راه انداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "اریک درایستر" بنیانگذار گروه ضدجنگ موسوم به "امپریالیسم را متوقف کنید" در گفتگو با این شبکه از نیویورک گفت: شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که شبه نظامیان در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده اند و نه اینکه حکومت سوریه از این تسلیحات استفاده کرده باشد. تحقیقات مختلف و متعددی در این خصوص وجود دارد که موید همین مسئله است. سازمان اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به ام آی -6 به این مسئله اشاره کرده است. یافته های دیگر تحقیقات علمی نیز موید همین مسئله است. بنابراین، تروریست‌های فعال در سوریه و حامیان غربی آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند. باید توجه داشت که ماشین تبلیغاتی غرب ، تبلیغات گسترده ای به راه انداخته است. در این تبلیغات گفته می‌شود سوریه به میدان نبرد ژئوپلیتیک ایران و روسیه علیه آمریکا و متحدانش در منطقه و در جهان تبدیل شده است. مسئله سوریه بسیار پیچیده تر از این است. آمریکا با اعمال فشارهایش مانع از مشارکت ایران در روند مذاکرات ژنو شد. مخالفان صلح دوست داخل سوریه نیز نتوانستند در روند ژنو مشارکتی داشته باشند. این درحالی است که مخالفان داخلی در سوریه از مدتها قبل خواهان دموکراسی بوده اند و درعین حال بر حل وفصل مسائل ازطریق مسالمت آمیز تاکید دارند. اما همین عناصر نیز به علت فشارهای آمریکا و گروه دست نشانده آن یعنی شورای ملی سوریه کنار گذاشته شدند. بنابراین می بینیم مسئله سوریه بسیار پیچیده و چندی بعدی است. ابعاد مختلفی درباره سوریه مطرح است که برخی از آنها با یکدیگر همپوشانی دارد. ایران و روسیه و آمریکا و کشورهای دیگر نیز منافع خودشان را دراین قضیه دارند و می خواهند به گونه ای که وجهه و آبرویشان حفظ شود راه حلی برای مسئله سوریه پیدا کنند و صلح در منطقه حاکم شود. همه آنها به دنبال صلح هستند.

وی در ادامه افزود: در کنار نقشی که روسیه درباره مسئله سوریه ایفا می‌کند باید به نقش چین نیز توجه داشت. چین در جلوگیری از تهاجم به سوریه نقش کلیدی ایفا کرد. چین مانع از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مجوز حمله آمریکا به سوریه بود. در این مورد که یکی از موارد نادر در جهان است، شاهد آن بودیم که جامعه جهانی علیه آمریکا و به اصطلاح متحدانش ازقبیل اسرائیل و عربستان سعودی و قطر موضع گرفتند و مانع حمله به سوریه شدند. نقش عربستان سعودی نیز در این قضیه بسیار مهم است. شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی چندی پیش سفری به روسیه داشت و تلاش کرد از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخاذی کند. اما حالا می بینیم که بندر بن سلطان از قدرت کنار گذاشته شده و عربستان سعودی در حال تغییر دادن سیاستهایش است. وضع سوریه به صورت قابل توجهی به نفع بشار اسد رئیس جمهور سوریه درحال تغییر است. جامعه بین المللی نباید فقط به گفته های دستگاههای اطلاعاتی غربی توجه کند بلکه باید به منابع مستقل توجه کند. جامعه بین المللی علاقه مند است واقعیتها و حقایق را بداند. باید شواهد و مدارک علمی ارائه شود. باید مستندات ارائه شود و نه سخنان مزخرف و بی پایه و اساسی که مطرح می شود.

وی گفت: دولت بشار اسد در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده است. اینکه گفته شود بشار اسد باید برود درواقع ترویج نگرش تغییر نظام در سوریه است. این خواسته غیرقانونی است. البته آمریکا و قدرتهای غربی از دیرباز بر این مسئله و این رویکرد تاکید داشته اند. این دولتهای غربی در لیبی و کشورهای دیگر این سناریو را پیاده کرده اند. چطور ممکن است فردی بگوید حامی دموکراسی است اما درعین حال بگوید دموکراسی در منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا امکان پذیر نیست. این نگرش ، نگرش عریان امپریالیستی است که وقیحانه است. کسانی که این نگرش را ترویج می کنند امپریالیسم هستند. اگر بشار اسد از مسند قدرت کنار برود، خلاء قدرت در این کشور بوجود خواهد آمد و بی تردید بدترین عناصر در منطقه و جهان یعنی افراطیون وهابی و عناصر القاعده و دیگر گروههای ابله جایگزین حکومت بشار اسد خواهند شد. این گروهها به لطف اقدامات ترکیه و دیگر قدرتهای وابسته به آمریکا وارد سوریه شده اند. هر سناریویی که تصور کنیم بازهم باید بدانیم که اگر بشار اسد از قدرت کنار برود نه تنها برای سوریه و سوریهای متحمل رنج و فاجعه عظیم ، بلکه برای کل منطقه فاجعه بار خواهد بود. قطر و عربستان سعودی که دو حامی اصلی تروریستها در داخل سوریه هستند به شدت نگران فعالیتهای شبکه تروریستی خود هستند که نه تنها در داخل سوریه بلکه در دیگر کشورها چه اقداماتی صورت خواهند داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار