مراسم "صادق تیرافکن"؛ هنرمند عکاس با حضور هنرمندان، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران روز جمعه 19 اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ "مجید ملانوروزی"، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وسرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: صادق تیرافکن از قالب های کلاسیک به فضاها وخوانش های معاصر دست پیدا کرد واین را می توان در آثارش ودر کلاژها وچیدمان های او دید.
 
ملا نوروزی ادامه داد: تیرافکن از بنیانگذاران هنر نو وچیدمانی در ایران است وتاثیرات مهمی در هنر معاصر ایران دارد. حضور او در بسیاری از جایگاه های هنری بین المللی سبب شد آثارش در جهان معاصر به جایگاه مهمی برسد.
 
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی گفت: صادق تیرافکن از ما به زندگی نزدیک تر است چون مرگ آگاه بود، همیشه مرگ را در کنار زندگی می دید واز سوی دیگر به خاطر نامیرایی در آثاری که بنیاد گذاشت.
 
ملانوروزی افزود: تیرافکن در گذشته نماند اما گذشته را هم نفی نکرد وبا خوانش معاصر از عناصر سنتی مانند تخت جمشید، عاشورا ، سقاخانه و... آثاری نو ارائه کرد.
 
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم در زمان حیات هنرمندان برنامه هایی مناسب را برای بزرگداشت آنها داشته باشیم.
 
حمیدسوری؛ پژوهشگر ومدرس هنر نیز در این مراسم گفت: راهی را که صادق تیرافکن گشود وتاثیری که برنسلی گذاشت در تاریخ هنر ایران ماندگار خواهد شد. اگر کسانی بر آثار تیرافکن نقد دارند، نقد علمی ومستدل ارائه کنند تا پاسخ آن را هم بشنوند.
 
سوری با بررسی آثار تیرافکن گفت: آثار صادق تیرافکن را می توان از سه منظر فرا رفتن از محدوده کلاسیک وسنتی عکاسی، زیبایی شناسی وموضوع آثار بررسی کرد واز هر سه منظر تیرافکن کاری متمایز ومتفاوت کرد.
 
سوری افزاد: هویت از موضوعات آثار تیرافکن است. هویت به عنوان مساله مهم جهان معاصر است وتیرافکن به پیچیدگی های هویت وتاریخ، هویت وآثار باستانی، هویت وجنسیت، هویت وفضاهای شهری می پردازند.
 
این پژوهشگر ومدرس هنر گفت: ساده انگارانه است که عناصر سنتی در آثار تیرافکن را ستایش سنت تلقی کنیم، او سنت را نه به طور محض ستایش می کند ونه به صورت محض نفی می کند.
 
در این مراسم پیام انجمن عکاسان ایران به مناسب گرامیداشت صادق تیرافکن نیز قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است: شهامت اطلاق واژه هنرمند به خود" چیزی که تیرافکن آن را بکار می برد" فی نفسه هنرمندانه است. صادق تیرافکن خود را صرفا نه عکاس بلکه عکاسی را از جمله ابزارهای ارائه و تثبیت خلاقیت های ذهنی هنرمندانه خود می دانست.سبک او در ارائه آثارش چیدمانی بوده است واین اتفاق دشوار زمانی رخ داده که دسترسی به تکنیک های دیجیتالی وجود نداشته وهمین موضوع باعث برجسته شدن کارهای نگاتیوی او در این سبک می شود.
 
در ادامه این پیام آمده است: تیرافکن از دیدگاه انجمن عکاسان ایران، عکاس بوده است وپرداختن به او و ماندگاری هایش می تواند در فرصتی مناسب ودر تناسب با کالبد ساختاری واهداف انجمن جایگاه داشته باشد.
 
محسن کریمی راهجردی؛ دارای مدرک دکترای زبانشناسی واز دوستان نوجوانی صادق تیرافکن نیز در این مراسم سخنانی را بیان کرد در این مراسم دو کلیپ درباره زنده یاد صادق تیرافکن پخش شد.
 
همچنین تعداد از آثار صادق تیرافکن نیز همزمان با این مراسم در فضای رمپ موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار