محوطه تاریخی و باستانی شهریری در مشگین‌شهر در حال تخریب تدریجی است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ این محوطه باستانی که 400 هکتار فضا را در منطقه مشگین‌شهر شامل می‌شود سال‌هاست که مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفته و در این منطقه آثاری از زندگی بشر در ادوار مختلف مورد شناسایی و توجه قرار گرفته و تلاش‌ها بر این است تا براساس یافته‌های تاریخی از این منطقه زندگی انسان در طول تاریخ بیش از گذشته مورد کنکاش قرار گیرد .

این محوطه تاریخی که در سال 1978 توسط گروه کاوش دانشگاه منچستر انگلیس و
به همت دکتر برتی مورد شناسایی و توجه قرار گرفته تاکنون در فاصله سال‌های 80 تا 84 مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته و سه فصل کاوش در این منطقه انجام شده و براساس این کاوش‌ها زندگی بشر و برخی از علائم حیات بشری به شش هزار سال قبل از میلاد مورد دقت و توجه قرار گرفته است.

 
این منطقه تاریخی که در بخشی از آن بر اثر مطالعات انجام شده برنامه‌ها و فعالیت‌های اخترشناسی و نجوم به اثبات رسیده قابل توجه است به طوریکه در حال حاضر از 300 سنگ افراشته این منطقه بیش از 90 درصد آنها در حال تخریب تدریجی است که اگر مسئولان و متولیان این حوزه فکری به حال صیانت و محافظت از این محوطه باستانی و تاریخی نکنند، ممکن است با مرگ تدریجی روبه‌رو شود.

 
اغلب گردشگران و علاقمندان به حوزه باستان‌شناسی وقتی که به محوطه باستانی شهریری وارد می‌شوند با حجمی از آثار و ابنیه‌های تاریخی روبه‌رو هستند که در نوع خود برای آنها این محوطه تاریخی و باستان‌شناسی بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

محوطه باستانی و تاریخی شهریری که در 25 کیلومتری شرق مشگین‌شهر و روستای
پیرازمیان قرار دارد از جمله آثار و ابنیه‌های تاریخی فاخر اردبیل است که اگر ابعاد تاریخی و باستانی آن مورد توجه قرار گیرد، کاوش‌های متعدد ادامه پیدا کرده و مطالعات تاریخی انجام شود بخش عظیمی از تاریخ این منطقه معلوم و مشخص شده و یک حرکت ماندگار به وجود می‌آید/س

 
برچسب ها: باستانی ، تاریخی ، محوطه ، تخریب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.