مشاور مدير عامل و سخنگوي صنايع شير ايران با بیان اینکه 60 نوع فرآورده پودری در کارخانه‌های صنایع شیر ایران تولید می‌شود، گفت: این فرآورده‌های پودری دارای مصارف انسانی، دامی و صنعتی هستند‌.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، چمنی در حاشیه بهره برداری از خط تولید محصولات پودری صنایع شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی در تبریز در گفتگو با خبرنگاران مزیت‌های کارخانه‌های فرآورده‌های پودری را بسیار قابل توجه در تمام عرصه‌ ها دانست و اظهار کرد: در مواقعی از سال تولید شیر در کشور و مصرف آن دچار تناقض می‌شوند می‌تواند جایگزین خوبی برای جلوگیری از هدر رفت شیر تولیدی شود مانند مواقعی از سال از جمله اوایل بهار و یا فصول گرم که مصرف شیر و لبنیات در کشور کاهش می‌یابد می‌تواند در ذخیره‌سازی و هدر رفتن شیر تولید دامداران مفید واقع شود.

وی تبدیل آب پنیر به پودر آب پنیر را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این ماده لبنی با وجود دارا بودن 40 درصد ارزش غذایی شیر در کشور ما دورریز صنایع لبنیاتی محسوب می‌شود که بیشترین آلایندگی را به محیط زیست وارد می‌کند اما با تبدیل آن به پودر آب پنیر نه تنها مشکل زیست محیطی حل می‌شود بلکه این ضایعات لبنیاتی به ماده با ارزش غذایی فوق‌العاده بالا تبدیل می‌شود.

چمنی در عین حال اختصاص 40 درصد ارز‌آوری محصولات پودری به خود در بخش لبنیاتی را خاطرنشان کرد و گفت: در بحث صادرات مواد لبنیاتی صرفاً مقاصد نزدیک و کشورهای همجوار به دلیل تاریخ محدود این محصولات مطرح است اما وقتی به مواد پودری تبدیل شود اقصی نقاط جهان متقاضی آن هستند به طوری که 40 درصد ارز‌آوری صادرات محصولات لبنیاتی به محصولات پودری اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده با درصدهای بالایی افزایش یابد. این فعال صنایع لبنی کشور اظهار کرد: صنایع شیر ایران در حال حاضر محصولات پودری را به کشورهایی اروپایی و خاور دور صادر می‌کند و حتی محصولات این گروه لبنیاتی توسط بسیاری از کشورها پیش خرید می‌شود اما با این حال تامین نیاز داخلی در اولویت کاری صنایع شیر ایران است.

وی با اشاره به افتتاح رسمی خط تولید شیر خشک صنعتی و فرآورده‌های پودری در کارخانه شیر پگاه تبریز گفت: این کارخانه به عنوان هفتمین کارخانه تولید فرآورده‌های پودری کشور بعد از چند ماه تولید آزمایشی ، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی وارد فاز تولید رسمی ‌شد.

چمنی گفت: مصرف شیر خشک صنعتی بیشتر در صنایع شیرینی، سوسیس، کالباس و ... است و‌ با توجه به استقرار حجم بالایی از صنایع تولید کشور در این حوزه در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی این خط تولید در شیر پگاه آذربایجان‌شرقی با مزیت‌های استان همخوانی دارد .
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: افتتاح ، تولید ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.