استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر افزایش سطح روابط اقتصادی و فرهنگی این استان با آلمان، اظهار داشت: نباید به بهانه موضوعاتی مثل مساله هسته‌ای فرصت را از دست بدهیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، جبارزاده در دیدار با سفیر آلمان در تهران، با اشاره به این که سطح کنونی روابط تجاری ایران و آلمان، دو میلیارد دلار است، افزود: استان آذربایجان شرقی به تنهایی قادر است به همین میزان مبادلات تجاری با آلمان داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه دیرینه روابط تبریز و آلمان و اقامت بسیاری از خانوادههای آذربایجانی در آلمان، خاطرنشان کرد: تجار تبریزی در گذشته عمدتا شرکای آلمانی داشتند و پایه بسیاری از صنایع سنگین استان مانند شرکت ایدم نیز آلمانی بود، اما در حال حاضر سطح روابط دوجانبه کاهش یافته است.

جبارزاده با بیان این که علاقمندیم فعالیتها و روابط گذشته خود را با آلمان را احیا کنیم، افزود: تبریز به عنوان یک شهر صنعتی میتواند روابط خود را با آلمان مجددا برقرار کند و در زمینه تامین مواد اولیه صنعت، قطعا اولویت تجار ما با آلمان خواهد بود.

وی با اشاره به سیاست دولت دکتر روحانی در زمینه توسعه روابط با تمام کشورها، خاطرنشان کرد: با توجه به این رویکرد، زمینه توسعه مناسبات دوجانبه بیش از گذشته وجود دارد و آذربایجان شرقی علاقمند است در زمینههای مختلف به ویژه در بخش صنعت با آلمان همکاری مشترک داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین فعال شدن میز آلمان در اتاق بازرگانی تبریز به منظور افزایش روابط تجار و بخش خصوصی دو طرف و تسهیل رفت و آمد اتباع دو کشور را مورد تاکید قرار داد و از علاقمندی این استان برای اجرای پروژههای مشترک سرمایهگذاری با آلمان در منطقه آزاد ارس خبر داد.

وی با اشاره به همکاریهای آذربایجان شرقی و آلمان در زمینههای مختلفی همچون پزشکی و تجهیزات بیمارستانی، علمی و دانشگاهی، صادرات فرش و صنایع دستی و میوه و خشکبار، گفت: زمینههای همکاری بین دو طرف فراوان است که باید برای استفاده از آنها و توسعه روابط، یک برنامه مشترک و نقشه عملیاتی و زمانبندی شده طراحی شود.

جبارزاده در ادامه با بیان این که نباید توسعه روابط را به بهانه موضوعاتی مانند مساله هستهای متوقف کرد، افزود: مساله هستهای و مسایل کلان دیگر به مرور حل خواهد شد، اما معتقدیم که نباید زمان را از دست داد، چرا که تا به امروز هم هیچ فعالیت غیرمتعارفی در موضوع هستهای در ایران دیده نشده و علاوه بر این ما مسلمانیم و به جز کاربرد انساندوستانه اجازه استفاده دیگری از انرژی هستهای نداریم.

وی با بیان این که زمان به سرعت میگذرد و اگر فرصتها را از دست بدهیم جبران آن سخت خواهد بود، افزود: ملت ایران به توسعه روابط با کشورهای مختلف علاقه دارد، اما هرگز منتظر هیچ کشوری نبوده و از رشد و پیشرفت و تامین نیازهای خود نیز بازنمیایستد.

جبارزاده تصریح کرد: محدودیتها موجب شکوفایی استعدادهای ملت ایران شده و مردم ما همچون گذشته با نگاه داخلی کارهای خود را پیش میبرد.

سفیر آلمان در تهران هم در این دیدار با اشاره به علاقمندی کشورش برای توسعه روابط با شهرها و استانهای مهم ایران، خاطرنشان کرد: آذربایجان به دلیل این که منطقهای معروف به پرتلاش بودن است همواره برای آلمانیها جذاب بوده است.

میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ در ادامه رویکرد دولت دکتر روحانی به توسعه سرمایهگذاری و تجارت را فرصتی دوباره برای گسترش روابط ایران و آلمان دانست و با بیان این که علاقمندی افکار عمومی آلمان به ایران به ویژه در یک سال گذشته افزایش یافته، گفت: ایران در نمایشگاه گردشگری برلین که اخیرا برگزار شد حضور فعالی داشت و گردشگران آلمانی تمام بلیطهای تورهای گردشگری به ایران را خریداری کردند.

وی با بیان این که توسعه گردشگری و روابط فرهنگی تاثیر بسزایی در گسترش روابط دوجانبه دارد، افزود: به همین خاطر آلمان در کنار بحثهای اقتصادی، بحث فرهنگی را نیز دنبال میکند و ما علاقمندیم در زمینههایی همچون تبادل دانشجو، آموزش زبان و مدیریت شهری با آذربایجان شرقی همکاری کنیم.

سفیر آلمان در ادامه کاهش سطح روابط ایران و آلمان را با مساله هستهای مرتبط دانست و گفت: دو کشور زمینههای همکاری فراوانی دارند، اما به دلیل مسایل سیاسی در این زمینه کمتحرکی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت ایران بارها اعلام کرده که قصد این کشور از فعالیتهای هستهای، صلحآمیز است و ما نیز از این تصمیم ایران حمایت میکنیم، اما شرکتها شرایط را دنبال میکنند و منتظر نتیجه این موضوع هستند.

بارون فون اونگرن افزود: شرکتهای آلمانی در صورت حل مساله هستهای تمایل زیادی به حضور در بازار ایران دارند و امیدواریم با حل این مساله در ماههای آینده، گشایشهای بزرگی در زمینه توسعه روابط ایجاد شود.
 
 
انتهای پیام/ز
برچسب ها: توسعه ، روابط ، مساله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.