اعتکاف یکی از مسایل ارزشمند و مستحب موکد در مکتب اسلام است و همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که اعتکاف یک عبادت پرفیض است.


گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛  آیت الله شیخ‌زاده چنداولی افزود: اگرچه مراسم عبادی اعتکاف را در هر زمان می توان انجام داد؛ اما عموما معتکفین در بین اهل تشیع از ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب را به این اعمال می پردازند و علتش نیز این است که معتکفین در این مدت می خواهند اعمال ام داود را نیز انجام دهند.
به گفته شیخ‌زاده اعمال ام داود یک عبادت پربرکت است که برای برآورده شدن حاجات خیلی مؤثر است که حتی برای نجات از مرگ بد و از دست ظالم روی آن تاکید شده است.
آقای شیخ زاده گفت که این عمل در بعد از ظهر روز پانزدهم رجب انجام می گیرد و شرط اعمال ام داود نیز این است که از سیزدهم تا پانزدهم را معتکفین روزه بگیرند و بعد اعمال ام داود را انجام دهند.
او در توضیح مطلب بالا گفت که داود ابن الحسن از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) است که در زمان منصور دوانیقی اسیر شد و در نتیجه حکم اعدام وی صادر گردید. در همین هنگام مادرش خدمت امام صادق(ع) رسید و حضرت به ام داود گفت: من به تو عملی را یاد می دهم که برای نجات داود خیلی مؤثر است.
حضرت امام صادق(ع) به ام داود گفت: روز ۱۳ تا ۱۵ رجب را روزه بگیر و بعد از ظهر روز پانزدهم پس از غسل این اعمال معین را انجام بده. ام داود نیز دستورات امام را عملی کرد و پس از دو روز داود به خانه برگشت.
شیخ‌زاده در ادامه سخنان خود به چگونگی اعمال اعتکاف پرداخت و گفت که اقل اعتکاف ۳ روز است که در روز اول و دوم روزه گرفتن مستحب است و روز سوم واجب می شود.
به گفته او، اعتکاف در حقیقت باید در مسجدالحرام یا مسجدالنبی و یا مسجد کوفه برگزار شود؛ اما در مساجد جامع دیگر نیز انجام می گیرد و هیچ اشکالی ندارد.
شیخ‌زاده گفت که فرهنگ اعتکاف در جمهوری اسلامی ایران بیشتر مورد توجه مردم است؛ زیرا در سال جاری اعلام کرده اند که تنها در شهر قم ایران ۱۹ هزار نفر زن و مرد عمل اعتکاف را انجام می دهند.
به گفته او در جمهوری اسلامی ایران مراسم اعتکاف از سوی دولت و بیت رهبری و سایر مراجع تقلید ترویج و حمایت می شود و مهم‌تر از همه اینکه مراسم اعتکاف برای دانشجویان و قشر جوان به صورت ویژه برنامه‌ریزی می شود و آنان را تشویق می کنند؛ تا این اعمال را انجام دهند.
اما او گفت که در افغانستان اولین جرقه اعتکاف در مسجد جعفریه چنداول زده شد که امروز خوشبختانه خیلی توسعه پیدا کرده است.
به گفته او در مسجد جعفریه با اینکه از مردم برای سحری و افطاری پول می گیرند؛ در عین حال برای ثبت نام کنندگان جایی باقی نمانده است. این به آن معناست که فرهنگ اعتکاف در افغانستان اندک اندک گسترده تر می شود.
شیخ‌زاده گفت:«متا سفانه تا هنوز به مردم گفته نشده است که عمل اعتکاف چقدر ارزشمند است؛ در حالی که در روایات آمده است کسی که عمل اعتکاف را انجام می دهد خداوند تمام گناهان او را می بخشد.»
او گفت که هرچه انسان به خدا نزدیکتر باشد مشکلات زندگی اش بیشتر حل می شود و دوری از خدا سبب خیلی از گرفتاری ها می شود؛ بنابراین ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهترین فرصت برای تقرب به خداوند است.
به گفته شیخ‌زاده برخی خیلی نسبت به دنیا حریص هستند و گمان می کنند که با داشتن ثروت تمام گرفتاری های شان حل می شود، در صورتی که چنین نیست؛ بلکه آرامش تنها در سایه عنایت خداوند است.
گفتنی است؛ اعتکاف یکی از چیزهایی است که قدرت تقرب به خداوند را به انسان عنایت می کند؛ بنابراین چقدر زیباست که جوانان اعم از پسر و دختر این عمل ارزشمند را انجام دهند.
شکی نیست که اگر انسان درست و باصفا به سوی خدا حرکت کند قطعا خدا مشکلاتش را حل می کند؛ زیرا هر گرفتاری‌ای که برای انسان پیدا می شود به دلیل دوری از خداست.
در روایت آمده است هر که از یاد خدا فاصله بگیرد در دنیا زندگی اش سخت می شود؛ یعنی آرامش خود را از دست می دهد و در روز قیامت نیز کور وارد محشر می شود.

گفتنی است که امسال قرار است مراسم اعتکاف در مسجد جعفریه چنداول، مسجد اهلبیت، مسجد جامع خاتم النبیین، مسجد جامع قلعه موسی و مساجد دیگر در غرب کابل برگزار شود. علاوه بر این در ولایت های افغانستان مانند قندوز، هرات، قندهار و سایر و لایات کشور نیز این مراسم برگزار می شود.
/انتهای پیام

خبرگزاری صدای افغان(آوا)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.