در جشن هنر و فرهنگ انقلاب بیان شد:

عبدی: جریان ها و دستگاه های فرهنگی وظیفه ی خود را انجام نمی دهند / چرخنده: شاید دیگر تصویر مرا در سینما نبینید

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت:جریان ها و دستگاه های فرهنگی درون کشور که بودجه ای در اختیارشان است، در شرایط حاضر به صورت شایسته و درخور توجه وظیفه خود را انجام نمی دهند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در سالن شهید چمران دانشگاه تهران، جشن هنر و فرهنگ انقلاب بعد از ظهر روز دوشنبه با حضور الهام چرخنده، فرج ا... سلحشور، جمال شورجه، جهانگیر الماسی، ضیادالدین دری، انسیه شاه حسینی و جمعی از دانشجویان و هنرمندان برگزار شد.



در ابتدای برنامه علی عبدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب اشاره ی ویژه ای داشتند به جبهه فرهنگی مومن و خودجوش در سراسر کشور که فعالیت های فرهنگی را هدایت کنند.

وی ادامه داد: جریان های فرهنگی و دستگاه های فرهنگی درون کشور که بودجه ای در اختیارشان است، در شرایط حاضر به صورتی که شایسته و درخور توجه باشد، وظیفه ی خود را انجام نمی دهند. ما در دانشگاه تهران تلاش کردیم که عناصر فرهنگی و دانشجویان این جبهه ی فرهنگی مومنی که مد نظر مقام معظم رهبری است را از داخل دانشگاه و به تبع آن در سراسر کشور تقویت کنیم.

عبدی افزود: امیدوارم این برنامه بتواند بابی را باز کند که در راستای فعالیت های فرهنگی که خلا آن در کشور وجود دارد، گام های محکم تر برداشته شود.

محمدرضا سرشار در ادامه مراسم گفت: ما باید منادی وحدت باشیم و کسانی که اشتباه کردند را جلب کنیم و به آنها فرصت دهیم که خودشان را در جمع پیروان راستین رهبر انقلاب جا بدهند و خود را بیرون از آن نبینند.

وی ادامه داد: امام(ره) در یک جمله ی تاریخی فرمودند: "هنر دمیدن روح تعهد در انسان ها است." اولین ملاک تبیین هنرمندان متعهد باید همین باشد که هنرمندان با گفتار و آثارشان چقدر توانستند به جامعه ای اسلامی و بشری کمک کنند و روحی تعالی را در آن ها بدمند.

سرشار افزود: هنر در معنی درستش یک مهارت آموختنی است. آن چیزی که هنر متعهد را از غیر متعهد متمایز می کند این است که این هنر در انسان میل به بهتر شدن را برانگیزد و به تعبیری آن ها را به یاد اصل خودشان بیاندازد در واقع ما برای این هنر ارزش قائل هستیم.

وی تصریح کرد: خدا را شکر می کنم که در این دوران هنری که کار کردم حتی یک لحظه از مسیر رهبر انقلاب و امام(ره) دور نبودم و این برای من افتخار است چیزی که برای هنرمندان باقی می ماند همین است.

در ادامه مراسم الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون گفت: خوشحالم که به مناسبت سیزدهم رجب تولد حضرت علی (ع) در پیشگاه شما دانشجویان، استادان و هنرمندان هستم.

وی افزود: بعد از همین ویدیویی که پخش شد، اتفاق عجیبی افتاد. این اولین بار است که من در خانه فرهنگی خودم صحبت می کنم. لحظه ای فرا رسیده که خیلی حرف ها را بگویم. بعد از پخش این ویدیو بود که از شبکه های مختلف منافقین صدای آمریکا و مخالفین و خیلی جاهای دیگر و دوستانم که در عرصه ی سینما به من لطف داشتند با پیامک هایشان مرا متوجه ساختند که چقدر از کلام من ناراحت هستند.

این بازیگر فزود: پرده ی نقره ای سینما و پنجره ی تلویزیون آنقدر قدرتمند است که کلام من را بگیرد و شما آنقدر فیلتر ذهنی تان پاک است که مطمئنا صداقت کلام من را دریافت می کنید.

وی با اشاره به این نکته که من بختیاری هستم، و همه ی ایران سرا و وطن من است گفت:  بعد از این جریان، وقتی که از تلویزیون های مختلف به من شروع به فحاشی، تهدید و تهمت زدن کردند. آنها به دور از خاک وطنم، مردم و رهبرم، مرده باد و زده باد سر دادند؛ این ماجرا طولانی شد و به صفحات اجتماعی همچون فیسبوک رسید. البته من در فیسبوک صفحه ای ندارم، اما در اینستاگرام مطلبی را نوشتم.

این بازیگر ادامه داد: شب تولد پسرم شایان 6 اردیبهشت ماه شیشه ماشین من را شکستند و آنجا گفتم یا علی، میفهمم که غربت شیعه چقدر سخت است.

وی بیان کرد: با لباس سنتی ایرانی و با پرچم ایران که به زبان انگلیسی روی آن نوشتم همه ی جانم امیرالمومنین، رهبرم، خاکم، تمام مسلمین است، عکس گرفتم، با این نوشته من حال آنها بدتر شد.

چرخنده افزود: من کسی نیستم که بخواهم کار خاصی را انجام دهم اما این کشور برای هیچ حزب و دسته و رنگ خاصی نیست. وطنم بوی ایمان، عشق، صبر و آرامش می دهد و سال در  عرصه ملی  در رشته ی والیبال توپ زدم  و با افتخار قاری قرآن در مهدیه تهران بودم و سال ها در بسیج مساجد نقاشی را تدریس میکردم . سال 79 با اثر کیومرث پوراحمد وارد سینما شدم، اما شاید دیگر تصویر من را نبینید چون به من پیغام دادند که خانم چرخنده، سینمای ما جای چنین زنانی نیست و این علامت سوال برای من بود که فضای فرهنگی در سینما ما جای چگونه زن هایی است.

چرخنده اظهار داشت: من به تمام سنت ها احترام می گذارم اما در کشور ما اتفاقی افتاده که ارزش ها به ضد ارزشها تبدیل شده. همه باید کمک کنیم و بخش فرهنگی ما  نیاز به یک معادله فرهنگی دارد.

وی ضمن اشاره به این نکته که سنمای ما جای پاکی و ایمان است، خاطرنشان کرد: تولد امیر المومنین(ع) را به حضرت آقا رهبر عظیم الشان کشورم تبریک می گویم امیدوارم که سایه ی ایشان مستدام باشد و روز پدر بر شما مبارک.


الماسی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که ما نباید گرفتار بعد شخصیت فرد بشویم، گفت: لحظه ای که انتخاب می کنیم و نه می گوییم و یا در مقابل نه، آری می گوییم، این تعیین کننده است که ما چه کسی هستیم. 

وی بیان کرد: دانشگاه محل پاک و شریفی است، ما انقلاب کردیم و به سیستم نه گفتیم.

این بازیگر افزود: الهام چرخنده با آگاهی بلد است که هوشمندی خود را به کار گیرد و در هنر نیز خیلی تیز بین است. پایندی و وفاداری به اصول سخت است و چرخنده با انتخابش راه خود را عریان کرد و شاید خیلی ها از این رفتار او خوششان نیاید.

وی ادامه داد: الهام چرخنده با انتخابی که کرد، به وسط میدان آمد. نگاه دینی از انسان میخواهد که حرف خودش را روشن بگوید. وقتی که من ادعای تدین میکنم، دیگر نمیتوانم درخیابان با اسم تدین جلو بیایم.

این بازیگر گفت: سینمای ما گرفتار این بحران شده، عده ای فکر می کنند که سینما بستر سرگرمی و پول است. اگر کاستی در سینمای ما وجود دارد، به دلیل معنا و مفاهیم است، باید تعریف کرد که جایگاه ما در سینما چیست و چرا مردم باید فیلم ببینند.

در ادامه جشن هنر و فرهنگ انقلاب، ضیا الدین دری کارگردان بیان کرد: جهان معاصر شرایط بسیار پیچیده ای دارد و ما باید در انتظار پیچیدگی های بیشتری باشیم و ما بیشتر راهمان را رفته ایم و این شما هستید که در دهه های آینده باید منتظر وقایع عجیب و غریب باشید و برای این دوران خاص، آمادگی داشته باشید.

این کارگردان اظهار داشت: من توجیه نشدم که وقتی به جایی می روم، در مورد چه چیزی باید صحبت کنم. اینجا حوزه ی دانشگاه است و دانشجویان حساس هستند و از ما انتظار دارند که چیز متفاوت تری را بشنوند.

دری افزود: سه شب پیش یک خانم ایرانی که در اروپا بزرگ شده بود، با گوشی من تماس گرفت و بخش هایی از مصاحبه ی فرج الله سلحشور را برای من فرستاد. او با دیدگاه های سحلشور اختلاف نظر داشت ولی بعد گفت که حرف های وی درست بوده و این برای من جالب بود.

وی ضمن اشاره به این مطلب که در جهان امروز  افکار و عقاید مقابل هم قرار گرفته است تصریح کرد: دهه ی دوم قرن 21 به نیمه رسیده و در قرن گذشته همه مقابل هم صفحه آرایی می کردند. بنابراین نه آرامشی به وجود می آید و نه جنگ ها تمام میشوند.

کارگردان کلاه پهلوی تصریح کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری در نوروز پیام هایی را می گویند و بعد ما شاهد بیلبرد ها و پسترهای تبلیغاتی در خصوص پیام ایشان هستیم، این به تجارت تبدیل شده ولی تاثیرات نهادینه شدن این پیام ها را خیلی به سختی میتوانیم به یاد بیاوریم.

وی ادامه داد:  دو سال پیاپی مقام معظم رهبری سال را به نام حضرت علی (ع) نام گذاری کردند. این دو سال زمان کمی نبود. ایشان بر این دو سال تاکید داشتند ما می توانستیم با استفاده از نام حضرت علی (ع) یک بند به عنوان قسم در قرارداد فی مابین افراد بنویسیم که افراد با هم درست رفتار کنند. به طور قطع بر ما ایرانی ها تاثیر می گذاشت.

دری اظهار داشت: احساس میکنم که همه ی پیام هایی که رهبر انقلاب می فرمایند استراتژیک هستند. یعنی پیام هایی نیستند که ما به سهولت از کنار آنها عبور کنیم . باید برای آن برنامه ریزی شود که متوجه شویم ایشان چه میگویند.

وی افزود: برای آنکه در شرایط کنونی در حوزه فرهنگ سینما و تلویزیون سالم، جذاب و  درست منطبق با فرهنگ ایرانی و در عین حال ارزشی و سرگرم کننده باشد باد  هنرمندی که در کشور به قول ابراهیم حاتمی کیا برادری اش را ثابت کرده، پشت پا نزند. شرایطی به وجود آمده که هنرمندانی که عرق ملی دارند ، تا حدی که می توانند خود را نگه می دارند و بعد منزوی و خانه نشین می شوند.

گفتنی است در این مراسم از الهام چرخنده تقدیر شد و همچنین سینماگران جوان و هنرمندان در عرصه های ادبیات داستانی و شعر مورد تقدیر قرار گرفتند.


انتهای پیام/رس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
afarin
United States of America
لطفی
۲۰:۴۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
گر ایران بختیاری نداشت
گمانم ز بخت ، یاری نداشت
دروود بر خانم چرخنده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
سلام بر خواهرالهام چرخنده.
اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید(سالارشهیدان)
در چنین مواقعی فرق دیندار با نان به نرخ روز خور مشخص میشود :
در راهی که قدم گذاشتید استقامت کنید هنرمندانی که از شما حمایت رکدند نشان دادند که آزاد هستند؛ باتماموجو
Iran (Islamic Republic of)
لر بختیاری
۰۰:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
مایه افتخار همه بختیاری ها هستی سردار بی بی الهام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
غیرت و شرافت رو باید از خانم چرخنده یاد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
احسنت بر خانوم الهام چرخنده.زنده و پاینده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا حفظش كنه از شر دشمناش...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۲:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
یا علی
لعنت بر تمام خائنین به مملکت
آخرین اخبار