به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران، شرکت های مختلف در سراسر دنیا از یک رنگ مشخص برای معرفی و حک شدن در ذهن مخاطبین استفاده میکنند مثلا شرکت Coke"" به رنگ قرمز، ""UPS به رنگ قرمز و شرکت "IBM" به رنگ آبی برندهایشان را مزین کرده اند.
در اصل این شرکت ها درک استفاده ی درست از رنگها دارند و هدف آنها ایجاد یک تصویر مثبت در ذهن مصرف کنندگان است چون رنگ اولین چیزی است که در ذهن افراد قرار می گیرد و دیرتر فراموش می شود.
در واقع شرکت های بزرگ برای انتقال پیام به مخاطب از رنگ ها استفاده میکنند چون رنگ حواس انسان را تحریک کرده و بلافاصله پیام را به ذهن مخاطب القا می کند طوری که هیچ یک از ابزارهای ارتباطی نمیتوانند مثل رنگها پیامی را به ذهن افراد برسانند.
انتخاب یک رنگ مناسب یا یک رنگ غالب برای نام تجاری شما بسیار مهم است. از این رنگ باید در تمام موارد تبلیغاتی خود، لوگو و بسته بندی محصول استفاده کنید.
تا حد امکان رنگی که انتخاب میکنید باید با نوع کار شما، جنس کار، نام برند و صنعتی که در آن فعالیت دارید همخوانی و هماهنگی داشته باشد. در انتخاب رنگها باید به روانشناسی رنگ که نسبتا پیچیده است توجه لازم را داشته باشید.
رنگ می تواند معانی مختلفی بسته به فرهنگ، وضعیت و صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید داشته باشد.
در حال حاضر شرکت های بزرگ در آمریکا و سراسر جهان از رنگهای پایه یا ترکیب آنها برای بند و تبلیغاتشان استفاده می کنند.
چون هر رنگی نشان از یک ویژگی شخصی و خلقی دارد به همین دلیل باید دقت کنید انتخاب رنگ برای نوع تجارت شما مهم است که هماهنگی هایی داشته باشد زیرا این رنگ در ذهن مخاطب باقی میماند و بعضا دیده می شود که افراد برندهای معروف را با رنگشان میشناسند.
در اینجا مختصری به معرفی رنگها و روانشناسی آنها در ارتباط با نوع کار می پردازیم.
آبی:
آبی جزء رنگ های سرد محسوب میشود این رنگ نشان از اعتماد و اطمینان دارد بنابراین از لحاظ امنیت و مسئولیت های مالی و سرمایه گذاری از این رنگ بیشتر استفاده می شود چون آبی ارتباط مستقیمی با آسمان و دریا دارد حس دوستی ایجاد می کند بنابراین این رنگ برای موسسات مالی بیشتر توصیه شده زیرا رنگ آبی می تواند اعتماد و ثبات را در مخاطب ایجاد کند. از این رنگ برای ایجاد حس اطمینان و اعتماد در مخاطبین استفاده کنید.
قرمز: رنگ قرمز غده هیپوفیز شما را فعال کرده، ضربان قلب را افزایش میدهد و باعث میشود تنفس با سرعت بیشتری انجام شود. قرمز طبیعتاً نشان از تحریک و انرژی و جلب توجه دارد بنابراین برای ایجاد هیجان در مخاطبین استفاده میشود اما قرمز نشان از خطر هم دارد ترجیحا در استفاده از این رنگ دقت کنید چون همیشه قرمز باعث ایجاد شور و شوق در ذهن شده و تنش را در افراد ایجاد خواهد کرد.
سبز:
سبز معرف سلامتی و تندرستی است همچنین این رنگ تداعی کننده شادابی و آرامش است. اغلب مشاوران روانشناسی از این رنگ استفاده میکنند یا پزشکان برای طراحی کارت ویزیت خود رنگ سبز را انتخاب می کنند.
سبز نشان از ثروت و اعتبار است بنابراین این رنگ بسیار مناسب برای تجارت و سرمایه گذاری است در عین اینکه نشان از خوبی از ثروت و درآمد را تداعی میکند آرامش بخش بوده و حس خوبی را به مخاطب القا میکند.
زرد: زرد برای همه ی مردم در سراسر جهان نشان از خورشید دارد. این رنگ از خود نور و گرما داشته و ارتباط مستقیمی با حس خوش بینی و مثبت گرایی در افراد خواهد داشت. از رنگ زرد برای نشان دادن خلاقیت های کاری استفاده کنید زرد طبیعتاً رنگ گرمی است بنابراین حس صمیمیت شما با مخاطبین تان را به خوبی منتقل میکند خوب است بدانید که رنگ زرد بیش از بقیه ی رنگ ها به چشم مخاطب میرسد.
بنفش: این رنگ مورد استفاده افرادی است که از خلاقیت بالا برخوردارند. افراد خلاق بیش از همه از رنگ بنفش استفاده می کنند. از ترکیب رنگ آبی و قرمز رنگ بنفش درست میشود بنابراین افرادی که میخواهند پیشرفتهای کاری را برای مخاطبشان بازگو کنند از این رنگ استفاده کنند بنفش تداعی کننده نوستالژی و احساسات می باشد پس حتما اگر پیشرفت کاری دارید و خلاق هم هستید رنگ بنفش را فراموش نکنید.
صورتی: رنگ صورتی اغلب جوان پسند است. این رنگ علاوه بر انتقال انرژی مثبت در افراد برای سرگرمی و هیجان بیشتر مورد استفاده است رنگ مرسوم بین خانمها و دختران جوان رنگ صورتی است بنابراین اگر تجارت شما در زمینه ی محصولات آرایشی یا البسه است حتما از این رنگ در کنار رنگ سفید استفاده کنید. کارآفرینان جوان هم از این رنگ مورد علاقه در میان جوانان استفاده کنند.
نارنجی: رنگ نارنجی یعنی شادی، جنب و جوش، لذت و نشاط همیشه این رنگ را در دوران کودکی بیشتر برایمان استفاده میکردند مخصوصا در کنار رنگ قرمز و زرد که همگی رنگ های گرم هستند چون اساس نارنجی نشان از شادابی و حرارت دارد بررسی ها نشان داده است که در بسیاری از سالن های زیبایی یا رستورانها همچنین فروشگاه ها از این رنگ استفاده میشود بنابراین از این رنگ برای جذب مخاطبین خود استفاده کنید.
قهوه ای: این رنگ خاکی نشان از سادگی، دوام و ثبات دارد. از رنگ قهوه ای به تنهایی استفاده نکنید سایه روشن های این رنگ در کنار رنگ قرمز بسیار خوب است یا رنگ قرمز مایل به قهوه ای که پر رنگ جلوه میکند بسیار خوب است.
از دیدگاه کاربردی قهوه ای رنگی است که تمایل به پنهان کردن دارد اما در عین حال نشان از منطق افراد داشته و برای شرکت هایی که در زمینه ی صنعت فعالیت میکنند توصیه شده و همچنین برای شرکت هایی که حمل و نقل انجام میدهند این رنگ بسیار مناسب است.
مشکی:
رنگ مشکی علاوه بر حس جدی بودن رنگ کلاسیک محسوب میشود و این رنگ نشان از پیشرفت دارد. البته این رنگ بیشتر برای کالاهای لوکس یا تجارت هایی با سرمایه زیاد مورد استفاده قرار میگیرد از این رنگ به تنهایی استفاده نکنید در کنار رنگ مشکی از سفید استفاده کنید.
سفید: سفید نشان از پاکی و خلوص دارد این رنگ نور را بازتاب داده و در همه ی افراد حس خوبی را ایجاد میکند.
رنگ سفید سریعتر به چشم میرسد و ارتباط مستقیم با سلامت و تندرستی دارد این رنگ را همه ی مشاغل و صنعت ها میتوانند استفاده کنند چون هیچ محدودیتی ندارد.
رنگ ها در کل به دو دسته ی گرم و سرد تقسیم میشوند رنگهای گرم مانند قرمز و زرد پر انرژی تر بوده و رنگ های سرد مثل آبی آرامش بیشتری دارند این بستگی به شما دارد که کدام رنگ را بپسندید اما همیشه باید در انتخاب نوع رنگ به نوع کار هم توجه کنید و البته مخاطبینی که قرار است شما را بشناسند.
انتهای پیام/