تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب شهر قزوین به عنوان پایتخت ایران، اولین پرواز بدون توقف بین قاره امریکا و اروپا، درگذشت "کریستف کلُمْبْ"، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 20 رجب 1435 هجری و 20 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

طرح پیشنهاد تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی توسط "آیت‌اللَّه هاشمی رفسنجانی" (1361 ش)
مسأله تأسیس دانشگاه با حضرت امام خمینی (ره) نیز مطرح شد و معظم له، ضمن استقبال از آن، مبلغی را به عنوان اولین کمک به این دانشگاه اهدا کردند. سرانجام پس از تدوین اساسنامه مقدماتی، آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه اردیبهشت سال 1361 ش، ضمن بر شمردن مشکلات آموزشی، لزوم تأسیس دانشگاهی که بار مالی برای دولت نداشته باشد و بتواند بسیاری از مشکلات را حل نماید و همچنین راه را برای دستیابی به اهداف انقلاب فرهنگی هموارتر کند، موجودیت دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

این، در واقع اولین گام اساسی در جهت تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی مرحله عبور از طرح و نیل به عمل بود. دانشگاه آزاد اسلامی سرانجام در 27 خرداد سال 1361 ش به طور رسمی اعلام موجودیت کرد و پس از برگزاری اولین آزمون ورود به دانشگاه در اسفندماه همان سال، سه هزار نفر انتخاب و مشغول تحصیل شدند.

تأسیس "حزب زحمتکشان" با حمایت آمریکا در تهران (1330 ش)
پس از تشکیل دولت دکتر مصدق، حضور برخی چهره‌های بدنام گذشته در ترکیب هیئت دولت، باعث اختلاف در صفوف جبهه ملی گردید و باعث شد بعضی از اعضای مهم آن از قبیل آیت‌اللَّه کاشانی و دکتر مظفر بقایی از جبهه ملی کناره‌گیری کنند. در این میان، دکتر مظفر بقایی، پس از کناره‌گیری از جبهه ملی، حزب زحمتکشان را تشکیل داد و بسیاری را به دور خودجمع کرد. این حزب، معجونی از گروه‌های چماقدار و برخی روشنفکران بود که با تشویق جدی دولت ایالات متحده آمریکا اعلام موجودیت کرد. مقابله و رویارویی با حزب توده و جلوگیری از نفوذ کمونیسم در ایران، هدف مهم تأسیس این حزب و دلیل اصلی پشتیبانی آمریکا از آن بود. در ادامه، حزب زحمتکشان، شعب خود را در سایر نقاط کشور نیز دایر کرد و در آستانه کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332، در راستای تحقق سیاست‌های مداخله جویانه و استیلا طلبانه آمریکا، جهت سرنگونی دولت دکتر مصدق، به کار گرفته شد. لازم به ذکر است که آیت‌اللَّه کاشانی هرچند از نظر عقیدتی و مذهبی با جبهه ملی و دکتر بقایی سنخیت کمی داشت ولی به دلیل مصالح بالاتر مردم و کشور، حاضر شده بود تا با دیگر افراد ملی گرا، جبهه ملی را تأسیس کرده و از آن حمایت کند. از این رو، همراهی آیت‌اللَّه کاشانی با این جبهه، به معنی تأیید عملکرد آنان نبود و مصالح والای ملت مسلمان، مدنظر آن عالم مجاهد قرار داشت.

تیم کشتی ایران در مسابقات آسیایی اول شد (1351 ش)

در انتخابات جنجالی فرانسه سرانجام ژیسکاردستن به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد (1353 ش)

درگذشت احمد جورقانیان پیشکسوت (1392 ش)
احمد جورقانیان از دست اندرکاران سینمای ایران روز گذشته پس از یک ماه بستری شدن در بیمارستان سینای تهران درگذشت. احمد جورقانیان روز گذشته و پس از آنکه در اثر حادثه تصادف به مدت یک ماه در بیمارستان سینای تهران تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت، 30 اردیبهشت جان به جان آفرین تسلیم کرد. جورقانیان فارغ التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای زیبا و یکی از کسانی بود که علاقمندی ویژه ای در جمع آوری کپی سی و پنج میلیمتری فیلم‌های سینمایی داشت. او صاحب یکی از غنی‌ترین آرشیوهای سینمایی از فیلم‌های قدیمی بود.

ابوالفتح میرزا سالارالدوله برادر محمدعلی شاه که مدعی تاج و تخت ایران است وارد سنندج شد (1290 ش)

انتخاب شهر قزوین به جای تبریز به عنوان پایتخت ایران (952 ق)
شاه اسماعیل در طول سلطنت خود گهگاهی از قزوین دیدار می‌کرد و مدتی را در این شهر به سر می‌برد. در زمان حکومت شاه اسماعیل و پس از او (شاه طهماسب)، عثمانی‌ها و ازبکان به‌طور مکرر از ناحیه شمال غرب به ایران حمله می‌کردند و قتل و غارت ایشان گاهی به شهر تبریز هم می‌رسید. این درگیری‌ها به همراه وجود تنش‌های اجتماعی ناشی از دو دستگی (حیدری‌ها و نعمتی‌ها) در تبریز موجب شد که شاه طهماسب برای انتقال پایتخت اقدام کند. پایتخت جدید می‌بایست در جایی باشد که در صورت هرگونه حمله غافلگیرانه‌ای از سوی نیروهای عثمانی و ازبکان، هیچ‌گاه چون تبریز مورد تهدید قرار نگیرد و در عین حال نیز از میدان‌های نبرد در شرق و غرب فاصله زیادی نداشته باشد.

بنابراین انتخاب قزوین با توجه به موقعیت استراتژیک آن، انتخابی منطقی به شمار می‌رفته است. قزوین با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی از دوران ساسانیان به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم در برابر منطقه کوهستانی شمال ایران به شمار می‌آمد. با روی کار آمدن دولت سلجوقی، قزوین از رشد قابل توجهی برخوردار شد، به طوری که تا قبل از دولت صفوی، چنین رونقی نداشته است.

نبرد "یرموک" بین مجاهدان مسلمان و سپاه روم (13 ق)
در این جنگ، رومیان سپاه عظیمی را فراهم کرده و در مقابل مسلمانان قرار داده بودند. سرانجام با جان‌فشانی سربازان اسلام، این جنگ به سود مسلمانان خاتمه یافت و بیش از ده هزار نفر از رومیان به هلاکت رسیدند و حدود سه هزار نفر از مسلمانان شهید شدند. نقل می‌کنند ابوسفیان در این جنگ شرکت کرده بود و وقتی که رومیان غلبه می‌کردند می‌گفت آفرین بر "بنی الاصفر" یعنی رومیان.

امضای پیمان "طائف" میان رهبران یمن و عربستان سعودی (1934 م)
در پایان جنگ بین یمن و عربستان بر سر اختلافات مرزی، یمن شکست خورد و در نتیجه در بیستم مه 1934 م پیمان طائف میان امام یحیی رهبر یمن و ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به امضا رسید. بر اساس این پیمان، یمنْ مناطق نجران، جیزان و عسیر را به مدت چهل سال به عربستان واگذار کرد. به هنگام تجزیه یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی، یمن شمالی به خاطر درگیری با یمن جنوبی و کسب پشتیبانی عربستان، مشکل مناطق واگذار شده به عربستان را به طور جدی پیگیری نکرد. اما پس از آن که در سال 1990 م کشور یمن بار دیگر متحد شد، خواستار حل و فصل موضوع نواحی نفت‌خیز نجران، جیزان و عسیر با عربستان شد و دو کشور در این زمینه، به توافق‌هایی دست یافتند.

اولین پرواز بدون توقف بین قاره امریکا و اروپا (1937 م)
سال‌های بین جنگ اول و دوم جهانی، دوران پیشرفت‌های شگرف علمی، چه در زمینه تکنیک و صنعت و چه در زمینه طب بود. یک تاریخ فراموش نشدنی در پیشرفت‌های علمی سال‌های میان دو جنگ، پرواز بدون توقف چارلز لیندبرگْ، خلبان خدمات پستی امریکا از نیویورک تا پاریس در روز بیستم مه سال 1927 م است. لینْدْبرْگْ با هواپیمای کوچک یک نفره خود، ساعت 7 و 52 دقیقه صبح روز بیستم مه از فرودگاه نیویورک برخاست و ساعت 10 و بیست و یک دقیقه بعدازظهر روز 21 مه پس از 33 ساعت و 29 دقیقه پرواز در فرودگاه پاریس بر زمین نشست. این نخستین پرواز بدون توقف بین قاره امریکا و اروپا بود که در آن زمان، امری عجیب تلقی می‌شد.

کنفرانس تاریخی سازمان وحدت کشورهای افریقایی در آدیس آبابا (1963 م)
بیشتر دولت‌های قاره افریقا، در دهه 1960 تا 1970 م به استقلال رسیدند و تقریباً تا قبل از این تاریخ، بین ملت‌های افریقایی، رابطه بین‌المللی وجود نداشت. با این حال دولت‌های مستقل افریقایی، حتی پیش از 1960 م برای برقراری همکاری بین خود، اقداماتی کرده بودند که ثمره آن‌ها تشکیل چند سازمان منطقه‌ای بود. در این میان و به منظور تشکیل سازمانی منطقه‌ای در قاره افریقا، کنفرانس تاریخی سازمان وحدت افریقا در بیستم مه 1963 م در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی آغاز شد و مقدمات تشکیل این سازمان در 25 مه آن سال، فراهم آمد. این سازمان با هدف توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای افریقایی به وجود آمد و اقداماتی در جهت مبارزه با بقایای استعمار در افریقا و میانجی‌گری در حل اختلافات کشورهای عضو به عمل آوَرد.

الحاق رسمی شبه جزیره کره به ژاپن (1910 م)
در پی پیروزی ژاپن در جنگ با چین و روسیه، این کشور، شبه جزیره کره را در سال 1907 م، عملاً اشغال کرد و در 20 مه 1910 م، آن را به طور رسمی به خاک خود ضمیمه نمود و نام آن را به "چوزن" تغییر داد. اما مردم کره با استعمار ژاپن به مبارزه برخاستند. در زمان جنگ جهانی دوم، استقلال طلبان کره‌ای به امید استقلال کشورشان در کنار متفقین با ارتش ژاپن جنگیدند. اما پس از پایان جنگ، کشور کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد. کره شمالی با حکومت کمونیستی تحت حمایت شوروی قرار داشت و کره جنوبی نیز از حمایت نظامی و مالی غرب، به ویژه امریکا برخوردار بود. این تقسیم بندی در سال 1948 رسمیت یافت.

مرگ "آلن رنه لوساژ" نویسنده و افسانه سرای فرانسوی (1747 م)
آلن رنه لوساژ، ادیب و رمان‌نویس فرانسوی، در 15 سپتامبر 1668 م به دنیا آمد. وی با انتشار کتاب کریسپن رقیب اربابش، به شهرت رسید و انتشار کتاب‌های بعدی او، به ویژه شاه‌کار وی به نام ژیل بلاس دو سانتی‌یان در 4 جلد، بر شهرت لوساژ افزود. لوساژ در این رمان می‌کوشد نشان دهد که بشر در برابر دشواری‌های زندگی، تنها و بی‌سلاح است و برای رسیدن به هدف خود که همان خوشبختی است، باید بر تجربه‌ها، قضاوت‌های صحیح و احتیاجات شخصی تکیه نماید. لوساژ نویسنده‌ای واقع‌گرا و شاعری زبردست بود که در آثار خود، ضعف‌ها و نقایص اخلاقی بشر را به صورت برجسته به نمایش می‌گذارد. او در تمام داستان‌های خود، اجتماعات را با بی‌پروایی و در عین حال سادگی خاصی که نمونه کمال رئالیسم و واقع‌بینی است توصیف می‌کند. لوساژ تمام عمر خود را بدون ارتباط با دیگر نویسندگان زمان گذراند و از هوچی بازی و خودنمایی و مشاجرات قلمی دوری می‌کرد. وی در ادبیات فرانسه، به عنوان چهره‌ای صاحب مقام، مطرح می‌باشد. آلن رنه لوساژ سرانجام در 20 مه 1747 م در 79 سالگی درگذشت.

درگذشت "کریستف کلُمْبْ" دریانورد معروف ایتالیایی و مکتشف قاره امریکا (1506 م)
کریستُف کلُمْبْ، دریانورد و کاشف برجسته ایتالیایی، در 21 سپتامبر سال 1451 م در جنوب ایتالیا به دنیا آمد. کلمب بر خلاف بسیاری از مردم زمان خود معتقد بود که زمین گرد است و مطمئناً با سفر دریایی به سوی غرب می‌توان راهی تازه برای تجارتِ سودآورِ اروپاییان به خاور دور پیدا کرد. وی در 1492 م سفر طولانی خود را با سه کشتی آغاز کرد و پس از تحمل رنج‌های فراوان و سرکوب شورش‌ها و نافرمانی‌های دریانوردان کشتی‌های خود، عاقبت از اقیانوس اطلس گذشت. کریستف کلمب طی چهار سفر خود به غرب اقیانوس اطلس سرزمین‌های وسیعی از قاره امریکا را کشف کرد و راه‌های جدید را شناسایی نمود.

کلمب پس از برگشت از آخرین سفر دریایی، از طرف پادشاه اسپانیا که تا کنون هزینه‌اش را تأمین می‌کرد، دیگر کمکی دریافت نکرد و سرانجام در بیستم مه 1508 م در حال تنگ‌دستی در 57 سالگی درگذشت. عده‌ای از دانشمندان معتقدند که پیش از کلمب، افراد دیگری به سرزمین امریکا رفته بودند. اما اطلاعات آنان با افسانه‌ها مخلوط شده بود و در واقع، کاشف حقیقی امریکا را باید کریستف کلمب دانست.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار