نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با بیانیه ژنو تناقضی ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری ایتارتاس از سازمان ملل متحد گزارش داد ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با بیانیه ژنو تناقضی ندارد.

چورکین پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران گفت:" در بیانیه ژنو بندی مبنی بر ممنوع بودن برگزاری انتخابات در سوریه یا سوالاتی در این زمینه وجود ندارد. برخی افراد اعلام کرده اند برگزاری چنین انتخاباتی مغایر ماهیت بیانیه ژنو است. بیانیه ژنو را می توان به گونه ای متفاوت تفسیر کرد اما کاملا مشخص است که بر اساس این بیانیه، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه غیر قانونی نیست."

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود برگزاری انتخابات در سوریه - که قرار است سوم ماه ژوئن برگزار شود - مغایر " مفاد و ماهیت " بیانیه ای است که شامل اصولی اساسی به منظور حل و فصل درگیری‌ها در سوریه است.

در همین حال بشار جعفری در اظهاراتی در سازمان ملل متحد درباره حمایت رژیم صهیونیستی از ستیزه جویان در سوریه گفت:" اسرائیل به گروه‌های تروریستی در خط جدا کننده کمک می کند. متاسفانه اداره صلحبانی سازمان ملل متحد هیچ واکنشی به این مسئله نشان نمی دهد در حالیکه این اتفاقی بسیار خطرناک و هشدار دهنده است که در خط جدا کننده میان سوریه و اسرائیل اتفاق می افتد. اسرائیل رئیس جدید آنچه را که ارتش آزاد سوریه می نامند، حمایت مالی کرده، به او آموزش داده و میزبان او بوده است. 

جعفری همچنین از آمریکا و کشورهای دیگر به علت مداخله در امور داخلی سوریه و حمایت از ستیزه جویان تحت حمایت خارجی ها انتقاد کرد. او تاکید کرد ترکیه از تروریستها حمایت می کند و آنها را آموزش می دهد و آنها را به داخل سوریه اعزام می کند. او افزود ده هزار اروپایی هم اکنون در سوریه علیه دولت سوریه می جنگند. 

جعفری همچنین گفت واشنگتن به این علت از گروه‌های شبه نظامی حمایت می کند که تل آویو از ستیزه جویان پشتیبانی می کند. او همچنین از واشنگتن انتقاد کرد و گفت که واشنگتن درباره سوریه سیاست دوگانه دارد و با گروههای ستیزه جو در داخل سوریه همکاری دارد. 

جعفری گفت سیاست دولت آمریکا طوری است که بوکوحرام در نیجریه را که بیش از 200 دختر را ربوده است، گروهی تروریستی تلقی می کند در حالیکه آمریکا از همان گروه‌ها و افراد در سوریه حمایت می کند و آن‌ها را مخالفان مسلح میانه رو توصیف می کند. همان تروریست‌ها در سوریه دختران را می ربایند، به زنان تجاوز می‌کنند و دقیقا همان کارها را با افراد بیگناهی که ربوده اند انجام می دهند. چطور است در نیجریه این افراد تروریست نامیده می شوند اما در سوریه مخالفان میانه رو نام می گیرند. 

در همین حال جعفری در سخنانی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:« اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده روسیه در سازمان ملل متحد امروز سخنانی درباره جلسه شورای امنیت مطرح کردند که در پشت درهای بسته برگزار شد. در این جلسه ، اخضر ابراهیمی استعفای خودش را اعلام کرد. دولت سوریه به تصمیم اخضر ابراهیمی برای استعفا توجه دارد. اخضر ابراهیمی خودش نیز اذعان کرده است که در دوران مسئولیتش اشتباه‌های زیادی رخ داد. بیان این سخنان از زبان او، شجاعانه بود. البته متاسفانه این سخنان بسیار دیر مطرح شد. اما به هرحال، وی بیان کرد که در دوران مسئولیتش در سه سال گذشته اشتباه‌های زیادی بروز کرد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار