اراک /

نبود آب مشکل کشاورزان و دامداران استان مرکزی

بندهای خاکی نقطه اتکا زمین برای مقابله با کم آبی شده اند، این بندها با استفاده از دیواره ها و سرریزهای بتنی و با هدف ذخیره آب و بهبود وضعیت بهره برداری از مراتع و تامین آب شرب روستائیان احداث می شوند تا از عنصر حیات زمین استفاده بهینه شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران اراک، آب به عنوان اصلی ترین عنصر زمین برای حیات محسوب می شود و کم آبی از عمده ترین مشکلاتی است که کشاورزان و دامداران استان مرکزی با آن مواجه اند اما با پیشرفت های حاصله در حوزه آبخیزداری روش های قابل اتکایی برای جلوگیری از هدر رفت آب ابداع شده که یکی از آن روش ها احداث بندهای خاکی است.

بندهای خاکی ارتفاعی کمتر از 100 متر دارند که در دو دسته بندهای خاکی تراکمی و غیر تراکمی و با هدف کنترل سیلاب، کاهش فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی احداث می شوند و حالا احداث آن در دو روستای رودبار و ساق از توابع استان مرکزی توانسته بخشی از هدر رفت آب جلوگیری کند.

در حوزه آبخیزداری بند خاکی را معمولا بر مبنای خط الراس خطوط تراز آن منطقه تعریف می کنند و کلیه نزولات جوی آن منطقه را در نقطه ای با عنوان بند خاکی جمع آوری می کنند.

بندهای خاکی حلال مشکل کم آبی روستای رودباران

روستای رودباران از روستاهای شهرستان اراک می باشد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با احداث بندهای خاکی در آن مشکل کم آبی ساکنین این روستا را تا حد بسیار زیادی رفع کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: احداث بندهای خاکی در مراتع به عنوان منابع آب شرب موقت منجر به استفاده بهتر از مراتع و کنترل سیلاب در آن مناطق می شود.

یوسف یوسفی افزود: احداث بند خاکی روستای رودباران منجر به رفع مشکل فرسایش خاک و بهبود بهره برداری از مراتع شده است.

وی با اشاره به اینکه هر پروژه بند خاکی با توجه به حجم سیلاب در آن منطقه پیش بینی می شود، ابراز کرد: آبگیری بندهای خاکی متناسب با حجم آبی که در آن منطقه وجود دارد پیش بینی می شود./س
 
برچسب ها: کم آبی ، مشکل ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.